Ondeugdelijk remlicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

ineke TS
Infopolitie Gast

Ondeugdelijk remlicht

Ongelezen bericht door ineke »

Ik ben gisteren staande gehouden omdat mijn remlicht het niet deed.
Ik wist dit echt niet. Ik had lampjes en zekeringen bij me.
Toch kreeg ik een boete van € 75,-
Op internet op de Boetebase staat dat er een boete van € 30,- voor staat.
Ik dacht altijd dat als er een lamp het niet deed je het aan de weg mocht maken en als je dat niet voor elkaar kreeg je dan een bekeuring kreeg.
Maar nee hoor, direct met het bonnenboekje erbij.
Ook is het raar dat in de boetebase staat dat het € 30,- kost en ik € 75,- opgelegd krijg.

Opmerking van moderator ..::Frans::..

Posting door mij omgezet naar kleine letters. Schrijven in enkel hoofdletters wordt hier ervaren als onbeschoft schreeuwerig gedrag. Het is bovendien expres gebeurt, immers zowel onderwerp als alle regels waren in hoofdletters. Daarnaast heb je nergens een leesteken gebruikt. De volgende keer verwijder ik onmiddelijk het volledige onderwerp. Als je een vraag stelt kun je dat op zijn minst doen op een normale manier.
sunwave TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Capslock stond aan...

Er is geen vaste regel voor dat je aan de weg je lampje mag vervangen. Je pleegt een gedraging waar je gewoon een aankondiging van beschikking voor kunt krijgen. Vervolgens moet je er alsnog voor zorgen dat je je lampje maakt. Het kan best zijn dat de bedragen in boetebase nog niet zijn bijgewerkt. Sinds 1-1-2006 werken we namelijk met een nieuw feitenboekje met nieuwe bedragen erin.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Als je bent geschreven voor feitcode N514D is het inderdaad 75 euro.

Dat van dat lampje vervangen is vandaag de dag een niet helemaal eerlijke benadering meer.
Er zijn heel veel nieuwe auto`s waarbij je geen lampje meer kan vervangen dan moet je naar de garage om het te laten doen (wij mogen het bij onze Volvo`s eigenlijk ook niet meer doen :? )
Dan zouden we iemand met een oudere auto die het wel kan vervangen niet schrijven en een nieuwe auto wel, vind ik moeilijk....
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

Toch is het krom. Een lampje zal altijd tijdens gebruik stuk gaan, je kan dus nog dapper iedere dag je lichten controleren, maar als hij defect gaat tijdens het rijden, kan je er dus echt niks aan doen. Dit valt toch voor 100% onder overmacht? Ik vind een waarschuwing niet meer dan normaal, maarja wie ben ik? :wink:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Venzent schreef: maarja wie ben ik? :wink:
Jij bent Venzent, maar los daarvan. Je hoeft echt niet elke kilometer te controleren of het spul nog werkt. Je hoeft alleen de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.
Venzent TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:
Venzent schreef: maarja wie ben ik? :wink:
Jij bent Venzent, maar los daarvan. Je hoeft echt niet elke kilometer te controleren of het spul nog werkt. Je hoeft alleen de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.
Hoe moet je daar je verantwoordelijkheid voor nemen???? Je hebt het totaal niet in de hand wanneer hij defect gaat, je kan voor de zekerheid extra lampjes bij je houden, maar als je lampje stuk gaat en even later wordt je aan gehouden, dan is het toch totale overmacht?
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dus dan maar nooit bekeuren voor verlichting?

In de meeste auto's wordt tegenwoordig zelfs aangegeven of er een lampje defect is of niet.

In bepaalde gevallen moet je verlichting voeren en als je dat dan niet doet dan pleeg je een gedraging.

Bij dergelijke bekeuringssituaties vliegen de meeste smoezen om je oren maar zolang je het meemaakt dat mensen dagen met een kapot lampje blijven rondrijden, heb ik er weinig moeite mee om er voor te bekeuren.

Waarschuwen is voor mij sterk afhankelijk van de situatie en die ruimte is er voor ons.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Venzent TS
Infopolitie Gast

rich schreef:Dus dan maar nooit bekeuren voor verlichting?
Onzin, je zou de bestuurder de mogelijkheid kunnen geven binnen 24 uur aan een bureau te laten zien dat hij vervangen is.
rich schreef: In de meeste auto's wordt tegenwoordig zelfs aangegeven of er een lampje defect is of niet.
Ik heb een Octavia van 4 jaar en die heeft dat niet.
rich schreef:Waarschuwen is voor mij sterk afhankelijk van de situatie en die ruimte is er voor ons.
Bij de meeste overtredingen kan je logischerwijze aannemen dat de pleger weet dat hij iets overtreed of had kunnen weten. Een defect remlicht kan onopgemerkt gebeuren en vind dat de optie geboden moet worden dit binnen een bepaalde tijd recht te zetten. Uiteraard zegt iedereen "O, dat wist ik niet", maar als iemand de reservelampjes in z'n auto heeft, waarom zou hij ze dan niet vervangen hebben als hij wist dat hij defect was??????
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Controle van verlichting zou een gewoonte moeten zijn. Wees tijdens het rijden allert op etalages, bij de verkeerslichten op de achterzijde van je voorligger. Ken het lichtbeeld dat je auto vóór je op de weg projecteerd. Aanhanger(tjes) zijn vaak wat minder goed onderhouden. controleer dus vóórdat je weg rijdt. tijdens achteruit rijden kun je ook vaak wel zien of alles werkt.

Mocht je dan alsnog de smoes gebruiken dat-ie het thuis nog deed, zorg dan in elk geval dat er wel een lampje in zit. Mocht je dan in de gelegenheid gesteld worden het euvel ter plaatse te verhelpen, hoeft je rode kop niet als mistachterlicht te dienen. (laatste komt uit de praktijk)

j.l.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Venzent schreef:maar als iemand de reservelampjes in z'n auto heeft, waarom zou hij ze dan niet vervangen hebben als hij wist dat hij defect was??????
Waarom zou je de gordel niet omdoen als hij toch naast je zit?
Ik snap wel wat je bedoeld maar zulke bonnetjes komen vaak niet alleen, als ik iemand aan de kant zet voor een technisch mankement is dit vaak een bijkomstigheid...
Elke situatie is anders en ik bekijk het per situatie.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Venzent schreef:maar als iemand de reservelampjes in z'n auto heeft, waarom zou hij ze dan niet vervangen hebben als hij wist dat hij defect was??????
Om de hele simpele reden Venzent (werd hier zelfs afgelopen weken een keer zo genoemd door een vraagsteller) Men is te lui om het even te vervangen en men rekent er op dat dat nog wel kan op het moment dat men gecontroleerd wordt. Immers; als je maar reservelampjes bij je hebt wordt je eigenlijk toch altijd wel in de gelegenheid gesteld om het alsnog te repareren.

Dezelfde reden waarom fietsers hun dynamo niet op de band zetten; op het moment dat men gecontroleerd wordt, wordt er waarschijnlijk nog wel even gezegd dat je eerst je verlichting aan moet doen, immers was je toch vergeten het licht aan te doen?
Venzent TS
Infopolitie Gast

Tja, nou ik weet het allemaal niet hoor. :roll: Als ik een bekeuring ervoor zou krijgen en ik weet van mezelf dat ik er totaal niks aan kon doen, zou ik me mooi gen**id voelen, hopen dat ik dan 1 van jullie tegenkom, dan komen we er wel uit :wink:

ps. misschien een idee, stickers voor op de auto "Fijn dat er infopolitie is !"
;-)
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Beetje reclame kan geen kwaad maar bij mij zou het niet werken ;)

Persoonlijk ben ik niet zo van het waarschuwen. In het begin schreef ik nog wel eens een toonbriefje uit maar als je dan ziet dat 90% van de mensen of niet op komt dagen of een paar dagen te laat dan vind ik het prima en dan bespaar ik me de moeite.

Zoals ik eerder al zei, het ligt aan de situatie. Wanneer het de verlichting aan de voorzijde betreft dan moet men beter opletten want het is makkelijk te zien wanneer de verlichting niet naar behoren werkt.

De tip die eerder werd gegeven, hanteer ik voor mezelf ook. Kijk bij het wegrijden even in een ruit of naar de reflectie op een ander voertuig.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
TheoSr
Nieuw lid
Geslacht:
Leeftijd: 78

Ongelezen bericht door TheoSr »

Als er sprake is van een gevaarlijke afwijking, dus helemaal geen remlicht of helemaal geen achter/voorverlichting is een boete goed te verkopen. Waarschuwen en dan merken dat 90% (?) daar geen boodschap aan heeft is frustrerend, maar is dat een reden om de goedwillenden, toch altijd nog minstens 10%, daar dan maar onder te laten lijden?

Natuurlijk moet je remlicht werken. Maar de meeste auto's hebben minstens twee en vaak zelfs drie remlichten. Als er nu eentje niet werkt, is dat dan zo erg dat daar een boete voor moet worden gegeven?

En dan een praktische vraag. Stel, ik merk onder het rijden dat er iets fout zit met de verlichting, wat doe ik dan? In de berm op de wegenwacht gaan staan wachten, lijkt mij ook link. Of doorrijden naar een tankstation of zoiets met kans op een bon van €75?

Wat is hier wijsheid?
Theo.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

maar is dat een reden om de goedwillenden, toch altijd nog minstens 10%, daar dan maar onder te laten lijden?
Nee, die overige 10% lijdt door de gedraging die ze zelf gepleegd hebben en niet door het feit dat ik mijn werk aan het uitvoeren ben.

Ik ben persoonlijk gewoon niet meer zo van het waarschuwen. Dat mag, net zo goed als er collega's zijn die wel veelvuldig waarschuwen.
Natuurlijk moet je remlicht werken. Maar de meeste auto's hebben minstens twee en vaak zelfs drie remlichten. Als er nu eentje niet werkt, is dat dan zo erg dat daar een boete voor moet worden gegeven?
Kennelijk wel want anders had men het niet nodig geacht om het derde remilicht verplicht te stellen op bepaalde voertuigen.
Laatst gewijzigd door rich op 14 feb 2006, 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.

rich@infopolitie.nl

Gesloten