De beperking om mistlicht alleen i.c.m. stadslicht te voeren is opgeheven en het mag nu ook met dimlicht of grootlicht. Dat betekent dat mistlicht gevoerd i.c.m. stadslicht is toegestaan.
Huh, nee toch. Alleen met auto's die die goedkeuring hebben. Zoals al eerder werd gezegd moet je bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht dimlicht worden gevoerd. Als dit niet het geval is mag je wel stadslicht voeren, maar dan zeker geen mistlicht. Waar kun jij dan uit opmaken dat je mistlicht i.c.m. stadslicht mag voeren m.u.v. de auto's die die goedkeuring hebben?
Ten eerste uit de in Nederland toegepaste wetssystematiek. Een later artikel (hoger nummer) prevaleert aan een eerder artikel (lager nummer).
Ten tweede blijkt uit de nota van toelichting de wetsgeschiedenis en de bedoeling van de wetgever:
Het voeren van een mistlicht was alleen toegestaan i.c.m. stadslichten indien het zicht ernstig was belemmerd etc. Omdat Europese regelgeving ook het voeren van mistlichten i.c.m. groot- en dimlicht toestaat, is die laatste beperking vervallen. M.a.w. het mag nog steeds.
Een sanctie aan de betrokkene zal om die reden geen stand houden. Wellicht is dat dan ook de reden dat er nog nooit voor is geschreven. Bovendien kennen oudere auto's alleen de schakeling mistlichten i.c.m. stadslichten.
Nou, sorry....maar volgens mij lees je het eea toch niet goed hoor, Panrider....
Ik heb alleen wat achtergrondinfo gegeven waarin wordt aangegeven dat mistlampen, in combinatie met dim- of grootlicht, worden toegestaan om mee te gaan met europese richtlijnen....
Meer heb ik niet gezegd en meer lees ik ook niet... In mijn ogen is het nog steeds zo dat je bij slecht weer mistlampen mag voeren, maar nog steeds naast de verplichte dimlichten.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
zijlvaart67 schreef:Nou, sorry....maar volgens mij lees je het eea toch niet goed hoor, Panrider....
Ik heb alleen wat achtergrondinfo gegeven waarin wordt aangegeven dat mistlampen, in combinatie met dim- of grootlicht, worden toegestaan om mee te gaan met europese richtlijnen....
Meer heb ik niet gezegd en meer lees ik ook niet... In mijn ogen is het nog steeds zo dat je bij slecht weer mistlampen mag voeren, maar nog steeds naast de verplichte dimlichten.
In dat geval verschillen we van mening en heb ik het juist.
Want:
De tweede volzin van art 43 lid 1 luidde: Groot licht of dimlicht mag alsdan niet worden gevoerd.
Nota van toelichting:
De tweede zin uit het eerste lid is geschrapt omdat voertuigen die voldoen aan de Europese richtlijnen met betrekking tot de voertuigeisen, in Nederland dienen te worden toegelaten. Op grond van de richtlijn nr. 91/663/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 10 december 1991 houdende aanpassing aan de vooruitgang van de techniek van Richtlijn 76/756/EEG inzake de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen, is het technisch toegestaan om mistverlichting aan de voorzijde van het motorvoertuig in combinatie met dimlicht en groot licht geschakeld te hebben. Ook zijn schakelingen waarbij de mistachterlichten alleen branden in combinatie met mistlichten aan de voorzijde en dimlicht technisch toegestaan. Er zijn motorvoertuigen in het verkeer, waarin dergelijke schakelingen al worden toegepast. Gevolg van deze technische mogelijkheden is, dat de regel van artikel 43 waarin werd bepaald dat bij het voeren van mistlicht aan de voorzijde groot licht of dimlicht niet mag worden gevoerd, een beperking van het gebruik van de mistverlichting gaf, die gezien de Europese regelgeving niet in stand kon blijven. Om die reden is deze bepaling geschrapt.
Je ziet, het mag dus beide.
Laatst gewijzigd door Mofkap op 28 feb 2005, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
zijlvaart67 schreef:Al verbaast het me dat er voertuigen bestaan, waar de mistlampen, uitsluitend en alleen, bij stadslicht werken....
Dit is niet zo verbazingwekkend, omdat deze schakeling vroeger verplicht was.
Pfttttt ik weet dat nog als de dag van gisteren, dan vinden ze je wel oude vent zeker
Het ontsteken van dimlicht in combinatie met breedstralers aan de voorkant van het voertuig bij regen of mist is dus toegestaan?
En ik heb op mijn auto een module zitten dat bij dimlicht mijn grootlicht op 25% meeschijnt. Is het rijden met die combinatie strafbaar ? (Ik geloof dat mercedessen dit ook wel eens hebben, standaard)
Is het rijden met continue ontstoken grootlicht eigenlijk strafbaar ? (wetsartikel 5 waarschijnlijk)
Ik betwijfel toch sterk of die module er standaard op zit of dat het een after market product betreft.
Het valt gewoon onder de bepalingen van art. 32 RVV.
Ook zwak brandend groot licht blijft groot licht. Noch het Nederlandse voertuigreglement, noch de EEG richtlijnen geven een minimale sterkte voor groot licht, wel een maximale sterkte.
De definitie van groot licht heeft te maken met de bundel die het licht afgeeft. Ook zwak brandend groot licht is verblindend en blijft daarmee (behoudens de gevallen genoemd in art. 32) verboden. Continue branden van groot licht, hoe zwak ook, is dus niet toegestaan.
In de after market wordt die module wel verkocht met het argument dat het gedimd groot licht betreft en dat het daarom is toegestaan. Gedimd groot licht is de oude term voor dimlicht en is zeker niet hetzelfde als zwak brandend groot licht.
Bovendien als je die module plaatst dan voldoet het voertuig niet meer aan de goedkeuringseisen. Eventueel kan dan het kentekenbewijs worden ingenomen en dien je het voertuig opnieuw ter herkeuring bij de RDW aan te bieden.
Bijzondere lichten zijn sowieso toch toegestaan als groot licht ook toegestaan is? Zou niet weten waarom je wel groot licht mag voeren (niet ter afwending van dreigend gevaar) en geen mistlicht of breedstralers...uiteraard als het zicht ernstig is belemmerd