Bezit, gebruik en wetgeving van een luchtbuks

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Lieuwe Visser TS
Infopolitie Gast

Bezit, gebruik en wetgeving van een luchtbuks

Ongelezen bericht door Lieuwe Visser »

Hallo,

Ik ben de bezitter van een luchtdrukpistool en een luchtbuks. Ik kan echter op het hele wereldwijde web geen antwoord krijgen op de vraag waar ik de buks mag gebruiken (mag het in de achtertuin van mijn huurhuis bijvoorbeeld) en wat de regelgeving hier precies over zegt. Ook de site van het ministerie van justitie zegt hier niets over.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Deze vallen onder Categorie IV WWM.

Heeft u eventueel een foto ervan??
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Hierin zijn een paar dingen van belang. Voor een leek op het vlak van wetgeving, zeggen die artikelen niet veel.

- Een luchtdruk wapen mag je voorhanden hebben mits je ouder bent dan 18 jaar of als je voldoet aan een aantal criteria en lid bent van een vereniging.

De wet geeft geen duidelijke omschrijving van "voorhanden hebben" maar min of meer betekent het dat je de beschikking hebt over een wapen.

- Een luchtdruk wapen mag je echter niet dragen.

De wet geeft wel een defenitie van dragen:
dragen van wapen:
het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen anders dan voor vervoer in de onder 9° bedoelde zin
Als je dus een luchtdrukwapen bij je hebt op een niet openbare plaats of op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is, is er niets of weinig aan de hand tenzij er daar toch risico factoren aanwezig zijn. Dan verval je echter in een stukje andere wetgeving waarmee je heel veel kanten op kunt op het moment dat er iets fout gaat.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Rich, geheel juist. De verbodsbepaling even verduidelijkt.

Voor personen van 18 jaar en ouder is het voorhanden hebben van een lucht-, gas- en veerdruk wapen toegestaan. Tenzij het wapen valt onder de aangewezen categorie van wapens die te veel gelijken op een echt vuurwapen.

Is de persoon jonger dan 18 jaar dat geldt ondermeer de eis voor het lidmaatschap van een schietvereniging.
RonToonen TS
Infopolitie Gast

Re: Bezit, gebruik en wetgeving van een luchtbuks

Ongelezen bericht door RonToonen »

Lieuwe Visser schreef:Hallo,

Ik ben de bezitter van een luchtdrukpistool en een luchtbuks. Ik kan echter op het hele wereldwijde web geen antwoord krijgen op de vraag waar ik de buks mag gebruiken (mag het in de achtertuin van mijn huurhuis bijvoorbeeld) en wat de regelgeving hier precies over zegt. Ook de site van het ministerie van justitie zegt hier niets over.
Lid worden van een schietvereniging is het beste wat je kunt doen. Veilige schietomgeving, instructie van deskundigen geven de beste resultaten. Als je die dingen alleen "voor de heb" in huis hebt heb ik maar één advies.... verkopen!
Er kunnen dan alleen maar ongelukken mee gebeuren...........

Ron
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

Ikzelf heb deze (4.5 mm), ik neem aan dat die toegestaan is? Ik ben niet lid van een schietvereniging.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Ondanks het feit dat deze leverancier een aantal luchtdrukwapens heeft geproduceerd, is deze niet verboden. Je mag deze dus voorhanden hebben (mits de eigenaar ouder is dan 18 jaar)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

rich schreef: (mits de eigenaar ouder is dan 18 jaar)
Al 2x :wink:
Gesloten