vragen over aanhouding na winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gast86 TS
Infopolitie Gast

vragen over aanhouding na winkeldiefstal

Ongelezen bericht door gast86 »

Iemand wordt door personeel betrapt op winkeldiefstal.
Politie wordt ingeschakeld, persoon gaat mee naar het bureau.
Hier worden naam, adres, telefoonnummers en geboorteplaats opgenomen.
Er wordt geinformeerd naar burgerlijke staat maar niet naar gegevens van partner.
Er wordt niet geinformeerd naar verdere achtergrond zoals werk(-gever).

De dief blijkt niet in politiebestanden voor te komen en heeft een 'schoon' verleden.
Dit wordt door de agent aangeduid met de term 'first time offender'.
Om die reden wordt geen proces verbaal opgemaakt maar komt de dader ervanaf met een boete.

Vraagjes:
Heeft de dader nu een strafblad (al bestaat de term strafblad niet meer als zodanig)
Zoniet, op welke wijze staat de dader nu wél geregistreerd?
Worden deze gegevens aan derden verstrekt, ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de huidige werkgever van de dader? Er is tijdens verhoor niet gevraagd naar een eventuele werkgever.
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Michael »

Winkeldiefstal wordt vaak via snelrecht geregeld.
Dit houdt in dat na de aanhouding en voorgeleiding meteen contact wordt opgenomen met justitie.
Alle gegevens van de verdachte, alsmede zijn verklaring over de diefstal, en de aangifte worden dan via de fax naar justitie gestuurd.

Justitie kan dan besluiten om een schikkingsvoorstel te doen. Als deze betaald wordt is de zaak afgedaan en hoeft de verdachte niet voor te komen en de agent hoeft dan geen dossier op te maken. Ik denk dat het in dit geval zo is gegaan.

De verdachte/dader heeft hierna wel een "strafblad" want dit wordt wel geregistreerd.
Deze gegevens worden niet verstrekt aan derden.
Tenzij je solliciteert voor een andere baan waarbij je antecedenten worden nagetrokken., bijvoorbeeld beveiliging of politie.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het is me nog niet helemaal duidelijk voor wat betreft dat 'strafblad'.
Wat is dan het verschil tussen zo'n 'strafblad' en een 'registratie'.
Ik was in de veronderstelling dat een persoon die veroordeeld wordt een zogenaamd strafblad krijgt, en een persoon die niet veroordeeld wordt, een registratie.

Welbedankt voor het antwoord, de rest is duidelijk.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

het is feitelijk hetzelfde.
gast86 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door gast86 »

Dit is interessant.
Er is qua registratie dus geen verschil tussen geen procesverbaal en geen veroordeling, want een registratie is er toch wel.

Maar in geval van bijvoorbeeld vakantie naar het buitenland, neem de USA, dient men altijd een formulier in te vullen waarop moet worden aangekruisd 'wel of niet veroordeeld voor een misdrijf'.
Dan is de dader dus niet veroordeeld, maar staat toch geregistreerd en zal dan neem ik aan de toegang tot de USA of een ander land worden geweigerd.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Uit uw verhaal begrijp ik dat er een zogenaamde politietransactie is opgemaakt dat kan bij een winkeldiefstal waarbij het weggenomen goed een waarde had van maximaal 100 euro.

Als het goed is heeft u of de betreffende persoon een zogenaamd mini-pv meegekregen (ook wel kennisgeving van bekeuring genoemd).

Dit is wel degelijk een proces-verbaal met dier verstande dat het pas volledig wordt uitgewerkt als de aangeboden transactie niet wordt betaald.

Het begrip strafblad bestaat niet meer. Op het oude strafblad werden uitsluitend de uitspraken van de (straf)rechter genoteerd met betrekking tot misdrijven en in andere zaken als een geldboete van een bepaalde hoogte werd opgelegd of een hechtenisstraf.
Naast het strafblad werd ook door justitie een registratie bijgehouden hierin werden naast veroordelingen ook andere wijzen van afdoening van een zaak bijgehouden.

Het praktisch nut het bijhouden van twee (deels overlappende) vormen van registreren van strafbare feiten werd waarschijnlijk overbodig en onhandig beoordeeld en daarom is er thans nog maar een vorm van registratie namelijk "het Justitieel Documentatie Register".

Elk contact met politie en/of justitie terzake een misdrijf (en een aantal soorten overtreding) en de afloop van dat contact worden in dit register opgenomen.

Na betaling van een politie- of OMtransactie dient de vraag "bent u wel of niet veroordeeld vor misdrijf" te worden beantwoord met "nee".

Overigens hebben de Verenigde Staten geen inzage in voornoemd register.
Stay safe out there.
Briges TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Dus als ik het goed begrijp is het dus zo dat als je een shikkingsvoorstel krijgt van het OM en je betaald deze ook dat je dan niet veroordeeld bent???
Ik had altijd het idee dat je toegeeft aan het strafbare feit waarvoor je verdacht was en dat je dus wel veroordeeld bent omdat je bent meegegaan met het schikkingsvoorstel.

Zodoende leert men :twisted:
Gesloten