Aangifte intrekken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Erik-Jan TS
Infopolitie Gast

Aangifte intrekken

Ongelezen bericht door Erik-Jan »

Hallo!

Een vriend van mij is betrokken geweest bij een vechtpartij, daarbij zijn allebei de ruzie makers door de politie opgepakt. Omdat er wel enkele rake klappen waren gevallen is door allebei op dat moment aangifte gedaan. Ik heb daarna bemiddeld in de zaak en gelukkig kunnen ze weer beiden door een deur. Ze wouden ook graag hun gedane aangifte willen intrekken zodat ze er allebei geen last meer van hebben. Is dit mogelijk? Zo nee, waarom dan niet?

En wat kunnen ze hier voor straf voor krijgen? :?:

Met vriendelijke groet,

Erik
Dirty Harry TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Volgens mij kan het niet meer. De OVJ zal de zaak al in beraad hebben genomen.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Nee dit is niet mogelijk. Indien het directe familie van elkaar geweest zou zijn, dan hadden ze in plaats van een aangifte een klacht kunnen indienen. Je hebt dan enige tijd om na te denken of je wel of geen aangifte wil doen. Dat is hier niet het geval, de aangifte kan dan ook niet worden ingetrokken.
Erik-Jan TS
Infopolitie Gast

vervolg.

Ongelezen bericht door Erik-Jan »

De jongens hebben contact gehad met de politie en die heeft gezegt dat ze maar een brief moeten schrijven naar de Officier van Justitie.. het papierwerk van deze zaak ligt overigens nog op het politie bureau en is nog niet naar de Officier van Justitie toe... veranderd dit wat aan de zaak ofniet?
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Re: vervolg.

Erik-Jan schreef:De jongens hebben contact gehad met de politie en die heeft gezegt dat ze maar een brief moeten schrijven naar de Officier van Justitie.. het papierwerk van deze zaak ligt overigens nog op het politie bureau en is nog niet naar de Officier van Justitie toe... veranderd dit wat aan de zaak ofniet?
In principe is het zo dat de politie een opsporingsonderzoek gaat instellen naar hetgeen dat gebeurd is. Als echter beide partijen het zo wel goed vinden, kan ik mij voorstellen dat het een beetje zonde van de tijd is, en dat er een sepot volgt. Daarvoor kun je inderdaad een brief schrijven naar de Officier van Justitie. De beslissing is echter nog steeds aan de Officier van Justitie om wel of geen opsporingsonderzoek in te stellen.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Dit veranderd niets aan de zaak.

Gewoon brief schrijven aan de OVJ die zal dan een beslissing nemen.

Als het in het openbaar is gebeurd zal dit ook meewegen in de beslissing die OVJ neemt.
Josan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Josan »

Idd. Je zult naar de officier een brief moeten sturen waarin jij je gegronde redenen aangeeft waarom je de aangifte wilt intrekken. Hij/zij neemt dan een beslissing.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Dag Foreverblue,

Jij schreef:
Indien het directe familie van elkaar geweest zou zijn, dan hadden ze in plaats van een aangifte een klacht kunnen indienen.
Klopt dit ? Kun/moet je van een mishandeling door een familielid een klachte opnemen ? Of kan dit alleen maar bij bepaalde delichten, zoals vermogensdelichten, belediging, belaging, afdreiging met smaad enz. enz.?

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Bartikel schreef:Dag Foreverblue,

Jij schreef:
Indien het directe familie van elkaar geweest zou zijn, dan hadden ze in plaats van een aangifte een klacht kunnen indienen.
Klopt dit ? Kun/moet je van een mishandeling door een familielid een klachte opnemen ? Of kan dit alleen maar bij bepaalde delichten, zoals vermogensdelichten, belediging, belaging, afdreiging met smaad enz. enz.?

Groetjes Bartikel
Bart je hebt gelijk. Er zijn 2 voorwaarden voor een relatieve klacht:

- er moet sprake zijn van familie
- er moet sprake zijn van geld of goederen

Een absolute klacht is alleen mogelijk bij zaken als belediging en chantage e.d.

Excuus.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

twee aangiften
twee verdachten

is dat niet een simpele 1 tegen 1 en is dat in de regel niet een sepot? bedoel dat er uberhaupt moeite gedaan is de aangifte op te nemen. lekker makkelijk...ik sla Rein, Rein doet aangifte. Rein sloeg mij terug, ik doe aangifte.....lekker krom.
cyclops8 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door cyclops8 »

Zoals Walter al zei betreft het een een tegen een zaak en is de kans op vervolging dus erg klein.

Wel is het mogelijk dat beiden beboet worden omdat ze door hun vechtpartij de openbare orde hebben verstoord en hiermee de politie een hoop werk hebben bezorgd....
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Dag Foreverblue,

Jij schreef:
Excuus.
Natuurlijk aanvaard maar niet nodig. Wij zijn er op dit forum natuurlijk ook om elkaar scherp te houden om uiteindelijk toch de goede/volledige antwoorden op het scherm te krijgen.

Groetjes Bartikel
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

twee aangiften
twee verdachten

is dat niet een simpele 1 tegen 1 en is dat in de regel niet een sepot? bedoel dat er uberhaupt moeite gedaan is de aangifte op te nemen. lekker makkelijk...ik sla Rein, Rein doet aangifte. Rein sloeg mij terug, ik doe aangifte.....lekker krom.
Natuurlijk ben je wel verplicht om een aangifte op te nemen, maar het is inderdaad een beetje weggegooide tijd, om het maar even krom te zeggen.

Twee weken geleden ook een dergelijk voorval gehad. Twee mannen vechtend op straat. In eerste instantie beiden verdachte achter in een dienstvoertuig geplaatst (ieder een ander denstvoertuig natuurlijk) Met beiden een gesprek gevoerd en uiteindelijk deed men geen aangifte meer.
Beiden heengezonden met een PV Vechten op straat.... :wink:

Is geen antwoord op de vraag, maar dat antwoord is toch al gegeven.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Dag T-nus,

Jij schreef:
Beiden heengezonden met een PV Vechten op straat....
Voor welk feit hebben jullie geschreven?

Groetjes Bartikel
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Zou ik even moeten opzoeken. Is een artikel uit de APV van Best. Heb nachtdienst vandaag, als ik er aan denk zal ik het eens opzoeken.

Deze twee knapen hebben wij wel zelf zien vechten..... :wink:
Gesloten