Vraagjes ditjes en datjes

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Targets behalen TS
Infopolitie Gast

Vraagjes ditjes en datjes

Ongelezen bericht door Targets behalen »

Beste lezers,

Ik heb een enkele vragen over de organisatie van de politie. Ik hoop dat er gereageerd word.

* Wat is de reden dat de politie een target van 1060 moet halen? Wie heeft dat besloten?

* Is de politie een zelfstandige organisatie of wordt het bestuurd door het bevoegd gezag?

* Wie verdeelt de speerpunten en targets?

* Een politieman mag in elk gebied (binnen Nederland) zijn bevoegdheden uiten. (klopt dit) Hoe zit het dan met de einzetbaarheid? Als een wijkbureau zijn taken uitvoert in zijn gebied waarom kan hij dan ook in een ander gebied de taken overnemen? Wie beslist dat dan?

* Wat is precies een AMvB? Wat ik ervan weet is het volgende:
Kijk eerst of het een inrichting is? Is het bedrijfsmatig, omvang ect? Indien Ja, kijk of het in het IVB staat? Indien Ja. Wat dan?
Bijvoorbeeld een bedrijf heeft een machine staan die meer dan 1,5 kW aan vermogen heeft. Wanneer kom en krijg je zo'n AMvB. Ik weet dat een vergunning erg kostbaar, tijdrovend en veel regeltjes heeft. Een AMvB heeft dat niet. Hoezit dat?

* Wanneer wordt er een pv opgemaakt? Betekent dit dan, dat de 'verdachte' een proces aan zijn broek heeft? Of komt dit pv in een soort data bestand.

* Wanneer moet een politieman de cautie geven? Is dat bijvoorbeeld ook bij wildplassen, buiten herrie maken?

ALvast bedankt op het antwoorden van de vragen
Complimenten voor de site.

grz
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Een paar antwoorden op uw vragen:

Een AMvB staat voor Algemene Maatregel van Bestuur. Dat is wetgeving dat door de regering wordt gemaakt. Bij de "normale" wetten is goedkeuring van het parlement nodig, bij AMvB's is dat niet zo.
Het zijn dus gewoon wetten dat algemeen verbindende voorschriften bevat.

Een PV is een ander woord voor een ambtsedig verslag. Er hoeft niet altijd een verdachte in beeld te zijn om een PV op te kunnen maken.

Simpel gezegd moet bij iedere overtreding en/of misdrijf de cautie worden gegeven. Alleen bij eenvoudige verkeersovertredingen (de zgn. Mulderfeiten) hoeft dit niet. Dus ook bij wildplassen en geluidsoverlast moet een cautie gegeven worden.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

De cautie hoeft alleen gegeven te worden als je een VERDACHTE vragen gaat stellen omtrent een strafbaar feit EN ZIJN ROL DAARIN.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en natuurlijk wordt de politie bestuurd door het bevoegd gezag, (minister, burgemeester)

de targets zijn bedoeld dat de agent weer de baas op straat wordt en niet de een iets door de vingers ziet en de ander er voor schrijft
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Student bij de politie?
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

bedankt voor de snelle mail

* Het geen over wildplassen wat mij is overkomen. Hier de situatie:

Delft, samen met paar vrienden ben ik uitgeweest in een club te Delft. We vertrokken uit de club omdat hij ging sluiten. Ik wilde nog naar het toilet gaan maar werd tegen gehouden door een beveiligingsbeambte. Ik moest echt nodig. Braaf liep ik maar naar buiten toe.
We liepen richting huis (het huis waar ik sliep, is een twintig minuten lopen) Twintig minuten is een lange tijd zeker als je moet. Vlakbij de club zag ik hordes gasten die tegen auto's, en huizen aan het urnineren waren. Ik vond dit niet erg fris en netjes dus ik liep een stuk verder.

Ergens in een straat waar niemand liep, athans dat dacht ik. Urineerde ik, ik was verscholen achter een auto en een boom en deed mijn natuurlijke behoefte in het water. Ik vond tenminste dat dit nog het netste manier van lozen was.
Nog geen 5 sec later stopte achter mij een auto. En er stapten twee politiemannen uit. Ik wist dat ik het haantje was. Dus ik deed net alsof ik aan het bellen was. Mijn broek hing zowat over mij knieen. De meeste mensen doe dit.
Om het verhaal kort te houden. Ik werkte wel mee, dat wel, maar ik probeerder athans een beetje luchtig te houden. De agenten waar direct en hadden blijkbaar geen zin in verhalen.
Misschien kon ik dat beter niet doen.
Ja, ik had wat gedronken, maar ik lette zeer goed op mijn woorden. Ik wilde niemand beledigen. Ik wist wel wat ik zei en deed. Omdat ik vaker verhalen hoor over mensen die zijn opgepakt omdat zij dat deden.
De agenten raakten een beetje geirriteerd door mij denk ik, en een agent griste mijn portemonnee uit mijn handen. Waarschijnlijk omdat ik aan het treuzelen was, mijn OV zat helemaal klem tussen in de portemonnee.
Enfin nu heb ik eens gehoord dat de politie een cautie moet geven wanneer hij je een 'bon' uitschrijft. Alleen had deze man dat niet gedaan. Op dat moment dacht ik er niet aan. Ik moest wel zeggen de agent kon mij ook oppakken omdat ik geen ID bij me had. Ik was natuurlijk verontwaardig dat zij mij moesten hebben en probeerde het goed te praten. Later merkte ik dat ik maar het moest accepteren.

Maarja wildplassen is een hoog bedrag. Ik heb hem echter wel betaald. Omdat de kans klein is dat ik de zaak win.

Mijn vraag is, kon ik deze zaak winnen?

exuse dat het verhaal is uitgelopen.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

nee dat ging je niet winnen, feitelijk gezien.
al moet ik zeggen dat je qua wildplassen nog een redelijk fatsoenlijke manier hebt gehanteerd, maar het blijft fout.
en cautie bij het uitschrijven van de bon? neen.
Wie rent, bekent!
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Nee, kun je niet "winnen" in hoger beroep. Kan het altijd proberen natuurlijk, maar je hebt weinig kans. Is trouwens ook nergens voor nodig, want de boete was toch terecht?
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Guido schreef:
de targets zijn bedoeld dat de agent weer de baas op straat wordt en niet de een iets door de vingers ziet en de ander er voor schrijft
Dat gebeurt toch nog steeds? Als je dat zou willen bereiken zou je de discretionaire bevoegdheid moeten afschaffen of hele strakke werkafspraken moeten maken, maar dan krijg je een onwerkbare situatie.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

The Scorpion schreef: en cautie bij het uitschrijven van de bon? neen.
Niet? Ik doe dat wel altijd in de veronderstelling dat dit vereist is, aangezien je een verdachte hoort.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

dan is het het horen van een verdachte, niet het uitschrijven van een bon. zn naam moet hij gewoon opgeven, heeft niets met de cautie te maken.
Wie rent, bekent!
N TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door N »

Nee ik ben geen politie student, maar het lijkt mij wel leuk om iets in deze richting te doen. Ik heb een klein beetje recht op school gehad. Ik was benieuwd hoe ik ervoor stond. En ik weet dat ik fout zit. Nu ik bestraft ben, zal ik zeker niet meer wildplassen. Ik vond het vreemd dat men mij zag. Ik was zo verscholen achter de boom en auto. Ik wilde het nog op een poging tot wildplassen gooien.
Ik had niet eens een m.l. geurineerd.
Maar de boete is al betaald en ben de agent dankbaar, bij deze, dat ik geen boete voor het niet bijhebben van een ID.
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

The Scorpion schreef:dan is het het horen van een verdachte, niet het uitschrijven van een bon. zn naam moet hij gewoon opgeven, heeft niets met de cautie te maken.
Zijn naam moet hij uiteraard opgeven, maar bij de verklaring moet je de cautie geven.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Overigens wordt er geen target van 1060 gehanteerd hoor. Niet bij ons in ieder geval, mogelijk wel bij de verkeerspolitie. Wij, aspiranten, moeten er 140 per jaar schrijven. Dat stelt echt niks voor, ik zit er nu, na 2,5 maand al bijna aan. Collega's die klaar zijn met hun opleiding moeten er bij ons 180 per jaar schrijven, nog steeds weinig dus.
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Michael »

foreverblue schreef:Overigens wordt er geen target van 1060 gehanteerd hoor. Niet bij ons in ieder geval, mogelijk wel bij de verkeerspolitie. Wij, aspiranten, moeten er 140 per jaar schrijven. Dat stelt echt niks voor, ik zit er nu, na 2,5 maand al bijna aan. Collega's die klaar zijn met hun opleiding moeten er bij ons 180 per jaar schrijven, nog steeds weinig dus.
Niet alle aspiranten hoeven dat.
Zo hebben wij in Twente geen target, tenminste.......ik heb er nog nooit wat over gehoord.
De collega's die bij ons klaar zijn met de opleiding moeten er 105 minder schrijven dan bij foreverblue. 75 stuks dus.
Gesloten