Ondeugdelijk veiligheids kettinkje aanhanger: Boete 130 Euro

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
weggebruiker TS
Infopolitie Gast

Ondeugdelijk veiligheids kettinkje aanhanger: Boete 130 Euro

Ongelezen bericht door weggebruiker »

Zwager is laatst staande gehouden voor kontrole van de aanhangwagen.
Hij heeft een bekeuring gekregen voor het niet deugende veiligheids kettinkje
wat de aanhanger achter de auto houd in geval dat deze losschiet van de auto.
De acceptgiro is reeds ontvangen: Boete 130 euro !!!
Dit staat m.i. niet in verhouding tot de overtreding, voor zover dit al een overtreding is.
Is dit een gebruikelijk bedrag :?:

Niet dat dit misschien meespeelt maar de verbaliserende agent was zowaar
een jong "broekie" die nog hogerop moet zien te komen, zegt mijn gevoel.

Met vriendelijk groeten van
:x
Weggebruiker
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Is mijn post als antwoord op deze post verwijderd of is er een nieuw topic gestart?
Wie rent, bekent!
tcf TS
Infopolitie Gast

Re: Ondeugdelijk veiligheids kettinkje aanhanger: Boete 130

Ongelezen bericht door tcf »

weggebruiker schreef:Zwager is laatst staande gehouden voor kontrole van de aanhangwagen.
Dit staat m.i. niet in verhouding tot de overtreding, voor zover dit al een overtreding is.
Is dit een gebruikelijk bedrag :?:

Niet dat dit misschien meespeelt maar de verbaliserende agent was zowaar

Weggebruiker
Beste "weggebruiker"

130 euro is inderdaad het sanctiebedrag voor het niet of niet deugelijk bevestigd hebben van de losbreekreminrichting. Dit is een essentieel onderdeel van de aanhangwagen, als het aankomt op de veiligheid. Als de aanhangwagen van de trekhaak afschiet, zorgt deze reminrichting ervoor dat de aanhangwagen zelf met remmen begint en tot stilstand gaat komen.

Niet of niet deugelijk bevestigd hebben betekent dus dat de aanhangwagen niet zal remmen bij het losschieten en dus een ongeleid projectiel zal zijn met alle gevolgen van dien.....

De politie heeft het bedrag niet bepaald, men handhaaft slechts en hanteert de vaste bedragen.

Het doet absoluut niet ter zake dat het in dit geval om een jonge politieambtenaar ging welke de bekeuring heeft uitgeschreven.

M.vr.gr. TCF
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

weggebruiker schreef:Niet dat dit misschien meespeelt maar de verbaliserende agent was zowaar
Ik zie inderdaad niet in waarom dit relavant zou zijn. Uw zwager zat fout en daar heeft hij een bekeuring voor gekregen. En of die nu wordt uitgereikt door een agent van 18 of 55, dat maakt geen enkel verschil.

Bekeuringen zijn allemaal vastgesteld. Dat u deze hoog vindt, klopt, dat vind ik ook. Maar het rijden met een aanhanger waar een ondeugdelijke ketting aan zit vind ik ook erg gevaarlijk.
weggebruiker TS
Infopolitie Gast

etienne schreef:
weggebruiker schreef:Niet dat dit misschien meespeelt maar de verbaliserende agent was zowaar
Ik zie inderdaad niet in waarom dit relavant zou zijn. Uw zwager zat fout en daar heeft hij een bekeuring voor gekregen. En of die nu wordt uitgereikt door een agent van 18 of 55, dat maakt geen enkel verschil.

Bekeuringen zijn allemaal vastgesteld. Dat u deze hoog vindt, klopt, dat vind ik ook. Maar het rijden met een aanhanger waar een ondeugdelijke ketting aan zit vind ik ook erg gevaarlijk.
Dat is waar maar als alles wat mogelijk erg gevaarlijk kan worden bijgevolg van een defekt (kapotte trekhaak) geverbaliseerd moet worden denk ik dat er een volksopstand gaat komen.

met vriendelijke groeten

Weggebruiker
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Nee, hoor, daar komt geen volksopstand van. Deze medeweggebruiker is erg blij dat hier tegen opgetreden wordt. Losgeslagen aanhangers zijn voor medeweggebruikers mogelijk een dodelijk projectiel: een motorrijder bijvoorbeeld die zo'n losgeslagen aanhanger tegenkomt overleeft dat waarschijnlijk niet.

Daarom kettingen bij ongeremde aanhangers en een losbreekreminrichting bij geremde aanhangers.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

weggebruiker schreef:Zwager is laatst staande gehouden voor kontrole van de aanhangwagen.

Weggebruiker
Even een praktijkvoorbeeld:
Een man had zijn aanhanger geladen met zand, hij was het kettinkje vergeten op de juiste manier aan te brengen. De kop van de aanhanger schoot los en de aanhanger, zonder kettinkje dus, ging zijn eigen weg. Hij kwam op het weggedeelte voor tegemoetkomend verkeer terecht waar op dat moment een auto reed met een ouder echtpaar.

Beiden hebben de klap niet overleefd. Is dat kettinkje belangrijk? Ik dacht het dus wel.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Dat zeg ik: Gamma! :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
weggebruiker TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:

Weggebruiker
Even een praktijkvoorbeeld:
Een man had zijn aanhanger geladen met zand, hij was het kettinkje vergeten op de juiste manier aan te brengen. De kop van de aanhanger schoot los en de aanhanger, zonder kettinkje dus, ging zijn eigen weg. Hij kwam op het weggedeelte voor tegemoetkomend verkeer terecht waar op dat moment een auto reed met een ouder echtpaar.

Beiden hebben de klap niet overleefd. Is dat kettinkje belangrijk? Ik dacht het dus wel.

Is helemaal waar.
Het zou m.i. eerlijker zijn om de betreffende bevestiging van de aanhanger technisch te
kontroleren op slijtage en/of verkeerd plaatsen op de trekhaak.
Zo alleen is een dergelijk ongeluk als hierboven omschreven te voorkomen.
Dit soort kabeltjes/kettinkjes krijgen, bij het losraken van de aanhanger van het trekkende
voertuig, vaak zo een enorme klap dat ze het alsnog begeven.
Anders kan je wel een veiligheidskettinkje voor het veiligheidskettinkje :wink: als verplichting gaan eisen.
Ik blijf bij mijn standpunt dat de boete niet in verhouding staat tot de overtreding.
Dat is toch het beleid dat de politie onlangs heeft ingezet?

met vriendelijke groeten,

Weggebruiker.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

weggebruiker schreef: Dit soort kabeltjes/kettinkjes krijgen, bij het losraken van de aanhanger van het trekkende voertuig, vaak zo een enorme klap dat ze het alsnog begeven.
U heeft hier ook een voorbeeld van o.i.d.??
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Klopt: het sanctiebedrag van € 130,-- wordt door het OM ingezet op overtredingen die een bovengemiddelde gevaarzetting met zich meebrengen; dus die overtredingen waarbij gevaar voor andere weggebruikers zeer aannemelijk is.

Het OM ziet deze overtreding dus in dat perspectief
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
thijeleo
In Memoriam
Agent

weggebruiker schreef:Is helemaal waar.
Het zou m.i. eerlijker zijn om de betreffende bevestiging van de aanhanger technisch te
kontroleren op slijtage en/of verkeerd plaatsen op de trekhaak.
Zo alleen is een dergelijk ongeluk als hierboven omschreven te voorkomen.
Dit soort kabeltjes/kettinkjes krijgen, bij het losraken van de aanhanger van het trekkende
voertuig, vaak zo een enorme klap dat ze het alsnog begeven.
Anders kan je wel een veiligheidskettinkje voor het veiligheidskettinkje :wink: als verplichting gaan eisen.
Ik blijf bij mijn standpunt dat de boete niet in verhouding staat tot de overtreding.
Dat is toch het beleid dat de politie onlangs heeft ingezet?

met vriendelijke groeten,

Weggebruiker.
Dan begrijpt u de bedoeling van dat kettinkje niet helemaal, denk ik. Je hebt een hulpkoppeling en je hebt een losbreekreminrichting. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Bij de hulpkoppeling (vaak een vrij dikke stalen gesloten kabel) is het juist de bedoeling dat de onberemde aanhangwagen achter de auto blijft hangen, de hulpkoppeling houdt een en ander bij elkaar.

Bij een losbreekreminrichting is juist sprake van een zwak kabeltje. De enige functie die deze heeft is het aantrekken van de remmen van de aanhangwagen om vervolgens kapot te knappen. De aanhangwagen gaat zijn eigen weg, maar dan wel compleet beremd, oftewel, deze zal snel stilstaan.
weggebruiker TS
Infopolitie Gast

ThunderSTreak schreef:Klopt: het sanctiebedrag van € 130,-- wordt door het OM ingezet op overtredingen die een bovengemiddelde gevaarzetting met zich meebrengen; dus die overtredingen waarbij gevaar voor andere weggebruikers zeer aannemelijk is.

Het OM ziet deze overtreding dus in dat perspectief
Dat gevaar voor andere weggebruikers is zeer aannemelijk? Huuh:?:
Dat gevaar is er pas ALS de aanhanger losschiet en NIET eerder.
Ik denk aan een niet handsfree bellende, slingerende, in snelheid varierende, automobilist dat is pas DIREKT gevaar!
En de boete die daarvoor staat is juist met 10 euro verlaagd! :roll:

Ik stop verder met deze discussie want ik ben bang dat we van mening blijven verschillen.

Met vriendelijke groeten van een
:( Weggebruiker
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En even voor uw beeldvorming. Ik ben 43, loop meer dan 25 jaar mee. Weet nu al dat ik niet hogerop kom verder, interesseert me ook niet echt, en voor fouten mbt verbinding tussen aanhanger en trekkend voertuig wordt geschreven.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Waarmee het topic dus gesloten kan worden.
Gesloten