Mistlamp
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Mischien dat ik eea niet duidelijk heb gesteld:
Ik bezit een Dodge Ram Van, (inderdaad van vóór 1994) zonder mistachterlicht en daarmee trek ik een aanhangwagen lichter dan 750 kg.
Nu is mijn vraag nog steeds: Ik kan wel een mistachterlamp op mijn aanhangwagen plaatsen maar ik kan hem niet aanzetten en dat was het probleem. Mischien is nu eea duidelijker
Ik hoop iemand van het forum mij dichter bij het gezochte antwoord kan brengen.
Alvast bedankt....
Ik bezit een Dodge Ram Van, (inderdaad van vóór 1994) zonder mistachterlicht en daarmee trek ik een aanhangwagen lichter dan 750 kg.
Nu is mijn vraag nog steeds: Ik kan wel een mistachterlamp op mijn aanhangwagen plaatsen maar ik kan hem niet aanzetten en dat was het probleem. Mischien is nu eea duidelijker
Alvast bedankt....
-
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Dat is eenvoudig op te lossen. Als je altijd met dezelfde aanhanger rijdt en die voorzien is van een zevenpolige stekker is die zeer waarschijnlijk volgens bijgaand schema aangesloten;Anonymous schreef:ik heb dus hetzelfde probleem. ik heb een 'oude' D-kadett. met trekhaak. ik heb zelf een mistachterlicht gemonteerd, maar op de stekker van de trekhaak zit de optie niet.

Door de draad van pool 7 bij die van pool 5 te voegen speel je pool 7 vrij en kan je daar vanaf het voertuig de draad voor het mistachterlicht van de aanhanger op aansluiten.
Een ander optie is een dertienpolige stekkercombinatie te kopen:

Kan je zelfs nog een achteruitrijlicht op je aanhanger erbij zetten

Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

-
- Infopolitie Gast
Volgens mij gaat het niet om het trekkend voertuigen maar om de aanhangwagen. Want wat als jouw aanhangwagen achter een auto zit met mistlicht? Dan moet het mistlicht het wel doen. Tenminste dat staat in artikel 5.18.38 lid 1van het vr.
B. Aanhangwagens
Artikel 5.18.38
1. De verlichtingsinstallatie van aanhangwagens moet zodanig op die van het trekkend voertuig zijn aangesloten dat de functies van de verlichting en de lichtsignalen overeenstemmen met die van het trekkend voertuig.
2. Indien een aanhangwagen wordt voortbewogen door een bedrijfsauto en één van de voertuigen is voorzien van een lijn- of contourmarkering aan de zijkant van het voertuig, is het andere voertuig ook aan de zijkant van een lijn- of contourmarkering voorzien.
dus als het trekkend voertuig een mistlicht heeft moet het mislicht op de aanhangwagen werken.
dus aanhangwagens <750 allemaal een mistlicht
aanhangwagens >750 kg geregistreerd vanaf 1-1-98 een mistlicht.
als we toch met de lampen bezig gaan zet er dan ook direct een derde remlicht op.
dat mag volgens artikel 5.13.37 en dat is echt een verhoging van de verkeersveiligheid
een derde remlicht, aangebracht zodanig dat:
1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het midden langsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in artikel 5.13.51, onderdeel d.
B. Aanhangwagens
Artikel 5.18.38
1. De verlichtingsinstallatie van aanhangwagens moet zodanig op die van het trekkend voertuig zijn aangesloten dat de functies van de verlichting en de lichtsignalen overeenstemmen met die van het trekkend voertuig.
2. Indien een aanhangwagen wordt voortbewogen door een bedrijfsauto en één van de voertuigen is voorzien van een lijn- of contourmarkering aan de zijkant van het voertuig, is het andere voertuig ook aan de zijkant van een lijn- of contourmarkering voorzien.
dus als het trekkend voertuig een mistlicht heeft moet het mislicht op de aanhangwagen werken.
dus aanhangwagens <750 allemaal een mistlicht
aanhangwagens >750 kg geregistreerd vanaf 1-1-98 een mistlicht.
als we toch met de lampen bezig gaan zet er dan ook direct een derde remlicht op.
dat mag volgens artikel 5.13.37 en dat is echt een verhoging van de verkeersveiligheid
een derde remlicht, aangebracht zodanig dat:
1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het midden langsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in artikel 5.13.51, onderdeel d.
Anonymous schreef:Mischien dat ik eea niet duidelijk heb gesteld:
Alvast bedankt....
- donmarcello
- Stamgast
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
OM stelt controle op mistachterlichten caravans uit
DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) controleert tot 1 juli 2006 niet op vereiste mistachterlampen voor caravans, vouw- en aanhangwagens. Eigenaren krijgen nog zestien maanden de tijd om aan de eis te voldoen, meldde het OM vrijdag. Justitie acht het onwenselijk een wetsbepaling te handhaven die de overheid niet of onvoldoende heeft bekendgemaakt bij de burger.
De nieuwe verlichtingseisen gelden sinds 1 januari. Vorige week vroeg de ANWB het OM de verplichting uit te stellen, omdat volgens de bond nog maar weinig bezitters op de hoogte zijn.
bron: telegraaf
DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) controleert tot 1 juli 2006 niet op vereiste mistachterlampen voor caravans, vouw- en aanhangwagens. Eigenaren krijgen nog zestien maanden de tijd om aan de eis te voldoen, meldde het OM vrijdag. Justitie acht het onwenselijk een wetsbepaling te handhaven die de overheid niet of onvoldoende heeft bekendgemaakt bij de burger.
De nieuwe verlichtingseisen gelden sinds 1 januari. Vorige week vroeg de ANWB het OM de verplichting uit te stellen, omdat volgens de bond nog maar weinig bezitters op de hoogte zijn.
bron: telegraaf
Laatst gewijzigd door donmarcello op 11 feb 2005, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
-
- Infopolitie Gast
gewicht caravan en bouwjaar mistachterlicht?
Moet je het gewicht van een caravan het massa ledig gewicht (687 kg) en laadvermogen max 313 kg bij elkaar optellen als je het hebt over je gewicht van je caravan??
Die 2 gewichten zijn in totaal 1000kg bouwjaar 1991
Moet ik nou een mistachterlicht voor de caravan hebben of niet?
Die 2 gewichten zijn in totaal 1000kg bouwjaar 1991
Moet ik nou een mistachterlicht voor de caravan hebben of niet?
-
- Infopolitie Gast
Ja, dat moet je bij elkaar optellen. Je zou kunnen stellen dat als een aanhanger (caravan of een ander soort aanhanger) geen eigen kentekenplaat heeft (dus als er een witte kentekenplaat op gemonteerd dient te worden met een letter-cijgercombinatie die gelijk is aan de letter-cijfercombinatie van het trekken voertuig) u dan geen mistlamp hoeft te monteren indien deze er nog niet op zit.
-
- Infopolitie Gast
mistlamp of niet
Bedankt voor je reactie, dus totaal 1000 kg bj 1991 en een geel registratiekenteken: 2letter-2cijfers-2letter
In deze situatie geen mistlamp monteren?
In deze situatie geen mistlamp monteren?

-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Mistachterlicht
Allemaal weer slim en doordacht, denken ze in Den Haag.
Rijden waarschijnlijk allemaal nieuwe leasebakjes.
Met een mannetje die het allemaal wel voor ze regelt, hoewel, hoeveel van die leden rijden er zelf met een aanhanger? geen een!!
Hoe kan je met een auto uit 1964 zonder mistlicht installatie, maar met trekhaak, een mistlamp aanzetten op je aanhanger?
Moeten ze me toch even vertellen.
Een bekeuring heb je toch, is het niet dat je geen mistlamp hebt, dan krijg je hem wel omdat ie altijd aanstaat als je een constante spanning op je stekkerdoos hebt staan vanwege de caravan oid. Hoe vaak zie je niet dat mensen een aanhanger huren met mistlicht en die gewoon achter de opelastra knopen en die had toevallig een plus voor de caravan.
Ik plak wel een lampie erop en doe er geen bolletje in want het kan nooit werken.
We leven in een democratiedictatuur!!!
Democratie is de wil van het volk.
Elke morgen lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil!!!
Groeten van een oldtimer.
Rijden waarschijnlijk allemaal nieuwe leasebakjes.
Met een mannetje die het allemaal wel voor ze regelt, hoewel, hoeveel van die leden rijden er zelf met een aanhanger? geen een!!
Hoe kan je met een auto uit 1964 zonder mistlicht installatie, maar met trekhaak, een mistlamp aanzetten op je aanhanger?
Moeten ze me toch even vertellen.
Een bekeuring heb je toch, is het niet dat je geen mistlamp hebt, dan krijg je hem wel omdat ie altijd aanstaat als je een constante spanning op je stekkerdoos hebt staan vanwege de caravan oid. Hoe vaak zie je niet dat mensen een aanhanger huren met mistlicht en die gewoon achter de opelastra knopen en die had toevallig een plus voor de caravan.
Ik plak wel een lampie erop en doe er geen bolletje in want het kan nooit werken.
We leven in een democratiedictatuur!!!
Democratie is de wil van het volk.
Elke morgen lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil!!!
Groeten van een oldtimer.
-
- Infopolitie Gast
2 cv schreef;
Ja, dat moet je bij elkaar optellen. Je zou kunnen stellen dat als een aanhanger (caravan of een ander soort aanhanger) geen eigen kentekenplaat heeft (dus als er een witte kentekenplaat op gemonteerd dient te worden met een letter-cijgercombinatie die gelijk is aan de letter-cijfercombinatie van het trekken voertuig) u dan geen mistlamp hoeft te monteren indien deze er nog niet op zit.
Dit bovenstaande doeld op een aanhanger-caravan van beneden de 750 kg.
Don schreef;
@ 2cv, deze caravan van Hal 2610 is boven de 750 kg en een bouwjaar van voor 1997.
Deze hoeft dus géén mistachterlicht te hebben.
Als hij beneden de 750 kg was, dan had hij het wél gemoeten.
Zo was mijn antwoordt bedoeld Julio.
Dit bovenstaande doeld op een aanhanger-caravan van beneden de 750 kg.
Don schreef;
@ 2cv, deze caravan van Hal 2610 is boven de 750 kg en een bouwjaar van voor 1997.
Deze hoeft dus géén mistachterlicht te hebben.
Als hij beneden de 750 kg was, dan had hij het wél gemoeten.
Zo was mijn antwoordt bedoeld Julio.

- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Inmiddels is er een officiele richtlijn om tot 1 juli 2006 niet te bekeuren voor het ontbreken van een misachterlicht (en zijmarkeringslichten) op kleine aanhangwagens. Voor de grotere aanhangwagens geldt deze versoepeling niet.
Ondanks het feit dat deze regel inderdaad in 1994 al is aangekondigd, meent het Openbaar Ministerie dat er te weinig bekend is gemaakt omtrent deze materie.
Ondanks het feit dat deze regel inderdaad in 1994 al is aangekondigd, meent het Openbaar Ministerie dat er te weinig bekend is gemaakt omtrent deze materie.
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk