Peperspray
Moderator: Moderatorteam
-
etienne TS
- Infopolitie Gast
Ambtsinstructie:
Artikel 12a
1. Het gebruik van pepperspray is slechts geoorloofd:
a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd wapen bij zich heeft en dit tegen een persoon zal gebruiken;
b. om een persoon aan te houden die zich aan aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken;
c. ter verdediging tegen of voor het onder controle brengen van agressieve dieren.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
etienne TS
- Infopolitie Gast
Denken jullie niet dat de student dit gewoon op school krijgt??andre schreef:Stef schreef:Student? Lees de geweldsinstructie eens!Ik had bijna een antwoord gegeven, maar op tijd stelde ik mezelf dezelfde vraag?
De ambtsinstructie is één van de eerste onderwerpen die behandeld wordt, dus het lijkt me sterk dat een aspirant met een dergelijke vraag zit en deze vervolgens op een forum stelt.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
En uiteraard bij noodweersituaties, indien proportioneel en subsidiair etc..etienne schreef:Ambtsinstructie:
Artikel 12a
1. Het gebruik van pepperspray is slechts geoorloofd:
a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd wapen bij zich heeft en dit tegen een persoon zal gebruiken;
b. om een persoon aan te houden die zich aan aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken;
c. ter verdediging tegen of voor het onder controle brengen van agressieve dieren.
-
Briges TS
- Infopolitie Gast
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Ik begrijp je punt hoor, Gijs.gvdbor schreef:Het gaat mij er even om:
De vraag is wanneer mag je pepperspray gebruiken:
Art 12a geeft aan wanneer dat mag, zoals bovengenoemd.
Een noodweersituatie is daarbij niet omschreven, immers is noodweer een strafuitsluitingsgrond.
Als je pepperspray gebruikt in een noodweersituatie pleeg je feitelijk een strafbaar feit als agent(mishandeling) , echter, je kunt je dan beroepen op noodweer en zal dan, als het pepperen subsidair en proportioneel was, niet worden vervolgt dan wel worden vrijgesproken.
Laatst gewijzigd door Roland op 07 feb 2006, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45