Camper en Kinderzitjes.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Joop TS
Infopolitie Gast

Camper en Kinderzitjes.

Ongelezen bericht door Joop »

Hallo iedereen, allemaal.

Ik weet dat de voorschriften voor het vervoer van kinderen is aangepast, ik heb nog wel een vraag. Mijn Camper heeft zitbanken langs de wanden, zgn langszit, wat zijn de voorschriften hiervoor. De banken zijn voorzien van heupgordels. De kinderen moeten dan dwars op de rijrichting zitten. Ik kan hierover nergens iets vinden over de te volgen bevestigingsmethode voor de kinderzitjes. Wie kan mij iets meer hierover vertellen, waarschijnlijk zijn er meer mensen met de zelfde vraag. :?:

Groetjes,

Joop
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een dergelijk vraag is al eerder aan de orde geweest en een wijs man heeft (in een vakblad) daar oa het volgende over geroepen:
Eén groep verkeersdeelnemers is niet blij met de nieuwe bepaling, namelijk de vakantiegangers die met een camper reizen. Een camper heeft doorgaans twee of drie zitplaatsen voorin. De kinderen gingen dus in het laad- resp. woongedeelte zitten mens-erger-je-nieten. Dat mag niet meer en dus zijn deze vakantiegangers gedupeerd.

In de memorie van toelichting staat een aanknopingspunt voor een eventuele oplossing. Er staat dat beoogd wordt dat personen alleen op de in het motorrijtuig aanwezige gewone zitplaaten vervoerd mogen worden. Gewone zitplaatsen zijn speciaal voor dat doel qua constructie uitgeruste en bestemde zitplaatsen (incl. gordels). Deze passage in de MvT (Memorie van Toelichting op de verkeersregel) suggereert dat het vervoer van personen in het laad- resp. woongedeelte van de camper wel is toegestaan, als dat op gewone zitplaatsen geschiedt. Dan moet er in menig camper wel wat worden aangepast. Zo vlak vóór de vakantie is dat niet eenvoudig te regelen, nog los van de kosten. Voor het vervoer van personen in de caravan biedt de memorie van toelichting geen soelaas.
Het 'dwars vervoeren' is niet expliciet juridisch verboden, het gebruik van enkel heupgordels (in uw geval) ook niet...

Overigens schept u, door het aanbrengen van gordels, pas de mogelijkheid om personen te mogen vervoeren in het zit/slaapgedeelte van de camper... Zijn er meer passagiers dan gordels 'achterin', dan bent u wel in overtreding, maar waarschijnlijk is dat ook de reden dat u juist gordels heeft laten aanbrengen...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Joop TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Joop »

Bedankt Zeilvaart, ik weet nu iets meer.

Maar nu komt het probleem naar voren hoe kinderstoeltjes te gebruiken. :? Ik zie dan eigenlijk alleen de mogelijkheid om de kinderen van 2jr en 4jr. te vervoeren in een zitje met een, als ik het wel heb, zgn. 5 puntsbevestiging, in dwarsrichting, kan dit, mag dit en is het in heel Europa (EEG) toegestaan of gelden er voor diverse landen andere voorschriften?

Het gaat natuurlijk niet alleen om of het mag, de veiligheid van de kinderen moet natuurlijk voorop staan. Ik ben al geruime tijd bezig om meer over dit onderwerp aan de weet te komen maar de informatie gaat niet verder dan een personenauto of bus-bestelauto met plaatsen in treinzit.

Groetjes,

Joop
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ja, daar zit meneer ZIJlvaart ( :wink: ) ook een beetje tegenaan te hikken... Hoe het met de internationale regels zit weet ik absoluut niet en die vraag speel ik ook graag door, maar ik kan me niet voorstellen dat er op dat vlak nog grote verschillen bestaan binnen Europa...

Gevoelsmatig zeg ik wel dat het inderdaad het veiligste is om kinderen 'frontaal' of 'ruggelings' en niet 'dwars op de rijrichting' te vervoeren omdat in mijn beleving de frontale aanrijdingen de hoogste 'impact' hebben en het dan niet fijn is als de klap zijdelings moet worden opgevangen...

Ik weet wel dat beveiligingsmiddelen voor zuigelingetjes een goede (tot zeer goede) bescherming bij flankaanrijdingen bieden maar hoe het met peuters en dergelijke zit die op een verhogertje 'dwars' vervoerd worden...

Ik ga even checken of de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) er meer van weet...
Waarom speciale beveiligingsmiddelen voor kinderen?

Kinderen zijn geen volwassenen. Afgezien van een kleinere lengte en lichaamsgewicht, hebben kinderen met name een andere verdeling van lichaamsgewicht over de verschillende lichaamsdelen. Om die reden zijn autogordels voor volwassenen doorgaans niet geschikt voor kinderen. Van baby's is het hoofd relatief zwaar, waardoor het goed moet worden opgevangen bij een botsing. Dat gebeurt het best door baby's in een babyzitje achterwaarts te vervoeren, waarbij het lichaam in geval van een (frontale) botsing goed wordt opgevangen.

In feite is zo'n opvang voor iedereen het beste, maar om praktische redenen kun je grotere kinderen nu eenmaal niet makkelijk achterwaarts vervoeren. Alleen in Scandinavische landen is men geneigd ook jonge kinderen van zo'n achterwaarts zitje gebruik te laten maken.

Er is een vrij verfijnd keuringssysteem (ECE 44/03) voor kinderzitjes en -verhogingen. Deze bestaat uit een serie eisen en testen, waarbij vijf gewichtsgroepen van kinderen worden onderscheiden (tot 36 kg, circa 12 jaar).

Net als bij volwassenen is ook bij kinderen het beveiligingsmiddel pas echt effectief bij juist gebruik: de gordels moeten zo strak mogelijk en over de juiste delen van het lichaam lopen. Bij kinderzitjes is hier meer zorg voor nodig, omdat zowel het zitje strak aan de auto moet worden bevestigd als het kind strak in het zitje. Vaak zijn er echter afstemmingsproblemen tussen het kinderzitje en het bevestigingssysteem daarvoor in de auto. Door bestaande gordelsystemen te gebruiken ontstaat vaak te veel speling. Om dit probleem op te lossen, is lange tijd gewerkt aan een internationale standaard voor een speciaal bevestigingssysteem in auto's en aan kinderzitjes (ISOFIX). Dit is echter niet goed van de grond gekomen, al hebben diverse auto's wel degelijk ISOFIX-bevestigingspunten en bestaan er ook speciale ISOFIX-zitjes.

Wat zich wreekt is de grote diversiteit aan inrichtingen van auto's, plus het gegeven dat fabrikanten van auto's niet dezelfde zijn als fabrikanten van kinderzitjes. Om die reden zijn er voor diverse automerken specifieke zitjes in de handel, naast de meer universele die in meer typen auto's passen en die gebruik moeten maken van de bestaande autogordels.
Dit is wat ik snel even kon vinden... De gevaren worden in ieder geval duidelijk aangegeven...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Aanvullend op het antwoord van Zijlvaart kan ik melden dat het zijwaarts opvangen van klappen voor volwassen al een ernstig probleem is. Ik heb daar op dit Forum al eens eerder melding van gemaakt; bekijk bijgevoegd plaatje maar eens:

Afbeelding

Zijdelings kan de mens niet meer dan 9x zijn eigen lichaamgsgewicht (9G) dragen. Het spreekt voor zich dat dit evenzozeer geldt voor een nog niet volgroeid kind dus. In die zin is het dan ook af te raden een kinderzitje te monteren dwars op de rijrichting in uw camper, nog even los van de juridische vraag of dit kan en mag.

Kijk ook even naar bovenstaand plaatje om zo de meest veilige positie te bepalen voor uw kleine. Uitgaande van de meest voorkomende botsrichting (= in voorwaartse rijrichting) is de plaatsing van een kinderzitje tegen de rijrichting in eigenlijk het meest veilige (tot 80 G). Zie hierin een verklaring waarom bij bepaalde kinderzitjes in auto's met name voor kleinere kinderen dus juist voor deze optie is gekozen.
Frontale botsing
Uit de resultaten van frontale botsingen blijkt dat kinderen in zitjes die tegen de rijrichting (achteruitkijkend) in geplaatst zijn aan duidelijk lagere belastingen blootgesteld worden dan kinderen in zitjes die in de rijrichting (vooruitkijkend) geplaatst zijn.

Bron: ANWB
Afbeelding

Bezoek ook eens de website van een geronemeerde leverancier van kinderzitjes: o.a. de UK webpagina van www(dot)britax(dot)com. U kunt daar zelfs gebruik maken van een zoekmachine voor het juiste kinderzitje in uw situatie
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten