Lachgas constructie in wagen
Moderator: Moderatorteam
-
Voederbiet TS
- Infopolitie Gast
Lachgas constructie in wagen
Goeien dag allen,
Ik wil in mijn wagen lachgas inbouwen. Voor gebruik vermogenswinst en koeling van mijn intercooler.
Het gebruik hiervan is eigenlijk niet zozeer op de weg maar meer voor op het circuit en op legalesprintdagen.
Qua APK is het geen probleem daar ben ik inmiddels achter.
Het is netjes en veilig aangesloten. De fles zit in degelijke beugels die vast gelast zijn in de achterbak van de wagen. Ook is de fles voorzien van overdrukventiel en een soort downpipe (daardoor komt het gas niet in de wagen bij open gaan van ventiel).
Wat ik eigenlijk weten wil is wat zegt de wet van zo'n constructie in de wagen?
Mag de gehele installatie aangesloten zijn of moet ik de fles afkoppelen tijdens het rijden op de openbare weg?
mvg Voederbiet
ohja ik heb gezocht dmv zoekfunctie maar daar kon ik geen topics over dit onderwerp vinden.
Ik wil in mijn wagen lachgas inbouwen. Voor gebruik vermogenswinst en koeling van mijn intercooler.
Het gebruik hiervan is eigenlijk niet zozeer op de weg maar meer voor op het circuit en op legalesprintdagen.
Qua APK is het geen probleem daar ben ik inmiddels achter.
Het is netjes en veilig aangesloten. De fles zit in degelijke beugels die vast gelast zijn in de achterbak van de wagen. Ook is de fles voorzien van overdrukventiel en een soort downpipe (daardoor komt het gas niet in de wagen bij open gaan van ventiel).
Wat ik eigenlijk weten wil is wat zegt de wet van zo'n constructie in de wagen?
Mag de gehele installatie aangesloten zijn of moet ik de fles afkoppelen tijdens het rijden op de openbare weg?
mvg Voederbiet
ohja ik heb gezocht dmv zoekfunctie maar daar kon ik geen topics over dit onderwerp vinden.
-
lady TS
- Infopolitie Gast
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Dergelijke trucjes zijn verboden en zoiets levert altijd een complete inbeslagname of een invordering van het kentekenbewijs in...
MG Rover had er ooit een goede reclamestunt mee (1000 pk) maar men wist dat er nooit en te nimmer een model van op de weg zou komen....
Maar de verkopen deden het er niet minder om...
MG Rover had er ooit een goede reclamestunt mee (1000 pk) maar men wist dat er nooit en te nimmer een model van op de weg zou komen....
Maar de verkopen deden het er niet minder om...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- olle-griese
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
Op welke grond is het dan verboden Koen?
Ik had hier op gereageerd dat het meer een douaneverhaal is maar aangezien NOS niet word gebruikt IN de verbrandingsmotor heb ik die post maar weer verwijdert.
En als de vermogenswinst niet meer bedraagt dan 40% kan ik niets bedenken dat het niet mag.
Trouwens je kunt (gemiddeld) maximaal 50PK vermogenswinst uit een intercooler halen dus valt hij bijna altijd binnen die 40%
Ik had hier op gereageerd dat het meer een douaneverhaal is maar aangezien NOS niet word gebruikt IN de verbrandingsmotor heb ik die post maar weer verwijdert.
En als de vermogenswinst niet meer bedraagt dan 40% kan ik niets bedenken dat het niet mag.
Trouwens je kunt (gemiddeld) maximaal 50PK vermogenswinst uit een intercooler halen dus valt hij bijna altijd binnen die 40%
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
en een eend danolle-griese schreef:Op welke grond is het dan verboden Koen?
volgens mij mag je sowieso je auto niet laten lopen op een andere brandstof dan op het kentekenbewijs aangegeven staat.
- olle-griese
- Geslacht:
Nee klopt,Guido schreef:en een eend danolle-griese schreef:Op welke grond is het dan verboden Koen?
volgens mij mag je sowieso je auto niet laten lopen op een andere brandstof dan op het kentekenbewijs aangegeven staat.
maar lachgas of NOS is geen brandstof
enne,,,,,, een eend met een intercooler?
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
- olle-griese
- Geslacht:
Dat kan,
lachgas (een mix van stikstof en zuurstof) kan worden ingespoten zodat het verbrandingsvolume drastisch toeneemt maar je kunt het ook gebruiken voor het koelen van je intercooler,
het resultaat zal dan ongeveer hetzelfde zijn.
Vandaar ook mijn vraag aan Koen op welke gronden het in beslag word genomen
lachgas (een mix van stikstof en zuurstof) kan worden ingespoten zodat het verbrandingsvolume drastisch toeneemt maar je kunt het ook gebruiken voor het koelen van je intercooler,
het resultaat zal dan ongeveer hetzelfde zijn.
Vandaar ook mijn vraag aan Koen op welke gronden het in beslag word genomen
-
Voederbiet TS
- Infopolitie Gast
Heren/dames,
Dit is niet echt een duidelijk verhaal.
Er staan een aantal zaken over lachgas die niet helemaal correct zijn.
De wagen loopt niet op lachgas maar is een toevoeging net als bv octaanverhoger. Het word dmv brandstof en gas door een nozzle in een aanzuigbuis ingespoten.
Lachgas opzich is niet brandbaar.
Slijtage is niet belangrijk, als je een Ferrari rijd weet je ook dat het stuk gaat
Ik wil graag antwoord op de vraag of ik het systeem mag vervoeren (dus niet in gebruik wel aanwezig, maar fles niet aangesloten!)
Voor het gebruik op mijn intercooler geeft het dus geen probleem neem ik aan.
Ik wil geen bekeuring of andere ellende krijgen.
Als u zegt dat het verboden is wil ik natuurlijk wel graag weten op welke grond het verboden is.
mvg Voederbiet
Dit is niet echt een duidelijk verhaal.
Er staan een aantal zaken over lachgas die niet helemaal correct zijn.
De wagen loopt niet op lachgas maar is een toevoeging net als bv octaanverhoger. Het word dmv brandstof en gas door een nozzle in een aanzuigbuis ingespoten.
Lachgas opzich is niet brandbaar.
Slijtage is niet belangrijk, als je een Ferrari rijd weet je ook dat het stuk gaat
Ik wil graag antwoord op de vraag of ik het systeem mag vervoeren (dus niet in gebruik wel aanwezig, maar fles niet aangesloten!)
Voor het gebruik op mijn intercooler geeft het dus geen probleem neem ik aan.
Ik wil geen bekeuring of andere ellende krijgen.
Als u zegt dat het verboden is wil ik natuurlijk wel graag weten op welke grond het verboden is.
mvg Voederbiet
-
waxass TS
- Infopolitie Gast
Het lijkt erop dat er geen pasklaar antwoord hier voor je ligt... Misschien zou je eens contact op kunnen nemen met de rijksdienst voor wegverkeer? Die weten absoluut precies wat mag en niet mag.
Koen geeft al aan dat hij de wagen in beslag zou nemen en aangezien Koen zijn beoordelingen bijna altijd steek houden zal er dus ongetwijffeld een wetsartikel bestaan wat het gebruik van lachgas constructies reguleert.
Mocht je meer informatie hebben, dan zou ik het voor mijn persoonlijke nieuwsgierigheid ook graag willen weten.
Succes!
Koen geeft al aan dat hij de wagen in beslag zou nemen en aangezien Koen zijn beoordelingen bijna altijd steek houden zal er dus ongetwijffeld een wetsartikel bestaan wat het gebruik van lachgas constructies reguleert.
Mocht je meer informatie hebben, dan zou ik het voor mijn persoonlijke nieuwsgierigheid ook graag willen weten.
Succes!
-
Voederbiet TS
- Infopolitie Gast
Tja daar was ik al bang voor.
Maar naar de RDW gaan geeft ook geen echte oplossing of duidelijkheid.
Een vriend van me heeft afgelopen jaar zijn wagen bij de RDW laten invoeren/keuren met getinte ruiten LDH 35% en het was geen enkel probleem. Bij algehele controle in midden Nederland kreeg hij een boete.
Dus naar de RDW gaan geeft geen garanties!
Maar naar de RDW gaan geeft ook geen echte oplossing of duidelijkheid.
Een vriend van me heeft afgelopen jaar zijn wagen bij de RDW laten invoeren/keuren met getinte ruiten LDH 35% en het was geen enkel probleem. Bij algehele controle in midden Nederland kreeg hij een boete.
Dus naar de RDW gaan geeft geen garanties!
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
De RDW- keuringsstations doen geen keuringen op basis van het voertuigreglement. Ze doen daar een APK keuring die hele andere normeringen hanteerd. Alleen in Lelystad worden toelatingskeuringen gedaan door het RDW, voor zover ik weet zijn deze eenmalig.
Als politie handelen wij vanuit het Voertuigreglement, dat het RDW er soms anders tegenaan kijkt is dan logisch. Nadeel is dat het wel eens onduidelijk kan zijn voor de burger die ertussen in zit en er weinig meer van snapt.
Als politie handelen wij vanuit het Voertuigreglement, dat het RDW er soms anders tegenaan kijkt is dan logisch. Nadeel is dat het wel eens onduidelijk kan zijn voor de burger die ertussen in zit en er weinig meer van snapt.