aanhouding gordel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Elvis TS
Infopolitie Gast

aanhouding gordel

Ongelezen bericht door Elvis »

Vandaag werd mijn vriendin en ik aangehouden omdat ik volgens de politieagent geen gordel om had. Ik had deze wel om. Mijn vriendin rijdt ook vaak in de auto en stelt dan de gordel laag in aan de zijkant van de auto zodat toen ik reed de gordel strak over mijn schouder heen zat toen ik de auto bestuurde. Verder had ik een dikke winterjas aan met een dikke zwarte kraag. De politieauto gaf ons eerst al geen voorrang waar wij wel recht op hadden. Volgens de politieagent had hij en zijn collega die de auto bestuurde, gezien dat ik geen gordel om had. De collega kan dit niet gezien hebben omdat hij al in het draaien was voor de bocht naar links.

De politie zat er echt echt naast. Wat moet ik nu doen?
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

U bent niet aangehouden, maar staande gehouden. Verder heeft u geen recht op voorrang, maar moet u dat krijgen.

Voor wat betreft de gordel; Wacht de acceptgiro af en maak bezwaar. Dat heeft de betreffende agent als het goed is u ook gezegd.

Opmerking van moderator rich

de discussie aanhouden/ staande houden heeft in deze geen zin en met name omdat er geen uitleg volgt. Het verhaal voorrang heeft in deze niets met de vraag te maken dus gaarne even richten op de vraag van TS
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

U kunt bezwaar aantekenen tegen deze beschikking.

Hoe dat moet staat op de achterzijde van de beschikking (acceptgiro) die u thuis krijgt.

Richt u dan op de feiten en niet op "ik kreeg ook geen voorrang"

Eerlijkheidshalve wil ik daar ook aan toevoegen dat ik u weinig kans geef gezien dit geconstateerd is door een collega en dat gewoon als waarheid gezien word.
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

de discussie aanhouden/ staande houden heeft in deze geen zin en met name omdat er geen uitleg volgt. Het verhaal voorrang heeft in deze niets met de vraag te maken dus gaarne even richten op de vraag van TS
Ik heb helemaal geen intentie om een discussie te starten. Ik reageer sec op het verhaal van TS. Ik geef alleen aan wat het juiste begrip is, dat hoeft toch verder geen betoog? Ik denk namelijk dat TS daar helemaal niet op zit te wachten en dat gewoon aan kan nemen.
Dat zelfde geldt over de voorrang. Ik maak er verder helemaal geen lang verhaal van, maar reageer slechts op de stelling van TS. Sinds wanneer is dat niet toegestaan?

Opmerking van moderator gvdbor

Gaarne dit topic beperken tot de vraagstelling van TS, evt discussie over andere zaken kan via PB
Onyx TS
Infopolitie Gast

Re: aanhouding gordel

Ongelezen bericht door Onyx »

etienne schreef:U bent niet aangehouden, maar staande gehouden.
Zal ik dit dan maar even uit de wereld helpen.. :wink: ?

@ Elvis: de "normale" burgers zoals u (neem ik aan) noemen het feit dat de politie ze controleerd vaak "aangehouden".
Ondanks dat iedereen weet wat u (en vele anderen) hiermee bedoelen wordt het vrijwel altijd door de collega's "gecorrigeerd", omdat er wel degelijk een verschil in zit.
Kort gezegd:
-Staande houden is ter controle voor bv. uw papieren of het schrijven van een bekeuring.
-Aanhouden is als u gedwongen wordt mee te gaan naar het politiebureau, bv. als u strafbare feiten heeft gepleegd of hiervan wordt verdacht (zoals vernieling, inbraak, rijden onder invloed etc.)
Elvis schreef:Vandaag werd mijn vriendin en ik aangehouden omdat ik volgens de politieagent geen gordel om had. Ik had deze wel om.
Dit blijft uw woord tegen het woord van de agent, iets wat u altijd zal gaan verliezen.
Ik ga ervan uit dat de betreffende agent u alleen bekeurd als hij er 100 % zeker van is dat u geen gordel droeg.
Bij twijfel gebeurd dit niet.
Elvis schreef: De politieauto gaf ons eerst al geen voorrang waar wij wel recht op hadden.
Zoals al eerder aangegeven, blijf bij de feiten, dat doet een rechter namelijk ook.
Mocht u klachten hebben over een agent of zijn handelswijze dan kunt u via het politiebureau informeren wat hieraan is te doen.(klacht, gesprek, etc.)
Nogmaals, al heeft de agent meerdere andere overtredingen begaan, dit doet niets af aan het feit of u wel of niet een gordel droeg.
Elvis schreef:Volgens de politieagent had hij en zijn collega die de auto bestuurde, gezien dat ik geen gordel om had. De collega kan dit niet gezien hebben omdat hij al in het draaien was voor de bocht naar links.
Het lijkt mij dat u dit aanneemt, omdat het simpelweg voor u nooit te beoordelen is wat een agent wel of niet gezien heeft.

Als de agent EN de collega ernaast allebei verklaren dat u geen gordel droeg staat het u natuurlijk vrij om, zodra de beschikking in de brievenbus valt, hiertegen in bezwaar te gaan.
Eerlijkheidshalve geef ik u geen kans om dit te winnen, met de info die u hier nu heeft aangegeven.
Gesloten