Gedrag van politie bij arrestatie.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
alicheck 01 TS
Infopolitie Gast

Gedrag van politie bij arrestatie.

Ongelezen bericht door alicheck 01 »

Als bij arrestatie, waarbij arrestant aangeeft gewoon mee te gaan, de politie de handboeien toch omdoen, en wel zo strak dat later blijkt dat van bijde handen de huidzenuwen beschadigd zijn.
Ik heb direkt aangegeven dat het erg zeer deed. Vervolgens werden ze nog een tandje hoger gezet.

Is dit toegestaan, of zijn hier regels voor ?.

Alicheck
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Een verdachte mag alleen bij vluchtgevaar, of bij gevaar voor de verdachte zelf danwel derden, geboeid worden, ten behoeve van het transport. Je bent dus ook niet zonder reden geboeid, en de betreffende agent heeft het handboeiengebruik ook moeten verantwoorden. Dus ja, het is toegestaan. Dat je daarna wat last hebt van je handen, is vervelend, maar als je echt ontevreden bent over de behandeling die je genoten hebt, dan moet je een klacht indienen bij het desbetreffende korps.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

De politie zal zich aan de ambtsinstructie moeten houden en mag niet zomaar de transportboeien gebruiken. Zij zal het gebruik schriftelijk moeten melden. Er zal dus ongetwijfeld een reden geweest zijn. Het gegeven dat u zegt gewoon mee te gaan wil niet per definitie zeggen dat men u op dat moment niet meer zou mogen boeien.

De transportboeien zijn van metaal en geven niet mee. Indien goed geplaatst maken de boeien rondom kontakt met uw pols. Elke beweging kan dus pijnlijk zijn. De boeien worden gelocked en kunnen op dat moment niet meer strakker gezet worden.

Het beschadigen van huidzenuwen, nog nooit van gehoord, u zal de 1e zijn die dat overkomt.

mashi
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

@ foreverblue,

Er hoeft geen sprake te zijn van een verdachte. Het gaat om een persoon die rechtens van zijn vrijheid is berooft.

Je vergat 1 motivatie en dat was die van het gepleegde feit.

gr, mashi
foreverblue TS
Infopolitie Gast

mashi schreef:@ foreverblue,

Er hoeft geen sprake te zijn van een verdachte. Het gaat om een persoon die rechtens van zijn vrijheid is berooft.

gr, mashi
De eerste aanvulling klopt, je tweede niet, tenzij ik hem verkeerd begrijp. Uit de Ambtsinstructie lees ik namelijk niets over de rechtmatigheid v/h gebruik van handboeien in relatie met welk strafbaar feit dan ook. Volgens mij is het toch echt alleen bij vluchtgevaar en gevaar voor de VE/derden. Dat er in de praktijk vaak standaard geboeid wordt bij een mishandeling, (poging) doodslag etc, is iets anders. Strikt volgens de AI is het m.i. niet toegestaan.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

ambtsinstructie schreef:Artikel 22
1.
De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.
2.
De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.
3.
De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in:
a.
de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, of
b.
de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, één en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.

Je kan je voorstellen dat iemand die zojuist met een hamer de schedel van zijn buurman heeft ingeslagen nu wel heel rustig kan zijn en gewoon netjes mee wil. Maar ivm het gepleegde strafbare feit kan je dus gewoon geheel volgende de ai de transportboeien gebruiken.

mashi
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

foreverblue schreef:
mashi schreef:@ foreverblue,

gr, mashi
De eerste aanvulling klopt, je tweede niet, tenzij ik hem verkeerd begrijp. Uit de Ambtsinstructie lees ik namelijk niets over de rechtmatigheid v/h gebruik van handboeien in relatie met welk strafbaar feit dan ook. Volgens mij is het toch echt alleen bij vluchtgevaar en gevaar voor de VE/derden. Dat er in de praktijk vaak standaard geboeid wordt bij een mishandeling, (poging) doodslag etc, is iets anders. Strikt volgens de AI is het m.i. niet toegestaan.
Hmmm, volgens mij klopt jouw bewering niet:
Artikel 22
1. De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.
2. De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.
3. De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in:
a. de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, of
b. de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, één en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Mijn excuses. Dat het in de praktijk gebeurde was me al opgevallen, dat het juridisch ingedekt was nog niet. Bedankt voor deze handige correctie.
Han1983 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Han1983 »

Ik oefen de laatste tijd zo vaak met boeien. Heb geregeld de polsen blauw van het 'gas geven'. Maar beschadigde huidzenuwen? Nee nooit last van.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Beweringen doen of het wel of niet mogelijk is dat deze meneer beschadigde huidzenuwen heeft opgelopen door toedoen van de handboeien lijkt mij niet verstandig. Als deze meneer daadwerkelijk denkt dat zijn bewering klopt, dan moet hij naar een arts gaan, en de verwondingen op papier laten zetten, om vervolgens een klacht in te gaan dienen bij het korps. Verder valt er denk ik ik weinig te zeggen op zijn vraag.
Han1983 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Han1983 »

ok. mee eens. Excuses mijnerzijds.
Is inderdaad de enige optie.
cyclops8 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door cyclops8 »

We moeten er niet te moeilijk over doen, een persoon die mee moet naar het bureau gaat bij mij in 98% van de gevallen gewoon in de boeien.
Wanneer men hiervoor van mij een verklaring wil kan ik daarin heel kort zijn: Mijn dienstvoertuig is niet ingericht voor het vervoer van arrestanten (dmv een hekwerk of iets dergelijks) en derhalve worden ze geboeid met het oog op mijn eigen veiligheid.

Dat iemand zegt rustig mee te gaan, dat zegt mij niets. Wat als hij zich plots bedenkt wanneer ik met 100 km/uur over de snelweg naar het bureau rijdt en mij in me nek springt?

Ook worden aangehouden personen niet op straat 100% gefouilleerd en heb ik reeds meerdere malen meegemaakt dat iemand aan het bureau in het bezit bleek te zijn van een een slag-, steek- of vuurwapen.

Ik wil na mijn dienst weer gezond naar huis, dus boeien!
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Wettelijk gezien klopt je theorie niet, maar ik kan'em wel volgen.
Wie rent, bekent!
Airhead
Lid
Agent
Roepnaam: Captain
Geslacht:

Ongelezen bericht door Airhead »

kan iemand uitleggen wat voor last je hebt van beschadigde huidzenuwen en hoe lang dat duurt?
Volgens mij is dat gewoon dat je PIJN hebt.

Iedere agent heeft in zijn opleiding vaker de transportboeien omgehad dan menig veelpleger.
Mijn pols was weleens blauw en het voelt niet prettig, maar het zijn nou eenmaal geen "Livestrong" bandjes. Dat gaat wel weer over, blijvende schade levert het zeker niet op.

Ik verbaas mij regelmatig over de kleinzerigheid van geboeide verdachten...
Gesloten