snelheid bromfiets op 70-km-wegvak binnen de bebouwde kom

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ton ten Brinke TS
Infopolitie Gast

snelheid bromfiets op 70-km-wegvak binnen de bebouwde kom

Ongelezen bericht door Ton ten Brinke »

Binnen de bebouwde kom van Lelystad bevinden zich wegen waarop auto's en bromfietsen zijn toegestaan. Een auto mag er dus 50 en een bromfiets 30 km/uur. Op enkele wegvakken daarvan zijn borden: "maximum snelheid 70 km/uur" aangebracht. Automobilisten mogen daar dus 70. Mogen bromfieten daar nu ook harder of blijft het voor deze categorie gewoon 30?
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Inderdaad met je bromfiets mag je binnen de bebouwde kom 'slechts' 30 km/uur. 8)
Onyx TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Zoals al vermeld mag er, ongeacht de aangegeven snelheden op of langs het wegdek, met een bromfiets binnen bebouwde kom nooit sneller worden gereden dan 30 km/h.
Buiten bebouwde kom mag je nooit sneller dan 40 km/h.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Hoe krom (en bovendien levensgevaarlijk) dat ook mag wezen. 30 rijden op een 70 km/u weg :?

Maargoed, 70 km/u op een bromfiets over het fietspad is ook levensgevaarlijk, 45 ook zoals ik inmiddels ondervonden heb...
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: snelheid bromfiets op 70-km-wegvak binnen de bebouwde ko

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ton ten Brinke schreef:Binnen de bebouwde kom van Lelystad ..... Op enkele wegvakken daarvan zijn borden: "maximum snelheid 70 km/uur" aangebracht.
en daar worden de bromfietsers op de rijbaan toegelaten??
Ik zou Duurzaam Veilig er even op na moeten slaan, maar volgens mij is dat niet verenigbaar met de ingestelde maximum snelheid. Volgens mij kan er t/m 60 kilometer per uur "gemengd" worden, daarboven dient de wegbeheerder te "scheiden". Maar nogmaals, ik doe dit even uit mijn hoofd.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Wetstekst

Uitvoeringsregeling BABW

Toepassing bord G11
Het bord G11 wordt alleen toegepast als dit uit het oogpunt van duidelijkheid gewenst is, als andere weggebruikers (dan fietsers, snorfietsers en eventueel voetgangers) op het pad nadrukkelijk geweerd dienen te worden of als de (snor)fietser moet worden verplicht om gebruik te maken van het pad. Bord G11 wordt over het algemeen alleen toegepast als de snelheid van het autoverkeer op de rijbaan naast het fietspad niet hoger is dan 60 km/h.
[img]http://www.verkeerstekens.nl/verkeerste ... rd-g11.gif[/img]
bord g11

Toepassing bord G12a
Het bord G12a wordt alleen toegepast als dit uit het oogpunt van duidelijkheid gewenst is, als andere weggebruikers (dan fietsers, bromfietsers en eventueel voetgangers) op het pad nadrukkelijk geweerd dienen te worden of als de (brom)fietser moet worden verplicht om gebruik te maken van het pad.

Dit laatste zal over het algemeen het geval zijn als de toegestane snelheid van het autoverkeer op de rijbaan naast het pad hoger is dan 60 km/h.

[img]http://www.verkeerstekens.nl/verkeerste ... rd-g15.gif[/img]
bord g12a
Je hebt dus gelijk Motoron
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik vond in de Richtlijn Essentiële Herkenbaarheidkenmerken van weginfrastructuur de onderstaande tabel terug, die nog eens laat zien dat bromfietsers niet op de rijbaan horen bij 70 km/u binnen de bebouwde kom.
Afbeelding
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten