Laatst was ik met mijn hond aan het wandelen in het buitengebied van de gemeente Elburg (landgoed zwaluwenberg). na het verlaten van de openbare weg (buiten de BB kom) laat ik mijn hond los. na een paar 100 meter zie ik rechts voor mij een auto op een bospad rijden en ik doe mijn hond meteen vast want honden en auto's dat vertrouw ik niet. De auto stopt en er stapt een agent en een "boswachter"uit.
De agent begint een praatje met mijn echtgenote en de boswachter verteld mij dat hier geen honden los mogen lopen en of ik het bord niet had gezien bij de ingang. ik ontkende dat ik dit gezien had en gaf ook aan dat ik de hond (een dwerg snauzer) meteen vast deed toen ik de auto ontwaarde. Toch vond deze man dat ik een overtreding had begaan volgens de APV van Elburg en dat ik de boete van 50 Euro vanzelf thuis kreeg. Dit alles werd opgeschreven in een soort opschrijfboekje zonder enige oficiele status en de agent bemoeide zich er geheel niet mee.
Uiteraard was de lol van het wandelen er goed af Thuisgegekomen heb ik digitaal de AVP van elburg bekeken en daar wordt niets gezegd over dit betrefende gebied ook telefonische navraag bij de gemeente secretarie gaf geen uitsluitsel of dit nu wel of niet verboden is. Mijn vraag mag iedereen zomaar bordjes ophangen op zijn prive terein en daarna na eigen goeddunken bekeuringen uitschrijven, en werkt de overheid daar dan ook nog aan mee?
Henk, in het onderwerp vermeld je feitcode 537. Daar hoort nog een letter voor om duidelijkheid te krijgen over de bekeuring die je hebt gekregen. Hoe kom je overigens aan dit nummer? Je zegt dat de gegevens is een boekje opgeschreven zijn, en dan krijg je over het algemeen niet direct een feitnummer door.
Als het feitcode D 537 betreft, is het een bekeuring voor het bevinden op grond, waarvan de toegang verboden is. Ik vraag me dus af waar je nu voor bekeurd bent, voor het bevinden op verboden gronden, of voor het los laten lopen van de hond waar dat niet is toegestaan. Mischien kun je wat duidelijkheid geven.
Of de zaak keurig op een bon wordt genoteerd, of in een notitieboekje, maakt voor de afhandeling van de bekeuring, noch voor de rechtsgeldigheid, niet uit.
Op prive-terrein mag men inderdaad zelf uitmaken waar de bezoekers aan moeten voldoen om rechtnatig op het terrein te verblijven.
Men kan en mag dus bepalen dat het terrein alleen met aangelijnde hond mag worden betreden.
Is de hond los dan verblijft men dus onrechtmatig op het terrein en kan een bekeuring het gevolg zijn.
Overigens is dit dan niet in de APV geregeld.
Bedankt voor beide reacties, er staat inderdaad op de bekeuring feitcode D537 en de omschrijving luid:
Zich bevinden op verboden grond. (dan wel zich niet houden aan de toegangsvoorwaarden van de eigenaar).
Ik werdt toen daadwerkelijk staande gehouden omdat mijn hond losliep (had gelopen) het verweer dat ik hiervan niet op de hoogte was en het feit dat ik uit voorzorg (auto in het bos !) mijn hond al weer had aangelijnd maakte geen enkele indruk op de boswachter.
Wat voor nog onduidelijk is:
- mag iedereen dan zo maar op prive terrein bekeuringen uitdelen en werkt Cent. Justitieel Incasso Bureau hier dan zo maar aan mee?