Kop en staart botsing
Moderator: Moderatorteam
-
José TS
- Infopolitie Gast
Kop en staart botsing
Hallo,
Ik was vrijdag betrokken bij een kop en staartbotsing van vier auto's.
Drie auto's stonden stil, omdat het stoplicht op rood stond. De vierde auto had niet in de gaten dat we stil stonden met alle gevolgen van dien. Er waren twee mensen met letsel.
Nu ben ik benieuwd hoe de schadeafwikkeling zal zijn. Is de vierde auto nu aansprakelijk voor de schade aan de andere auto's of wordt elke schade apart afgewikkeld?
Ik was vrijdag betrokken bij een kop en staartbotsing van vier auto's.
Drie auto's stonden stil, omdat het stoplicht op rood stond. De vierde auto had niet in de gaten dat we stil stonden met alle gevolgen van dien. Er waren twee mensen met letsel.
Nu ben ik benieuwd hoe de schadeafwikkeling zal zijn. Is de vierde auto nu aansprakelijk voor de schade aan de andere auto's of wordt elke schade apart afgewikkeld?
Geldt Art. 19 RVV alleen als je rijd? Waarmee ik dus bedoel dat je te dicht op degene stilstaat die voor je staat.gvdbor schreef:Doorgaans is het zo dat elke schade afzonderlijk wordt afgewikkeld en dat het uiteindelijk bij de veroorzaker, degene die er uiteindelijk achterop knalde neergelegd wordt.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Dit zijn meestal vrij lastige situaties, omdat het vaak moeilijk aantoonbaar is wie door wie het eerst geraakt werd. Als duidelijk is dat nummer drie, de nummer twee tegen nummer één heeft geduwd, zal nummer drie aansprakelijk gesteld worden. vaak is dit niet te achterhalen, en draait ieder voor de schade van z'n voorligger op.
-
José TS
- Infopolitie Gast
Ik wil het graag weten omdat ik reed in een auto van een ander. Als de vierde auto aansprakelijk wordt gesteld, gebeurt er niets met de no-claim van die persoon. Als het per stuk afgehandeld gaat worden, dan dus wel.
Maar als drie auto's stil staan en de vierde ziet dit niet en knalt er bovenop, dan is het toch duidelijk wanneer de eerste knal er is en de tweede, etc.? Of zie ik iets over het hoofd?
Maar als drie auto's stil staan en de vierde ziet dit niet en knalt er bovenop, dan is het toch duidelijk wanneer de eerste knal er is en de tweede, etc.? Of zie ik iets over het hoofd?
- rijschoollucassen
- Geslacht:
-
José TS
- Infopolitie Gast
Ik weet eerlijk gezegd niet of er getuigen zijn, want ik werd direct naar het ziekenhuis gebracht.
Ik neem toch echter aan dat de veroorzaakster gewoon heeft verklaard, wat ze ook tegen ons heeft gezegd, dat ze niet zag dat we stil stonden. Ze reed met zo'n 50 km tegen ons op, dus wat mij betreft moet het voor de politie heel duidelijk geweest zijn wat er gebeurd is. Er waren ook geen remsporen. Het lijkt mij als leek zo duidelijk als wat. Dan heb je toch geen getuigen nodig?
Al met al begrijp ik dat het gewoon afwachten is wat de verzekeraars gaan doen.
Ik neem toch echter aan dat de veroorzaakster gewoon heeft verklaard, wat ze ook tegen ons heeft gezegd, dat ze niet zag dat we stil stonden. Ze reed met zo'n 50 km tegen ons op, dus wat mij betreft moet het voor de politie heel duidelijk geweest zijn wat er gebeurd is. Er waren ook geen remsporen. Het lijkt mij als leek zo duidelijk als wat. Dan heb je toch geen getuigen nodig?
Al met al begrijp ik dat het gewoon afwachten is wat de verzekeraars gaan doen.
- rijschoollucassen
- Geslacht:
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De bestuurders van voertuig een, twee en drie kunne elkaars getuigen zijn en gezamenlijk over elkaar verklaren dat zij stilstonden, waarmee de aansprakelijkheid uiteindelijk komt te liggen bij de bestuurder van voertuig 4 die achterop knalde.
Heeft althans in een kopstaart botsing waarbij ik als laatste in een rij stilstaande voertuigen op de snelweg stond, zo gewerkt toen iemand zich met ruim 70 kilometer per uur achter in mijn vijfdeurs stationcar boorde die daardoor veranderde in een 3 deurs hatchback.
Uiteindelijk leverde deze actie van een 'half zachte' bestuurder in de ochtendspits vijf total losses op naast nog eens twee zwaar beschadigde voertuigen.
Heeft althans in een kopstaart botsing waarbij ik als laatste in een rij stilstaande voertuigen op de snelweg stond, zo gewerkt toen iemand zich met ruim 70 kilometer per uur achter in mijn vijfdeurs stationcar boorde die daardoor veranderde in een 3 deurs hatchback.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety