Vandaag reed ik op de fiets met mijn kindje achterop op een fietspad. Nu was rechts een AH waar ik heen wilde. Daarna heb ik een paar meter 'uitgereden' (dus zonder te trappen, maar wel zittend) naar de fietsenrekken. Ik denk toch wel 5 meter. Vervolgens kreeg ik meteen een boete (30 euro) van een zeer jonge agent voor fietsen op het voetpad. Er ging geen waarschuwing of wat dan ook aan vooraf. Het voetpad is daar heel breed en er liep verder niemand. Mijn vraag is of dit redelijk is of dat ik maar een bezwaarschrift moet indienen. Ik ben een vrouw van 41 en heb volgens mij nog nooit eerder ergens een boete voor gekregen. Ik voel me zeer onredelijk behandeld, en vraag me af of ik hier nog iets mee kan. Ik heb geen zin in procedures als mijn klacht toch geen kans maakt.
2 meter fietsen op de stoep en meteen bekeurd
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
2 meter fietsen op de stoep en meteen bekeurd
Hallo,
Vandaag reed ik op de fiets met mijn kindje achterop op een fietspad. Nu was rechts een AH waar ik heen wilde. Daarna heb ik een paar meter 'uitgereden' (dus zonder te trappen, maar wel zittend) naar de fietsenrekken. Ik denk toch wel 5 meter. Vervolgens kreeg ik meteen een boete (30 euro) van een zeer jonge agent voor fietsen op het voetpad. Er ging geen waarschuwing of wat dan ook aan vooraf. Het voetpad is daar heel breed en er liep verder niemand. Mijn vraag is of dit redelijk is of dat ik maar een bezwaarschrift moet indienen. Ik ben een vrouw van 41 en heb volgens mij nog nooit eerder ergens een boete voor gekregen. Ik voel me zeer onredelijk behandeld, en vraag me af of ik hier nog iets mee kan. Ik heb geen zin in procedures als mijn klacht toch geen kans maakt.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Doggieman TS
- Infopolitie Gast
Ik denk in alle redelijkheid dat uw klacht geen kans van slagen heeft. Het is bekend dat het fietsen op een trottoir verboden is. Mogelijk zijn er veel klachten geweest van bewoners rond de supermarkt dat iedereen te pas en te onpas het trottoir gebruikt met onder andere fietsen.
Dat er niet is gewaarschuwd is een optie welke in de jaren 80 werd gehanteerd, iedereen op zijn/haar gedrag aanspreken en een waarschuwing geven bij een overtreding nu gebeurt dat in veel gevallen niet meer. Dat dit een heel erg jonge agent betreft is denk ik niet heel erg belangrijk.
Dat er niet is gewaarschuwd is een optie welke in de jaren 80 werd gehanteerd, iedereen op zijn/haar gedrag aanspreken en een waarschuwing geven bij een overtreding nu gebeurt dat in veel gevallen niet meer. Dat dit een heel erg jonge agent betreft is denk ik niet heel erg belangrijk.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Het feit blijft dat u een gedraging heeft gepleegd en een agent mag daarvoor een bekeuring uitschrijven. Het feitd at u 41 jaar en van onbesproken gedrag bent, mag niet uitmaken want een jongeman van 19 jaar met een lang strafblad zou voor diezelfde gedraging op dat moment ook bekeurd zijn.
Onredelijk behandeld vind ik een beetje een aparte woordkeuze. De agent deed zijn werk want het is immers niet toegestaan om op het trottoir te fietsen. Zoals Doggieman ook al aanhaalde, de tijd van waarschuwen is al even voorbij.Ik voel me zeer onredelijk behandeld, en vraag me af of ik hier nog iets mee kan.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ja, maar is het 'redelijk'? Heel regelmatig wordt door de politie mijn medewerking gevraagd, die ik tot nu toe, ook altijd verleende. De politie wordt door onze belastinggelden betaald en is er door en voor ons. Maar door dit soort ervaringen wordt het gevoel dat het ons vs de politie is, die er alleen opuit is ons te 'nailen' steeds sterker. Het was zo duidelijk dat ik van goede wil was, ik vind het gewoon onredelijk. Maar hierin sta ik blijkbaar alleen.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
U heeft gewoon een overtreding begaan en moet dus voor uw fout "bloeden". U kunt dit de agent niet kwalijk nemen. Hij deed gewoon zijn werk. Het klinkt misschien hard maar het is toch zo. Als ik over het trottoir fiets en ik krijg een bekeuring daarvoor zal ik ook inwendig best wel vloeken, maar het is en blijft mijn fout.
André (een simpele burger)
André (een simpele burger)
Ik denk dat u zichzelf juist die vraag moet stellen op de dingen die u hierboven aangaf. U fiets op een plek waar niet gefietst mag worden en haalt er vervolgens allerlei argumenten bij die maar asan moeten tonen dat niet U een fout maakte maar de agent die de wet handhaaft . En of dat nu een collega is in opleiding, of een hoofdinspecteur van politie, U was degene die daar fietste. Persoonlijk krijg ik een beetje een flauw gevoel bij uw opmerkingen.Anonymous schreef:Ja, maar is het 'redelijk'?
Dat deze regel soms heel erg vreemd in de oren klinkt, ja, daar kan ik me zeker wat bij voorstellen. wellicht is het veel belangrijker om snelheidsduivels die met 160 over de snelweg scheuren te "pakken" maar voor de wet was u exact zo fout als die snelheidsovertreder, en geloof me, een bekeuring geven aan iemand die fiets daar waar niet gefietst mag worden is 300x moeilijker voor een agent (in opleiding) dan een rol met 500 foto's vol flitsen onder het genot van een capuccino en de leesmap van deze week...
Kortom, behalve dat uw bezwaar in mijn ogen geen enkele kans maakt vindt ik het persoonlijk erg flauw dat u het op deze manier stelt.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Ja, maar uw verstand stond waarschijnlijk ook op nul. Want u wist dat het niet mocht en toch doet u het.Anonymous schreef:En ik vind het erg flauw, want dat is wel het juiste woord, om goedbedoelende burgers te 'pakken' voor zoiets kleins. Ik vind het ook dom, zo krijg je als burger een hekel aan de politie. Echt flauw, u kunt zeggen: dat is de wet. Maar dat is de wet handhaven met het verstand op nul.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Nou, het is duidelijk dat u er niet blij mee bent en dat kan ik mij best voorstellen want het is immers zonde van het geld.
Het is en blijft echter wel een feit dat u die bon niet aan die agent te danken heeft maar aan uw eigen gedrag want u fietste op een locatie waar dat niet toegestaan is.
Mocht u denken dat het zin heeft om in bezwaar te gaan dan zal niemand u tegenhouden maar u bent 41 jaar en u zult toch waarschijnlijk wel in kunnen zien dat u degene was die op het trottoir fietste.
Wat heeft het voor zin om iets strafbaar te stellen en daar vervolgens niets mee te doen?
Veel meer kunnen we er niet van maken en daarom sluit ik het topic. Mocht u er verder over willen praten, mijn mail adres staat erbij.
Het is en blijft echter wel een feit dat u die bon niet aan die agent te danken heeft maar aan uw eigen gedrag want u fietste op een locatie waar dat niet toegestaan is.
Mocht u denken dat het zin heeft om in bezwaar te gaan dan zal niemand u tegenhouden maar u bent 41 jaar en u zult toch waarschijnlijk wel in kunnen zien dat u degene was die op het trottoir fietste.
Wat heeft het voor zin om iets strafbaar te stellen en daar vervolgens niets mee te doen?
Veel meer kunnen we er niet van maken en daarom sluit ik het topic. Mocht u er verder over willen praten, mijn mail adres staat erbij.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl