Jeep rijden met óf zonder deuren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
G.Janssens TS
Infopolitie Gast

Jeep rijden met óf zonder deuren

Ongelezen bericht door G.Janssens »

Hoi, Ik ben benieuwd of het toegestaan is om met een jeep, wrangler '92 te rijden zónder deuren.
met alleen de veiligheidsgordels aan?
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Zijn deze deuren dan losgeschroefd, of kan je ze er zo uitlichten? Moet je schroeven, verander je m.i. de constructie van de auto, waarvoor hij niet is goedgekeurd. Kun je ze er zo uitlichten, is de auto volgens mij ook met dit systeem gekeurd. Vergelijk maar met een hardtop. Moet je slijpen, of klik je de boel zo los. To screw or not to screw, thats the question :oops: :oops:

Vroeger waren er auto's waarbij een ketting voldoende was, maar hoe dat inmiddels zit weet ik niet.

j.l.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Los van de vraag of het mag, is het de vraag of het veilig is. Met name bij terreinvoertuigen zitten deuren er niet voor niets in. Bij kantelen van het voertuig willen ledematen wel eens buiten het voertuig komen en bekneld raken tussen voertuig en bodem.

Daarnaast kan je ook bij normaal verkeersgebruik last hebben van naar binnen slaande voorwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een uitwijkmanoeuvre op een weg waar struikgewas dicht langs de weg is geplaatst en takken in het interieur kunnen zwiepen. Met gesloten deuren heb je hooguit lakschade; met open deuren kan je bijrijder een oog kwijtraken.

Geef ook hier je verstand eens voorrang!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten