Mistlamp

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het blijft vreemd dat een zwaardere (en vaak grotere) aanhanger voor een bepaald jaartal geen mistlamp hoeft te hebben.
Terwijl een kleiner broertje het wel moet.

2cv schreef:Ja, dat moet je bij elkaar optellen. Je zou kunnen stellen .
Behalve als het max. toelaadbare laadvermogen lager is natuurlijk volgens mij.
Heb een caravan van opbouw max 850 kg en onderstel van max 750 kg.
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Wat staat er op de kentekenpapieren ?
Gast
Infopolitie Gast

Kenteken???????
Registratiebewijs?????

T/M 750 KG

Onderstel mag niet boven de 750 kg belast worden!!!
Heb dit dus geen van beide.

Dus witte platen en een mistlamp op m'n achterverlichting aansluiten met een schakelaar er tussen om hem aan en uit te zetten. Dit is de simpelste oplossing.
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Er moet dus inderdaad een mistlamp op.
Tom
Infopolitie Gast

Ook een mistlamp op een fietsenrek?

Ongelezen bericht door Tom »

Zal er ook een mistlamp op het fietsenrek moeten zitten, aangezien deze bij mijn auto voor de mistlamp zit?
Gast
Infopolitie Gast

Hallo mensen,

Begrijp ik het nou goed???
Moeten alle aanhangers nu mistlampen hebben??
Behalve de zwaardere dan tot 1997???
Toch raar hoor dan duikt er straks een trailer met aanhanger zonder mistlamp voor je ineens uit de mist.
Dan heb ik toch liever een kleintje onder de 750!

Of heb ik het nou helemaal fout???
Lees hier net ff door zodoende.

Chris
Gast
Infopolitie Gast

ik rij regelmatig met een schamelaanhanger van 8 meter ui 1999 en daar zit geen zijverlichting op alleen reflectoren
als de politie pas vanaf 1 julie 2006 gaat controleren. hoe zit het dan met de aansprakelijkheid i.v.m. een eventueele aanrijding
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat het Openbaar Ministerie heeft aangekondigd dat er voorlopig 'geen actieve opsporing' plaatsvindt, betekent niet dat u niet in overtreding zou zijn.

Oftewel, mocht het daadwerkelijk invloed hebben op het ontstaan van een aanrijding, dan kan dat u aangerekend worden.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

@Chris:

Als een aanhangwagen, zwaarder dan 750 kg VOOR 31-12-1997 voor het eerst in Nederland in gebruik is genomen, hoeft deze geen mistachterlicht te hebben.

Aanhangwagens, zwaarder dan 750 kg met een bouwjaar van NA 31-12-1994 moeten bij de toelatingskeuring al voorzien zijn van een of twee mistachterlicht(en).

Sinds 01-01-2005 moeten alle lichte aanhangwagens (onder 750 kg dus) mistachterlicht hebben.

Sinds 01-01-2005 is men met een lichte aanhangwagen dus strafbaar voor het niet hebben van een mistachterlicht, alleen heeft het Openbaar Ministerie besloten om daar pas actief op te laten controleren vanaf 01-06-2006.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Uit deze discussie begrijp ik dus dat wanneer ik met mijn caravan rijd met mist ik gehinderd word door de reflectie van het mistachterlicht van de auto op mijn caravan.

Overigens, ik heb in alle jaren dat ik auto rijd nog nooit meegemaakt dat het zicht over een afstand van meer dan 1KM minder was dan 50 meter.

Punt blijft dus dat ik verplicht wordt tot de aanschaf van een mistachterlicht welke ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit zal gaan gebruiken.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Bouwe, er zijn kennelijk schakelmogelijkheden, waarbij het mistachterlicht van de auto niet gaat branden als het mistachterlicht van de aanhangwagen gaat branden. Maar dat is een technische vraag en daarvoor moet je niet bij mij zijn. Zoek even met google.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Mist met een zicht van minder dan 50 meter komt zeer vaak voor en is absoluut geen uitzondering. Dat u zo wijs bent om dan niet de weg op te gaan, kan ik alleen maar waarderen.

Overigens is het laatste onderdeel van uw opmerking wel enigszins 'apart'.
U vindt het onzin omdat u het toch niet gebruikt.

U heeft ook geen dimlichten op uw auto omdat u toch nooit in het donker rijdt?

U heeft geen gordels in uw auto, omdat u toch geen aanrijding krijgt?

De eisen aan het (gemotoriseerde) verkeer komen inderdaad steeds hoger te liggen....met daaraan een bijbehorend kostenplaatje.

En dat juich ik toch toe...

We liggen qua verkeersveiligheid namelijk op de 1e plaats en dat wil ik ook graag zo houden.... 8)

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Hoezo?

Ik rijd al ca 25jaar auto met een gemiddelde afstand van 70.000 KM/jaar.
Mist komt met grote regelmaat voor maar zelden met een zicht van minder dan 100 meter, (Als ik voor het hectometer bordje de volgende al kan zien heb ik, naar mijn beleving, in ieder geval 100 meter zicht. Dat er via de radio geroepen wordt minder dan 50meter doet de rest van de NL bevolking denken. Ha het lampje moet aan. (Roep ook es in de verkeersinfo dat ie ook weer uit moet)

Een mistachterlicht wat je nooit aan hebt hoeft het m.i. ook niet te doen.
Mijn achterruitverwarming en wisser doen het immers ook al jaren niet meer.

Dimlichten wordt overdag niet op gecontroleerd. Als er een lamp stuk is ben ik overdag niet zichtbaar in overtreding.
naderhand kan ik em repareren en er kraait geen haan meer naar.

De gordel draag ik sinds ik twee jaar geleden een bon heb gekregen.
Volgens mijn echtgenote ben ik sindsdien slordiger gaan rijden.

Feit blijft. ik moet een werkend mistachterlicht hebben, terwijl ik em nooit aan zal doen.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Bouwe1 schreef: Dimlichten wordt overdag niet op gecontroleerd. Als er een lamp stuk is ben ik overdag niet zichtbaar in overtreding.
naderhand kan ik em repareren en er kraait geen haan meer naar.
.
Toen mijn kinderen nog klein waren was er zo'n liedje: "wat je niet ziet bestaat niet" Doet me hier even aan denken. Bij een verkeerscontrole wordt niet zelden ook overdag gewoon de verlichting gecontroleerd en u kunt daar dus ook voor bekeurd worden.
Dusty
Deskundige
Deskundige

Ongelezen bericht door Dusty »

Toch ben ik het, tot bepaalde hoogte, met Bouwe1 eens.
Ook ik rijd jaarlijks heel wat kilometers en ik kan het mij niet heugen dat ik in de laatste paar jaar mijn mistachterlicht nog heb aangehad tijdens het rijden.

Daarnaast ga ik met Koen mee, om als het niet echt nodig is bij dit soort slechte weersomstandigheden de weg niet op te gaan.
En laten we eerlijk zijn.............. WAARVOOR dient het mistachterlicht?
Volgens mij enkel en alleen als je ergens in de dichte mist rijdt met NIEMAND achter je. :shock:

Dus zodra er iemand redelijk dicht achter mij komt rijden kan/kunnen het/de mistachterlicht(en) weer keurig uit.
En net dit laatste verzuimen heel veel automobilisten!!!
Aandoen gaat prima, maar weer uit........... :thumbdown:
Die aandachttrekkende felle rode lamp(en); vooral als het er ook nog eens TWEE zijn!

Een aantal keren per dag (ook in de dagen erna) een spotje op de radio met verzoek om die rotdingen nu eindelijk eens een keer weer uit te doen, zou inderdaad helemaal niet verkeerd zijn........ :P

Dus mensen als het echt nodig is en je rijdt in zeer dichte mist met niemand achter je, doe het mistachterlicht dan gerust aan; die heb je tenslotte bij aanschaf van de auto er ook bijbetaald. :)
Maar dan wel graag weer uit doen als er iemand vlak achter je rijdt en niet nog dagen daarna met een ontstoken mistachterlicht blijven rondrijden. :verliefd:
Gesloten