Vonnis ''rijden zonder verzekering''

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Vectra TS
Infopolitie Gast

Vonnis ''rijden zonder verzekering''

Ongelezen bericht door Vectra »

Boete 385,- subsidiair voorwaardelijke hechtenis 7 dagen met proeftijd van 2 jaar

Kan iemand dit verwoorden naar concrete woorden? Alvast bedankt :wink:
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Het vonnis zal zijn geweest een een geldboete van 385 euro subsidiair 7 dagen hechtenis geheel voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar.

Dit houdt in dat de veroordeelde een boete heeft gekregen die niet betaald hoeft te worden tenzij hij binnen 2 jaar na het vonnis wederom een soortgelijk feit pleegt.
Stay safe out there.
J o h a n
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

Laat ik nou denken dat ie die boete wel moet betalen.
En dat ie 7 dagen mag logeren in een staatshotel als ie het geintje weer flikt binnen 2 jaar.

Johan
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

En laat ik nou denken dat ie de boete moet betalen OF zeven dagen naar dat hotel toe mag.

En dat ie daarna een proeftijd heeft van twee jaar.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Mag ik hieruit concluderen dat je het transactievoorstel van €320,- (de allereerste acceptgiro) niet hebt geaccepteerd? :shock:

Wacht ff hoor, Swat...Dit lees ik anders... :shock:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 12 feb 2006, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

J o h a n schreef:Laat ik nou denken dat ie die boete wel moet betalen.
En dat ie 7 dagen mag logeren in een staatshotel als ie het geintje weer flikt binnen 2 jaar.

Johan
Dan zou het vonnis zijn geweest:
een geldboete van 385 euro subsidiair 7 dagen hechtenis onvoorwaardelijk.

7 dagen hechtenis geheel voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar.

Dat lijkt me dus niet correct als er voor rijden zonder verzekering een hechtenisstraf wordt opgelegd dan is dit altijd 2 weken (volgens de richtlijnen).
Stay safe out there.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en dat laatste maak ik er ook uit op
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

320 inderdaad niet geaccepteerd...

had beroep erop ingediend enzow... mja, ze spelen te graag rechtertje

Letterlijk beslissing:

Geldboete van EUR 385,00 subsidiair 7 dagen hechtenis voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaren.

Bijlage:

In het vonnis heeft de rechter bepaalde straffen en/of bijkomende straffen en/of maatregelen geheel of gedeeltelijk voorwaardelijk opgelegd. Voorwaardelijke straffen, bijkomende straffen en maatregelen worden niet uitgevoer, tenzij de rechter later anders bepaalt. Hij kan de gehele of gedeeltelijke uitvoering van voorwaardelijk opgelegde straffen en maatregelen bevelen indien:

- de veroordeelde zich voor het einde van de bij het vonnis gestelde duur van de proeftijd aan een strafbaar feit heeft schuldig gemaakt;

- de veroordeelde de eventueel bij het vonnis gestelde bijzondere voorwaarde(n) niet heeft nageleefd.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Ik denk dat Vectra niet goed geluisterd heeft op de zitting. Dat laatste is hem ook niet verwijten als je niet dagelijks met dit soort termen omgaat dan is het af en toe lastig weer te geven wat je allemaal gehoord hebt.
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

het is vanuit n papiertje overgenomen, zelf was ik niet op de zitting
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Vonnis ''rijden zonder verzekering''

Ongelezen bericht door MotoRon »

Je bent veroordeeld tot betaling van een boete van € 385,=.

Als je binnen 2 jaar weer de fout in gaat krijg je de 7 dagen hechtenis.

NB: als je die fout nogmaals begaat, zul je ook voor die keer nog gestraft worden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Re: Vonnis ''rijden zonder verzekering''

MotoRon schreef:Je bent veroordeeld tot betaling van een boete van € 385,=.

Als je binnen 2 jaar weer de fout in gaat krijg je de 7 dagen hechtenis.

NB: als je die fout nogmaals begaat, zul je ook voor die keer nog gestraft worden.
Tegenover een geldboete staat altijd (behalve in Mulder zaken) een vervangende hechtenis van in de regel 50 euro per dag. Een straf van 7 dagen hechtenis wordt zelden opgelegd (men gebruikt dan de omschrijving "een week").
Stay safe out there.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

385 euries aftikken en ga je binnen de 2 jaar weer de fout in, mag je meteen gaan zitten in een hokje van 1 bij 2.

U dient subsidair in deze te lezen als, tevens of daarnaast wordt de volgende straf opgelegd.

gr, mashi
posco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door posco »

Nu komt mijn tijd bij de Rechtbank goed van pas, jullie hebben allemaal voor een deel gelijk, echter niet één helemaal:

Boete betalen = afgedaan, echter binnen proeftijd weer een gelijk of bijna gelijk voorval, dan wordt dit meegenomen en volgt er strafverzwaring

Subsidiair = niet betalen en het genoemde aantal dagen doorbrengen op kosten van Hare Majesteit oftewel "brommen"; je kunt dan op een willekeurig moment worden opgepakt, uitspraak is (als verdachte aanwezig is geweest of het vonnis aan hem/haar is betekend) onherroepelijk, dus niet voor beroep vatbaar.

Proeftijd blijft ook in tweede geval bestaan :!:
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Een voorwaardelijke subsidiaire hechtenis bestaat niet en een "kale" proeftijd bestaat ook niet.

Je kan dus geen geldboete krijgen "die je moet betalen" en die ook nog eens geheel voorwaardelijk is.

Rijden zonder verzekering levert de eerste keer (mits bewezen) nagenoeg altijd een onvoorwaardelijke geldboete op.

De tweede keer wordt de boete een stuk hoger en bij de derde keer komt er een voorwaardelijke hechtenisstraf van 2 weken bij.

De vierde keer volgt een onvoorwaardelijke hechtenisstraf van 2 weken + de voorwaardelijke hechtenis van de vorige keer (dat laatste mits alles gebeurt is binnen de proeftijd uiteraard)
Stay safe out there.
Gesloten