wet wapens en munitie
Moderator: Moderatorteam
-
Denis TS
- Infopolitie Gast
wet wapens en munitie
Onlangs is mijn wapenvergunning verlengt(dec 2005). Tot mijn verbazing kreeg ik een brief mee met een officiele waarschuwing omdat ik maar 16 schietbeurten heb. Het is schijnbaar per aug 2005 zo dat je 18 beurten moet hebben. Ik had dit moeten weten werd mij verweten. Ik werd bijna behandelt als crimineel. Ik op mijn club om opheldering gevraagt waarom wij niet ingelicht waren. Zij wisten er ook niets van. Goed mijn collega schutters van de club wonen in een ander district. Wat schetst mijn verbazing, er zijn mensen met 12 schietbeurten en die krijgen helemaal niets te horen en geen waarschuwing. Ik dacht dat de wetten landelijk waren, ik kan m'n eigen vergissen.
HOE KAN DIT!!!!!!!!
HOE KAN DIT!!!!!!!!
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Als je lid bent van een schietverening die is aangesloten bij de KNSA dan had je in het blad kunnen lezen dat de circulaire WWM in augustus 2005 is vernieuwd. Op de betere schietverenigingen is dit ook ter sprake gebracht en intern doorgegeven aan de leden.
Jij vertelt dat de vereniging niet op de hoogte was. In deze kan ik dan alleen maar stellen dat jouw vereniging zijn huiswerk beter moet doen. Het was al een hele tijd geleden bekend dat de regels zouden gaan veranderen.
Ik ben het met je eens dat er vanuit de overheid weinig is gedaan om dit alles bekend te maken.
Binnen onze regio hanteren wij een overgangsperiode en persoonlijk vind ik het wel vreemd dat er direct een waarschuwing is gegeven.
Persoonlijk kwam ik ook bijna in de knoei te zitten met mijn schietbeurten maar ik heb er tijdig nog een paar bij gehaald.
Mocht je het met de beslissing niet eens zijn dan kan je in bezwaar gaan en dan zal de situatie nog een keer bekeken worden. Je kan ook nog even een informeel gesprek aanvragen met de afdeling bijzondere wetten om de situatie nogmaals te bespreken.
Ik ben echter wel van mening dat een sportschutter zelf de verantwoordelijkheid moet dragen om op de hoogte te blijven van de wettelijke regels. Je verkeert in een bijzondere situatie als je een wapen voorhanden mag hebben en daar hoort een zekere verantwoordelijkheid bij.
Ik geef je echter wel het advies om na te gaan of jouw vereniging bij de KNSA is aangesloten of dat zij in ieder geval voornemens zijn om zich aan te gaan sluiten. Ik krijg echt de indruk dat je bij een minder goede vereniging actief bent.
Jij vertelt dat de vereniging niet op de hoogte was. In deze kan ik dan alleen maar stellen dat jouw vereniging zijn huiswerk beter moet doen. Het was al een hele tijd geleden bekend dat de regels zouden gaan veranderen.
Ik ben het met je eens dat er vanuit de overheid weinig is gedaan om dit alles bekend te maken.
Binnen onze regio hanteren wij een overgangsperiode en persoonlijk vind ik het wel vreemd dat er direct een waarschuwing is gegeven.
Persoonlijk kwam ik ook bijna in de knoei te zitten met mijn schietbeurten maar ik heb er tijdig nog een paar bij gehaald.
Mocht je het met de beslissing niet eens zijn dan kan je in bezwaar gaan en dan zal de situatie nog een keer bekeken worden. Je kan ook nog even een informeel gesprek aanvragen met de afdeling bijzondere wetten om de situatie nogmaals te bespreken.
Ik ben echter wel van mening dat een sportschutter zelf de verantwoordelijkheid moet dragen om op de hoogte te blijven van de wettelijke regels. Je verkeert in een bijzondere situatie als je een wapen voorhanden mag hebben en daar hoort een zekere verantwoordelijkheid bij.
Ik geef je echter wel het advies om na te gaan of jouw vereniging bij de KNSA is aangesloten of dat zij in ieder geval voornemens zijn om zich aan te gaan sluiten. Ik krijg echt de indruk dat je bij een minder goede vereniging actief bent.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
sentinel1984 TS
- Infopolitie Gast
Ik ben ook lid van een schiet vereniging. Ik heb ook mijn eigen wapen. Ik vind dat als je 18 schietbeurten hebt gehaald (of nog niet eens) je zelf eens moet afvragen waarom je een wapen hebt.
Ik schiet 1x in de week en af en toe ergens anders. Ik heb met gemak de 18 gehaald. Dus voor mij heen problemen.
In het boekje van de knsa stond een eerlijke verdeling over het aantal schietbeurten. Gewoon het gemiddelde van de 2. dus 12+18=30 30:2=15.
ik ken jou persoonlijk niet maar ik vind dat 18 (of 15) heel makkelijke te doen is
Ik schiet 1x in de week en af en toe ergens anders. Ik heb met gemak de 18 gehaald. Dus voor mij heen problemen.
In het boekje van de knsa stond een eerlijke verdeling over het aantal schietbeurten. Gewoon het gemiddelde van de 2. dus 12+18=30 30:2=15.
ik ken jou persoonlijk niet maar ik vind dat 18 (of 15) heel makkelijke te doen is
-
sleepy hunter TS
- Infopolitie Gast
Swat dat van die kluizen was toch altijd al zo of heb ik toen voor niets 2 kluizen gekocht?SENTINEL, ik ben het niet helemaal met je eens.Toen ik nog lid was van een schietverenging ,niet meer heb mijn wapen kado gedaan aan de verenging, was het door mijn werk ook wel eens moeilijk om mijn schietbeurten te halen daar er maar 1 keer in de week ,op maandagavond, de mogelijkheid was om te schieten met 30 pistoolschutters in 2 uur tijd op 1 baan dit ivm een schutter welke uit kwam voor nederlands kampioenschap.Wij hebben het ook nooit kunnen begrijpen.Als ik mij niet vergis had het te maken met geld voor het nieuwe clubgebouw.
sander :toost:
sander :toost:
- rich
- Geslacht:
Met de vorige circulaire was het voldoende als het wapen in een deugdelijke, niet voor derden toegankelijke, afsluitbare ruimte was geborgen. Nu is de kluis met name genoemd en deze dient nu verankerd te zijn in de muur of in de vloer of dient van een dusdanig gewicht te zijn dat met hem niet al te makkelijk mee kan nemen.
Een ander kan niet in mijn agenda kijken maar ik kan zeggen dat die agenda door verschillende bezigheden en de onregelmatigheid vrij vol is. Ik moest vorig jaar moeite doen om mijn schietbeurten te halen. De eerste 3 maanden van dit jaar heb ik al 14 keer een stempel mogen zetten dus nu lukt het wel maar als iemand zijn beurten netjes haalt dan mag men daar wat mij betreft best een oordeel over hebben maar als de wetgever 18 beurten voldoende vindt dan zij het zo.
Dat heb ik mij afgevraagd en ik kwam al snel tot een antwoord. Met die 18 schietbeurten erbij ben ik toch echt vaardiger met een wapen en het komt de schietvaardigheid ten goede.Ik vind dat als je 18 schietbeurten hebt gehaald (of nog niet eens) je zelf eens moet afvragen waarom je een wapen hebt.
Een ander kan niet in mijn agenda kijken maar ik kan zeggen dat die agenda door verschillende bezigheden en de onregelmatigheid vrij vol is. Ik moest vorig jaar moeite doen om mijn schietbeurten te halen. De eerste 3 maanden van dit jaar heb ik al 14 keer een stempel mogen zetten dus nu lukt het wel maar als iemand zijn beurten netjes haalt dan mag men daar wat mij betreft best een oordeel over hebben maar als de wetgever 18 beurten voldoende vindt dan zij het zo.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Re: wet wapens en munitie
Wij hebben een eigen vereniging en schieten om de week 1 avond. Dus 52 weken:2 is max 26 beurten, er vallen wat dagen af etc. En ja ik heb die hele dure kluis ook al staan. Wij zijn inderdaad geen lid van de knsa, en dit was ook niet verplicht. Inmiddels zijn wij al op de hoogte van alle veranderingen. En als er iemand vanuit hier kan oordelen dat mijn vereniging slecht is vind ik dit knap. Wat mijn punt is is dat er vanuit de overheid met twee maten word gemeten. Als wij een paar beurten tekort komen is er gelijk praat over. (tot de krant toe) En als de politie mij tot 3 keer toe een verkeerde vergunning verleend is het afgedaan met SORRY.Denis schreef:Onlangs is mijn wapenvergunning verlengt(dec 2005). Tot mijn verbazing kreeg ik een brief mee met een officiele waarschuwing omdat ik maar 16 schietbeurten heb. Het is schijnbaar per aug 2005 zo dat je 18 beurten moet hebben. Ik had dit moeten weten werd mij verweten. Ik werd bijna behandelt als crimineel. Ik op mijn club om opheldering gevraagt waarom wij niet ingelicht waren. Zij wisten er ook niets van. Goed mijn collega schutters van de club wonen in een ander district. Wat schetst mijn verbazing, er zijn mensen met 12 schietbeurten en die krijgen helemaal niets te horen en geen waarschuwing. Ik dacht dat de wetten landelijk waren, ik kan m'n eigen vergissen.
HOE KAN DIT!!!!!!!!
Groet Denis
- rich
- Geslacht:
Of je leest even goed wat er staat. IK stelde dat jouw vereniging zijn huiswerk beter had moeten doen want kennelijk zijn er bij jullie dus leden die niet op de hoogte waren van de veranderingen. Dan kan je op z'n minst stellen dat het bestuur een steek heeft laten vallen.En als er iemand vanuit hier kan oordelen dat mijn vereniging slecht is vind ik dit knap.
Dat had volgens mij niets met jouw vraag te maken want volgens mij was dit jouw vraag:Wat mijn punt is is dat er vanuit de overheid met twee maten word gemeten. Als wij een paar beurten tekort komen is er gelijk praat over. (tot de krant toe) En als de politie mij tot 3 keer toe een verkeerde vergunning verleend is het afgedaan met SORRY.
Dit alles is heel vervelend maar dat neemt niet weg dat jij je aan de wet dient te houden. Jij hebt een vuurwapen voorhanden en daar kleven verantwoordelijkheden aan. Persoonlijk lijkt het mij dat een sportschutter ook zelf op de hoogte wil zijn van de bepalingen om zo niet in de knoei te komen.Onlangs is mijn wapenvergunning verlengt(dec 2005). Tot mijn verbazing kreeg ik een brief mee met een officiele waarschuwing omdat ik maar 16 schietbeurten heb. Het is schijnbaar per aug 2005 zo dat je 18 beurten moet hebben. Ik had dit moeten weten werd mij verweten. Ik werd bijna behandelt als crimineel. Ik op mijn club om opheldering gevraagt waarom wij niet ingelicht waren. Zij wisten er ook niets van. Goed mijn collega schutters van de club wonen in een ander district. Wat schetst mijn verbazing, er zijn mensen met 12 schietbeurten en die krijgen helemaal niets te horen en geen waarschuwing. Ik dacht dat de wetten landelijk waren, ik kan m'n eigen vergissen.
HOE KAN DIT!!!!!!!!
Een vereniging die goed met de sport bezig is, zorgt er voor dat hun leden op de hoogte zijn van wijzigingen en de wettelijke bepalingen.
In eerste instantie was er nogal wat comotie binnen "schietsport Nederland".
De KNSA zou een monopoliepositie hebben en deze status misschien wel misbruiken. Op dat moment was mij dat een zorg want mijn vereniging is al sinds jaar en dag bij de KNSA aangesloten.
Door de controles die ik nu uitvoer, is mijn beeld veranderd. Ik zie duidelijk dat de KNSA leden allemaal op de hoogte zijn. Zij hebben de kluizen aangepast en ze zijn op de hoogte van het aantal schietbeurten dat zij moeten behalen. Bij de NIET Knsa leden is dat een heel ander verhaal. Bij allen heb ik de circulaire achtergelaten inclusief een aardige stapel waarschuwingen.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ieder niet knsa lid er een bende van maakt maar je ziet gewoon wel dat deze mensen veel minder goed op de hoogte zijn van de geldende regels.
Wat dat betreft kan ik het dus alleen maar eens zijn met het onderstaande stukje tekst dat afkomstig is uit de circulaire.
Zoals het er nu naar uitziet, kunnen ca 100 verenigingen de deuren sluiten omdat ze niet KNSA aangesloten zijn. Dat kan meerdere redenen hebben. Een aantal verenigingen voldoen niet aan de eisen en een aantal hebben de moeite niet genomen om aangesloten te geraken bij de KNSA.2.2. Schietverenigingen
Schietvereniging
Onder een schietvereniging wordt verstaan de vereniging die blijkens de in een notariële akte opgenomen statuten tot doel heeft haar leden in de gelegenheid te stellen de schietsport te beoefenen (artikel 1, eerste lid, aanhef en onder g, RWM). Om in aanmerking te komen voor een verlof tot het voorhanden hebben van vuurwapens ten behoeve van de schietsport dient de aanvrager (via zijn vereniging) aangesloten te zijn bij de Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie (KNSA) en in het bezit te zijn van een geldige KNSA licentie18.
Ik kraak dus niets af en geef alleen maar weer wat ik in de dagelijkse praktijk constateer.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
sentinel1984 TS
- Infopolitie Gast
ik wil ook niet direct oordelen over je club. Maar je moet wel goed bedenken dat je als je een verlof hebt je ook de schietbeurten moet halen.
Ik vind dat de knsa ook de positie waarin zei verkeren wel een misbruikt. Maar ze komen langzamer hand wel tot inkeer. Waren ze eerst tegen de dynamische diciplines, worden er nu steeds meer erkend. Maar dat is een geheel andere discussie.
Maar iedere sportschutter heeft strikte plichten en ook zeker rechten. En ik vind net zoals rich dat je op de hoogte moet zijn van belangrijke veranderen in de wet. Dit kan via de knsa maar ook via diverse vuurwapen forums.
Maar bovenalles vind ik de schietsport een hele mooie sport.
Ik vind dat de knsa ook de positie waarin zei verkeren wel een misbruikt. Maar ze komen langzamer hand wel tot inkeer. Waren ze eerst tegen de dynamische diciplines, worden er nu steeds meer erkend. Maar dat is een geheel andere discussie.
Maar iedere sportschutter heeft strikte plichten en ook zeker rechten. En ik vind net zoals rich dat je op de hoogte moet zijn van belangrijke veranderen in de wet. Dit kan via de knsa maar ook via diverse vuurwapen forums.
Maar bovenalles vind ik de schietsport een hele mooie sport.