gasontladingslamp

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: gasontladingslamp

Ongelezen bericht door Viper »

Boefje schreef:Zolang het lichtbeeld goed is kan er niet voor verbaliseerd worden, wat voor glas er ook in zit. Controleren jullie met een lichtbeeldunit ? Of op het zicht ?
Vanaf 1 mei 2009 heeft het niets meer met het lichtbeeld te maken.
De lampen moeten in de juiste armatuur zitten. Een kwestie van kijken of op het armatuur de juiste kode is aangebracht.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Boefje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boefje »

Volgens mij is het nog geen 1 mei 2009, en is de Regeling Voertuigen nog altijd niet definitief ! Unfo meld dat er nu al tegen opgetreden wordt, dat lijkt me erg prematuur.

Of mag ik met me caravan, vooruitlopend op de nieuwe regeling, ook alvast 90 km per uur gaan rijden ?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Boefje schreef:Volgens mij is het nog geen 1 mei 2009, en is de Regeling Voertuigen nog altijd niet definitief ! Unfo meld dat er nu al tegen opgetreden wordt, dat lijkt me erg prematuur.

Of mag ik met me caravan, vooruitlopend op de nieuwe regeling, ook alvast 90 km per uur gaan rijden ?

Nou, hij is wel degelijk al geplaatst in de staatscourant.

In een ander topic schreef March:
MarcH schreef:In aanvulling op voorgaand bericht, vandaag is in Staatsblad 2009, 184 het Besluit van 7 april 2009, houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet
van 29 december 2008 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met een herziening en vereenvoudiging van de voertuigregelgeving, ter implementatie van
richtlijn nr. 2007/46/EG betreffende de goedkeuring van voertuigen en enkele andere technische wijzigingen (Stb. 2009, 38), enkele artikelen van de wet van 2 november 2006 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en enkele verwante wetten op een aantal punten van uiteenlopende aard (Stb. 616), het Besluit voertuigen en het besluit van 21 februari 2009 houdende wijziging van het Kentekenreglement, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en een aantal andere algemene maatregelen van bestuur in verband met een aanpassing van in deze besluiten opgenomen verwijzingen naar het <a target=_new href=http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/v ... glement</a> en enkele andere technische aanpassingen (Stb. 144) gepubliceerd.

Het Besluit voertuigen en (onderdelen van) de andere genoemde wetten en besluiten treden volgens dit besluit in werking op 1 mei 2009.
Het is weliswaar nog geen 1 mei, maar deze wijziging, die met de inrichting van het motorvoertuig te maken heeft, is het raadzamer rekening te houden dan met het indrukken van het gaspedaal.
jls63 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door jls63 »

in de nieuwe richtlijnen voor de apk staat onder art. 118, dat het hebben van verticale verstelling en een reinigingsinstallatie, art. 116 en 117, niet van toepassing is voor het afgeven van een apk keuringsrapport. ???????

dus art. 116 en 117 moeten, maar is niet voor apk van toepassing. snapt iemand het nog?

dus gewoon kww ( kiek'n wat 't word)
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

jls63 schreef:in de nieuwe richtlijnen voor de apk staat onder art. 118, dat het hebben van verticale verstelling en een reinigingsinstallatie, art. 116 en 117, niet van toepassing is voor het afgeven van een apk keuringsrapport. ???????

dus art. 116 en 117 moeten, maar is niet voor apk van toepassing. snapt iemand het nog?

dus gewoon kww ( kiek'n wat 't word)
Dan is het heel simpel: Heb je het niet dan wordt er niet afgekeurd maar bekeurd.
Boefje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boefje »

Oh gelukkig, ik dacht al even dat het misschien verwarrend voor de automobilist zou worden :evil:
harry TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door harry »

Ik heb een paar dagen terug xenon laten inbouwen..nu mijn vraag,vanaf 1 mei 2009 gelden er strengere regels voor 't inbouwen van xenon?Is deze regel ook voor mij van toepassing,heb zelf een auto van april 2004.Moet ik nu mijn xenonset eruit slopen?Heb wel gelezen dat dit alleen voor auto's voor 2007 niet gelden. Of is deze regel geschrapt?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Voor dergelijke 'oude auto's' verandert er niets... Voorwaarde is alleen dat het xenonlicht in de juiste armatuur is ingebouwd (en dat het dus wel een beetje professioneel is gedaan)... maar ik mag aannnemen dat het daar niet aan schort...

De eisen omtrent sproeiers en niveauregeling zijn nog immer niet van kracht voor uw auto...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Phoenix TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Phoenix »

Hoe zit het eigenlijk met xenon voor motoren? Ik heb ook xenon erin zitten maar voor zover ik weet zit dit op geen enkele motor standaard (ja een bmw geloof ik)
Vallen motoren buiten deze regeling of is het voor alle voertuigen?
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

Van een student had ik toch verwacht dat je het antwoord zelf kon vinden.
Het artikel wat over de auto's gaat is meerdere keren langsgekomen. Dan kan het toch niet zo moeillijk zijn om de artikelen van de motorfiets te vinden ????
Lince
Lid
Roepnaam: Ming

Ongelezen bericht door Lince »

Phoenix schreef:Hoe zit het eigenlijk met xenon voor motoren? Ik heb ook xenon erin zitten maar voor zover ik weet zit dit op geen enkele motor standaard (ja een bmw geloof ik)
Vallen motoren buiten deze regeling of is het voor alle voertuigen?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik heb geen duidelijk antwoord gevonden.

Het gaat mij voornamelijk om deze quote:
Eisen verlichting voertuigen aangescherpt
Per 1 mei worden nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd.

In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR.

Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

De bovengenoemde regels zijn onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Regeling voertuigen.

Een overzicht van de wijzingen is ook te raadplegen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bij het onderwerp ‘Verkeersborden en verkeersregels’: Wijzigingen per 1 mei 2009.
Wordt een motor gezien als voertuig??
Laatst gewijzigd door Lince op 14 mei 2009, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

De bepalingen gelden voor personenauto's en bedrijsauto's en bussen.
Voor motoren met gasontladingslampen, al dan niet achteraf gemonteerd, heb ik in de regeling voertuigen niets terug kunnen vinden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Lince
Lid
Roepnaam: Ming

Ongelezen bericht door Lince »

Bedankt voor de reactie, dat geeft mij weer wat moed :P
Nu maar hopen dat ze dat niet op korte termijn ook gaan veranderen.
Gesloten