Bedreiging en civiele procedure

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Klussertje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Klussertje »

Beste forumbezoekers,

Deze email heb ik gestuurd naar mijn advocaat

Geachte heer ****,

Wij hebben voor een gezin uit ****** een aantal kamers gestucd. De ervaring om te stucen is er. Nu zijn wij door omstandigheden niet door kunnen gaan met het karwei.

Er is een afspraak gemaakt waar hun ook voor getekend hebben dat mocht het om welke reden dan ook niet afgemaakt kon worden wij zouden zorgen dat het door een ander afgemaakt zal worden. Eventuele kosten zouden voor onze rekening komen. Deze afspraak maken wij altijd met de klanten.

Het toeval is dat ik gevallen ben en heb daarbij ***** en moest rust houden. Mijn collega zit thuis wegens ziekte dus die kon het ook niet afmaken. Wij hebben afspraken gemaakt met die mensen over het verdere verloop maar daar gingen ze niet accoord mee. Ze wilden gewoon het geld terug van wat er nog niet was gedaan. Daarna werd er gezegd dat het niet goed zou zijn. Dit kon natuurlijk niet en dat wisten hun ook.

Nu is het zo dat een 'vriend'van de familie weleens het geld zou komen terughalen met veel geweld en bedreiging. Omdat degene mijn huisadres kent komt hij dus op de raarste tijden aan de deur. De eerste keer waren ze met zn drieen rond 23.30. Hiervan heb ik aangifte gedaan bij de politie.

Omdat mijn partner zo bang was heeft ze een afspraak gemaakt met degene dat wij zouden betalen. In eerste instantie was ik het er niet mee eens maar heb het toch gedaan op aandringen van mijn partner. Daarna hebben wij er een goed gesprek over gehouden en kwamen tot de conclusie dat wij niets fout hadden gedaan maar dat de mensen probeerden de boel op te lichten zodat ze alles zeer goedkoop gestucd zouden hebben.

De vriend van de familie kwam gisteren omstreeks 1.10 (17 Januari) 's nachts weer aan de deur en wilde de voordeur intrappen. Ook hierop hebben wij de politie gebeld. Een minuut voordat de agenten arriveerden liepen ze weg en hebben de agenten niets kunnen waarnemen. Degene heet ***** is een jongen die uit Egypte komt en nu ong. 12 jaar hier in Nederland is waarvan hij er 6 jaar in de gevangenis heeft gezeten. Waarom weet ik niet maar zoals hij praat is het niet iets simpels.

Zijn reclasseringsambtenaar is dus ook dagelijks bij hem te vinden. De bedreigingen die hij uit zijn: Telefonische en persoonlijke bedreigingen. De politie kan hiermee nog vrij weinig doen omdat ze hem niet op heterdaad betrapt hebben. Wel kan ik een aangifte laten opnemen en wachten totdat hij het weer doet en dat de politie hier snel bij zal zijn en het dus ook kunnen waarnemen.

Kan ik nu een civiele procedure tegen degene opstarten waarmee ik af kan dwingen dat hij zich er niet mee moet mengen ? Deze situatie is tussen ons en de klant in eerste instantie. Hij heeft er niets mee van doen.

Wat kan ik hiermee doen en hoe kunnen we dit voor de rechter krijgen alsmede een plan van aanpak voor die bedreigingen ??

Ik wacht met ongeduld op uw reactie.
Nu is mijn vraag kan ik hiermee nog wat anders doen of moet ik wachten totdat het echt uit de hand loopt. Het probleem is dat de 'vriend' van de familie niet echt veel geduld heeft en het op zijn manier wilt regelen.

Moet ik me laten slaan en dan aangifte doen van mishandeling zodat ze hem oppakken ? Dit is dan weer uitlokking lijkt mij. Hij luisterd niet naar wat er gezegd wordt ook aan de telefoon ratelt hij maar door zonder dat je ertussen kan komen.

Ik zie het nut er niet van in om dan uberhaubt te bellen. Ik maak in ieder geval een afspraak met de wijkagent en dan wacht ik de reacties af van jullie kant uit.

Alvast bedankt.

Opmerking van moderator rich

Lay out wat aangepast ivm leesbaarheid: Gaarne geen vet gedrukte letters gebruiken voor grote stukken tekst
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

denk dat je er weinig aan kunt doen hem te verbieden langs te komen. en aanbellen om 01.30 in de nacht is ook niet echt verboden. dreigen e.d. echter wel. allen is het idd jammer dat de collegae steeds 'te laat' zijn. maar dan nog is het jouw woord tegen het zijne. het zijn gewoon van die moeilijke situaties die naast dat ze erg vervelend en intimiderend zijn erg moeilijk zijn om aan te pakken. gebeurt het bezoeken nou stelselmatig en worden er structureel bedreigingen geuit zou je het mogelijk op stalking (285b wvsr) kunnen gooien maar dat is een lange weg en lost niet 1-2-3 het probleem op.

mijn advies:

zodra hij er staat vorderen dat ie van je terrein afgaat en na 3 x vorderen en niet vertrekken aangifte doen van huisvredebreuk (138 wvsr), en dan maakt het niet uit of ie voor je deur staat, in je tuin of op je gallerij.

lees anders eens de tekst door voor 138 wvsr:
Artikel 138:

1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnen dringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van de of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of een geldboete van de derde catagorie.

2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals costuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.

3. Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de derde catogorie.

4. De in het eerste en derde lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde wordenverhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.
m.n. lid 1 is even belangrijk.
klussertje TS
Infopolitie Gast

bedreiging

Ongelezen bericht door klussertje »

@Walter

Dit zeiden de agenten inderdaad ook tegen me. Ik weet dat het niet de manier is maar als ik me nu in elkaar laat meppen heb ik wel een zaak tegen hem. Ikzelf ben op dit moment ook in alle staten en ben ook bezig met een politiehond in opleiding. Nu zei de agent gisteren als ze toch binnen weten te dringen en ik vorder ze 3 x om te vertrekken ik de hond mocht gebruiken als dwangmiddel. Is het dan ook zo dat als ze niet weggaan ik de hond los mag laten zonder dat deze af wordt gemaakt omdat ik hem een comando geef ? Het is geen klein beestje maar wil niet dat hem wat overkomt omdat tie mij wilt beschermen. (gasten van 120 kg gaan tegen de grond als tie stelt. Heb je een beetje een idee watvoor hondje dat het is)
Walter TS
Infopolitie Gast

mooi advies van die hond. zou het alleen niet opvolgen als ik jou was want je bent mooi het bokje. want je stuurt dan willens en wetens een hond op die lui af met alle gevolgen van dien. denk niet dat dat wijs is.

en je in mekaar laten huffen is een optie, alleen dan ben je nog niet van em af. hij kan zo weer terugkomen. je zult het echt op die 138 moeten gooien of indien dit lang gaat duren op 285b. al is deze laatste minder eenvoudig dan het lijkt. daar is echt de stelselmatigheid en een lange duur voor nodig vrees ik.

wat je zou kunnen doen?

de hond als afdreigmiddel gebruiken. dus gewoon meenemen als je de deur opendoet en eens laten blaffen of grommen. niet laten happen!!!!!

negeren. niet open doen en lekker laten bellen. zodra ie de deur intrapt heb je ook een zaak. waarbij je zelf buiten schot blijft en slechts aangever/benadeelde bent.
klussertje TS
Infopolitie Gast

Is het misschien een optie om zo iets naar hem te sturen ?

/////
****,

Hierbij deel ik u mede dat vanaf vandaag ............. 2006 de bedreigingen stoppen. Ik eis dat jij niet meer in de buut van mij of mijn vriendin komt. Je komt niet meer bij ons aan de deur en je neemt onder geen beding telefonisch contact met ons op. De enige communicatie die er zal zijn zal per post gaan.

Ik wil je ook laten weten dat ik aangifte heb gedaan tegen je wegens het bedreigen, stalking en vernielingen van eigendommen. De politie is op de hoogte van de hele situatie.

Mijn advocaat is hier ook van op de hoogte en zal zo nodig een civiele procedure tegen jou starten omtrent de voorgaand genoemde feiten.

Ik ben hier niet van gediend en zeker niet als er ’s nacht getracht word mijn deur in te trappen.

Ik hoop dat je een wijs besluit neemt en het niet zo ver zal laten komen.
/////

@Walter

De hond zal niet bijten totdat ik het comando geef. Maar als de hond ziet dat ik aangevallen wordt zal hij zeker bijten. Dit heeft tie namelijk ook geleerd bij zn training. Toch ben je snel geneigd om zoiets te doen. In principe heb je toch een wapen in huis.

Ik wacht wel af wat er gebeurt totdat ik de wijkagent heb gesproken. Ik ben beniewd of hij vannacht weer aan de deur staat. Er staat namelijk op http://www.beschermjezelf.nl dat ik een brief moest sturen dat ik er niet van gediend ben en dat ze op moeten houden. Zoals hierboven beschreven.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Een lastige zaak.

Wat je in ieder geval moet doen is iedere keer melding maken op het moment dat die persoon voor de deur staat. Hieruit kan een stukje stelselmatigheid blijken en dan stalking mogelijk iets sneller aan te tonen.

Degene die dit doet, probeert door intimidatie zijn doel te bereiken en in bepaalde gevallen is er wel een artikel te vinden die dat gedrag strafbaar stelt:
Artikel 284 Wetboek van Strafrecht.

Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
De persoon dwingt jouw door intimidatie (waarschijnlijk wel weg te schrijven onder "feitelijkheid" tot iets te doen ( laten vervallen van de schuld oid) en dat is wederrechtelijk want er is immers een overeenkomst gesloten.

Dit artikel wordt echter weinig gebruikt en ik ben niet bekend met jurisprudentie en toepasbaarheid in de praktijk.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Walter TS
Infopolitie Gast

ik zou het niet iedere keer melden rich.
een logboekje bijhouden geniet mijn voorkeur.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Een mutatie van de politie heeft in deze een grotere meerwaarde en de kans dat de politie de persoon ook een keer aantreft heeft voor een dergelijke zaak alleen maar voordelen.

Sms-jes of e-mails kan je bewaren. Een logboekje is leuk maar dat heeft voor een zaak mi weinig meerwaarde omdat er feitelijk weinig mee bewezen kan worden.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Walter TS
Infopolitie Gast

weet ik rich, maar niet constateren door collegae is ook geen bewijs. slechts een melding waarvan de waarheid niet gecheckt is. en als we iedereen die problemen heeft en zegt gestalkt te worden iedere keer moeten helpen, is het hek van de dam. ik bekijk het dan puur vanuit het praktische en de praktijk....:D snappie.

melder kan beter logboek bijhouden, evt buren getuige laten zijn, een foto maken. dat soort dingen.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Dat is jouw mening Walter.

Een proces-verbaal van bevindingen van een diender heeft in een zaak een grotere meerwaarde dan een aantal datums en tijdstippen die een aangever op een kladje heeft geschreven.

rich@infopolitie.nl

Walter TS
Infopolitie Gast

rich schreef:Dat is jouw mening Walter.
en die mogen gelukkig verschillen.
hebben het er nog wel eens over.
mfl TS
Infopolitie Gast

opnemen van de bedreiging

Ongelezen bericht door mfl »

wellicht kun je, als diegene die je bedreigt weer komt, de boel opnemen op video of alleen van wat hij allemaal zegt. sta je misschien weer wat sterker bij een aangifte of het mag is punt twee????
sterkte in ieder geval
klussertje TS
Infopolitie Gast

Er hangt een camera voor stadstoezicht op de hoek. Ik woon namelijk in het centrum van de stad en als de paaltjes dicht zijn dat kunnen ze maar 1 kant op met de auto. Dus ik hoop dat ze een keer met de auto de straat inrijden en dat zo het kenteken en de daders en zeker niet te vergeten wat ze doen gefilmd wordt. Als de camera gedraaid wordt dan hebben ze alles op tape maar of dat gebruikt mag worden weet ik niet. Ik dacht wel als ze het op goed geluk gefilmd hebben. Ik ga proberen te slapen met de telefoon naast mn hoofd en hoop dat ik nu een nacht door kan slapen en me niet meer ziek moet melden. Ik ga de tips in ieder geval opvolgen en gewoon een logboekje bijhouden en aangifte doen of in ieder geval een melding.

Volgens mijn advocaat moet ik een paar aangetekende brieven sturen naar de íncasseur' (vriend van de familie) en de tegenpartij zelf. Ook moest ik daarin zetten als hun gelijk willen hebben moeten ze een civiel procedure tegen mij opstarten. En mij met rust laten omdat ik echt niet van plan om te betalen en ik volgens mijn weten in gelijk heb. Laat wel weten wat mijn advocaat verder gaat zeggen omdat ik morgen de paieren zal ontvangen.

Bedankt jullie hebben me wel gerustgesteld omdat ik toch mn verhaal kwijt kon.

Klussertje
Gesloten