Beschermers autogordel.
Moderator: Moderatorteam
-
Marion TS
- Infopolitie Gast
Beschermers autogordel.
Omdat de bovenste riem van de driepunts-gordel mij erg irriteerd in de hals, vooral 's zomers, heb ik er zo'n beschermstuk voor gekocht zodat het minder schuurt. Volgens mijn vriendin mag dat dadelijk niet meer, maar ik kan het er niet uithalen op de site want het is geen geleider volgens mij. Wie weet het wel?
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Wat u wenst te gebruiken is aan te merken als een "gordelkussentje"

Daarover val op de infopagina's het volgende te lezen
Als u last heeft van de driepuntsgordel is het verstandig om te kijken of de hoogteverstelling van de gordel aan de deurstijl op de juiste hoogte is ingesteld. Kijk in het instructieboekje hoe dit te wijzigen is met de hand. Heeft u een wat oudere auto, dan kan wellicht de garage helpen bij het zoeken naar een extra stelpunt van de gordel in de deurstijl, waardoor de gordel hoger of lager komt. De gordel doet het best zijn werk als deze strak is aangelegd: bij een eventuele botsing loopt u dan namelijk de minste kwetsingen op. Elke centimeter speling extra die u creeert zal uw lichaam zich kunnen versnellen, welke versnelling vervolgens afgeremd dient te worden. Op zijn minst levert dat blauwe plekken op; bij veel speling zelfs botbreuken (sleutelbeenfractuur).
Of u of uw vriendin gelijk heeft weet ik; mij is namelijk niets bekend van een mogelijk verbod op deze zaken.

Daarover val op de infopagina's het volgende te lezen
Hoe draagt u een gordel het beste?
Als u een gordel draagt moet het natuurlijk wel goed zitten. Het blijkt dat veel automobilisten de gordel niet goed dragen.
Bij 9% zit de gordel gedraaid;
Bij 4% zit de gordel te veel naar buiten;
Bij 3% loopt de gordel te dicht langs de hals; (is een kwestie van afstellen)
Bij 1% zit de gordel op een andere manier verkeerd;
83% draagt de gordel correct.
Hoe moet het dan wel?
De gordel is bedoeld voor de botten niet voor het vlees. Draag een gordel daarom over het bekken en over het borstbeen, de ribben en het sleutelbeen. Dus niet over de buik of de arm.
De gordel moet niet gedraaid zitten. Is een gordel gedraaid dan kan hij tijdens een aanrijding in het vlees snijden.
Een gordel moet altijd zo strak mogelijk zitten. Met speling is de gordel minder effectief. Dus geen dikke winterjas eronder en geen zogenaamde gordelkussentjes.
Als u last heeft van de driepuntsgordel is het verstandig om te kijken of de hoogteverstelling van de gordel aan de deurstijl op de juiste hoogte is ingesteld. Kijk in het instructieboekje hoe dit te wijzigen is met de hand. Heeft u een wat oudere auto, dan kan wellicht de garage helpen bij het zoeken naar een extra stelpunt van de gordel in de deurstijl, waardoor de gordel hoger of lager komt. De gordel doet het best zijn werk als deze strak is aangelegd: bij een eventuele botsing loopt u dan namelijk de minste kwetsingen op. Elke centimeter speling extra die u creeert zal uw lichaam zich kunnen versnellen, welke versnelling vervolgens afgeremd dient te worden. Op zijn minst levert dat blauwe plekken op; bij veel speling zelfs botbreuken (sleutelbeenfractuur).
Of u of uw vriendin gelijk heeft weet ik; mij is namelijk niets bekend van een mogelijk verbod op deze zaken.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Zolang de direpuntsgordel aan de gestelde eisen voldoet en niet in zijn functioneren wordt belemmerd door een dergelijk kussentje, zal dit wettechnisch geen probleem zijn, danwel probleem opleveren.
Het is overigens wel van belang, zoals eerder aangeven, dat u uw gordel op uw lengte afstelt. De gordel dient ongeveer halverwege uw schouder te lopen en zeker niet in de nek.
U zal niet de 1e zijn die bij een aanrijding netjes de gordel om heeft en door de klap zijn/haar ribben en sleutelbeen kneust of zelfs breekt !!!. U kan zich voorstellen wat er gebeurd als de gordel tegen uw nek zit........
gr, Mashi
Het is overigens wel van belang, zoals eerder aangeven, dat u uw gordel op uw lengte afstelt. De gordel dient ongeveer halverwege uw schouder te lopen en zeker niet in de nek.
U zal niet de 1e zijn die bij een aanrijding netjes de gordel om heeft en door de klap zijn/haar ribben en sleutelbeen kneust of zelfs breekt !!!. U kan zich voorstellen wat er gebeurd als de gordel tegen uw nek zit........
gr, Mashi
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Ga maar eens een middagje aerobatics vliegen in een toestelletje dat -3 en +6 G kan halen met iets te loszittende vijfpuntsgordel. Kom je redelijk 'blauw' uit kan ik je uit eigen ervaring zeggen. Staat niet voor niets in de checklist de gordels aan te spannen straksluitend op het lichaam alvorens met de aerobatics te beginnen.Kale schreef:Ok, het wordt niet aangeraden maar het mag wel. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat de gordel met zo'n slurf er omheen minder effectief is. Als je de gordel op heuphoogte goed aantrekt en hij zit normaal over je lichaam dan werkt hij goed. Dan maakt zo'n slurf weinig verschil.
Bij aanrijdingen worden vertragingen gehaald die in de richting van het 10-voudige van de hierboven opgegeven waarden kunnen gaan. Dan is het zeker niet zinvol om losse riemen te hebben (of riemen die door 'kunstgrepen' op afstand van de te beschermen persoon zitten). Om die reden worden in moderne auto's ook gordelspanners ingebouwd om ingeval van een aanrijding ook elke spelling, zelfs de laatste ruimte, eruit te halen. Is niet voor niets bedacht hoor. Een foampadding van 2.5 cm is echt teveel!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Dat had ik ook al gezegd!mashi schreef:Maar niet verboden en dat was de vraag.
mashi
Nog even een plaatje waarin de toleranties van de mens voor divers G-krachten staan weergegeven in termen van 'overleefbaarheid'.

Is meteen duidelijk waarom er bij zijwaartse aanrijdingen vaak ook sprake is van veel letsel.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Marion TS
- Infopolitie Gast
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties! Het probleem is dat hij niet versteld kan worden. Ik rij in een Chevrolet Beretta en de gordel zit aan de portier vast. Daar had Chevrolet ook zijn redenen voor qua veiligheid maar ik ben waarschijnlijk kleiner dan de gemiddelde Amerikaanse vrouw dus hij zit voor mij net iets te hoog. Met het kussentje is het goed te doen. Hij zit het rol-mechanisme niet in de weg en de auto is net APK-gekeurd met kussentje. Of ik moet zelf op een kussentje gaan zitten natuurlijk!
Goed. misschien is het niet gewenst maar een dikke winterjas heb je ook gewoon aan. Ik blijf er dus maar gewoon mee rijden.
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Die winterjas kon wel eens meer speling opleveren dan het kussentje. Het wordt dan ook aanbevolen om colbertjes en/of jassen in de auto open te laten, en de gordel ónder de jaspanden door te doen, en dan even na te trekken. Kan voor je hoofd nét het verschil maken of je bij een aanrijding het stuur raakt of niet.Marion schreef: een dikke winterjas heb je ook gewoon aan. Ik blijf er dus maar gewoon mee rijden.
Ik heb zelf in de auto een zachte doek liggen die sommige leerlingen even tussen de schouder en de gordel doen, om het schuren wat tegen te gaan.