Bezit van alarmpistool misdrijf?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frank TS
Infopolitie Gast

Bezit van alarmpistool misdrijf?

Ongelezen bericht door Frank »

Hallo allemaal,

Gold het bezit van een alarmpistool in 1993 als een misdrijf....? :) Ik moet wat formulieren invullen over mijn aanraking met pliesie in het verleden.....

groeten....Frank.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Een alarmpistool is geen verboden wapen. Je mag het voorhanden hebben. Dit betekent echter niet dat je het mag dragen. Dus je zult iets meer moeten vertellen over de situatie waarin dat alarmpistool gevonden is.
Frank TS
Infopolitie Gast

Alarmpistool was in Belgie gekocht en ik had het in een tas, deze tas werd gestolen en diegene die hem gestolen had, vond dat alarmpistool en ging naar de pliesie. In mijn tas zat ook nog een agenda en andere zaken, dus de recherche stond meteen voor mijn deur. Ik heb gewoon alles toegegeven, boete van 500 piek en dat was het....veder ben ik helemaal 'schoon' zeg maar, nergens voor veroordeeld.....
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Dus iemand die een tas steelt, en iets onverwachts vindt, gaat zich melden bij de politie ? Sorry, maar dit komt niet geloofwaardig over op mij.

In ieder geval, je mag het niet bij je dragen, dus ook niet in een tas. Als je hiervoor bent veroordeeld, met een geldboete in dit geval, dan blijft het wel geregistreerd staan. Het is dan ook een misdrijf. Ik weet niet voor wat voor functie je soliciteert maar je doet er goed aan om het te vermelden.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

vertel het gewoon, krijg je ook geen onverwachte surprises.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, ik vermeld dit ook, lijkt me het beste.

Ok, het is een raar verhaal, maar het ging dus zo. Ik had een alarmpistool in een tas en was gaan zwemmen met vrienden, die tas werd gejat en de 'dief' schrok zo van het 'wapen' dat hij naar de pliesie ging :) Hij veklaarde later dat hij de tas had gevonden, dan had hij dus 4 fietsen en tassen en kleding van 4 anderen ook 'gevonden'. Naja, ik had geen zin in gezeur en heb gewoon gezegd dat ik die boete wel betaal.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ik blijf het vreemd vinden..Als ik in jouw schoenen had gestaan had ik op z'n minst aangifte van diefstal gedaan.
Frank TS
Infopolitie Gast

Ja dat heb ik geprobeerd, maar die rechercheur wilde er niks van weten en ik mocht geen aangifte doen van diefstal rondom deze zaak......Ach ik was 18 ofso, wist ik veel wat mijn rechten toen waren, ik wilde gewoon geen gezeur. En die rechercheur wilde gewoon zien dat ik ervoor veroordeeld zou worden. Naja, het was ook niet zo slim van mezelf, eigen schuld toch....:)
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Zit het probleem niet in de herkomst van het alarmpistool? De in NL verkrijgbare zijn duidelijk als niet-wapen herkenbaar (heb er zelf een die ik bij EHBO-oefeningen gebruik). In België zijn echter typen verkrijgbaar die in NL verboden zijn (te grote gelijkenis echt wapen)
Frank TS
Infopolitie Gast

Ja dat was ook de reden dat het verboden was, ze lijken te veel op een echt wapen. Maar bij de speelgoedwinkels zijn ook vaak wapens van plastic te koop die erg op een echte blaffer lijken.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Een alarmpistool is geen verboden wapen. Je mag het voorhanden hebben. Dit betekent echter niet dat je het mag dragen. Dus je zult iets meer moeten vertellen over de situatie waarin dat alarmpistool gevonden is.
Dat is niet helemaal volledig. Sommige alarmpistolen zijn wel verboden ( om voorhanden te hebben).

Kort gezegd is het zelf zo dat het voorhanden hebben van een alarmpistool niet toegestaan is tenzij ze aan bepaalde eisen voldoen en dat zijn de volgende eisen:
met uitzondering van alarm- en startpistolen die:
geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben;
zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mm kunnen bevatten; en
waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of op de lengterichting van het wapen
Als het alarmoistool hier niet aan voldoet dan hebben we gewoon te maken met een categorie 3 wapen en dat is een mogelijke overtreding van art 26 Wet Wapens en Munitie:
Artikel 26
Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III voorhanden te hebben.
en dat is een misdrijf:
Artikel 55
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid of 31, eerste lid.
Artikel 56
De in artikel 54 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen. De in artikel 55 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.
Mensen verwarren een alarmpistool nog wel eens met een wapen uit de vierde categorie ( lucht, gas of veerdruk).

Mocht het een wel toegestaan alarmpistool zijn dan is het dragen een overtreding en geen misdrijf.
Maar bij de speelgoedwinkels zijn ook vaak wapens van plastic te koop die erg op een echte blaffer lijken.
Daarmee zou de speelgoedwinkel een misdrijf plegen ( art 13 WWM). Dit is waarschijnlijk een beetje op krantenknipsels gebasseerd want de speelgoedwinkels en leveranciers worden regelmatig gecontroleerd. Dat ze in het buitenland te koop zijn en op kermissen te winnen zijn is echter geen fabeltje.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ten slotte was ook in 1993 de Wet Wapens en Munitie van kracht dus ook toen was het een misdrijf.
Stay safe out there.
Gesloten