overlast

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

roadtrain schreef:
Guido schreef:
roadtrain schreef:Als dit een averechts effect heeft dan onmiddelijk de ME eroverheen en het dorp uitwerken!!!!!!!!!
Het mag nm wel eens voorbij zijn met al dat tolerante gedoe.
denk je grappig te wezen ofzo?
Tot nu toe komt er niemand met een oplossing.....dus..... het is wel duidelijk dat we afzakken naar een niveau waar de gewone burger dus niet altijd een vreedzaam leven kan leven. En dat we ons maar moeten schikken naar wangedragers.
Zou jouw oplossing dan zijn om na 1 melding direct de botte bijl te hanteren? Ik zou dat namelijk afzakken naar een bedenkelijk niveau noemen. Ik zou namelijk eerst wel eens willen weten wat precies de klachten zijn, immers, je hebt klagers, en je hebt beroepsklagers. Ik zie dan graag even met eigen ogen met welk type klager ik van doen heb.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Het verbaast mij enigszins dat er nog serieus gereageerd wordt op dergelijke onzinnige hersenspinsels, en dan doel ik in dit geval op roadtrain. Zelf ben ik niet flauw met schrijven van bekeuringen, ik hou zeker niet van het "pappen en nathouden" (ook wel Cohenisme genoemd door een lichtpunt op dit forum). Maar met het aanhoren van de verhalen van beide partijen, en het evt bemiddelen tussen dezen, bereik je veel meer dan het schrijven van een prent. Deze zal alleen maar averrechts werken.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

foreverblue schreef: ik hou zeker niet van het "pappen en nathouden" (ook wel Cohenisme genoemd door een lichtpunt op dit forum).
Dank voor je vriendelijk woorden. Maar het is niet mijn eigen bedenksel. In heb het ook maar overgenomen nadat ik het ergens had gelezen.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Waarom reageer je niet op het vervolg van de posting van foreverblue, daarin vertelt hij namelijk exact hetzelfde als mijn antwoord wat werd afgedaan als Cohenisme.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Leo, jij reageerde op Jeanette die hetzelfde zegt als ik. Als praten niet helpt dan zul je toch wat anders moeten verzinnen. Daar kan ik alleen maar achterstaan.

foreverblue en jij gaan er apriori van uit dat door optreden of schrijven de boel alleen maar kan escaleren en dat het averechts zal werken.

Alsof het stadium van praten, vragen, smeken en samen thee drinken wel heeft geholpen. Daarmee is de zaak zeker niet geëscaleerd.

Kijk eens in bepaalde buurten in Amsterdam, waar de politie nauwelijks meer durft te komen en het een rage is om stenen naar motorrijders en politieauto's te gooien. Heel normaal toch? Ach, laten we er nog maar eens over praten.

Jongens, dat mag echt niet hoor, nu moet je toch echt een keer luisteren. Toe nou.

Ik denk dat met tijdig optreden de zaak juist niet was geëscaleerd. Juist het afzien van optreden wordt gezien als teken van zwakte.

Ik kan je nog wel een voorbeeld geven waar tijdig (lees: onmiddellijk) reageren en optreden wel heeft geholpen in ons dorp waar jongeren uit een bepaalde bevolkingsgroep een feestje van de basisschool trachtten te verstoren. Daarna dus niet meer voorgekomen.
roadtrain TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

thijeleo schreef:
roadtrain schreef:
Guido schreef:
roadtrain schreef:Als dit een averechts effect heeft dan onmiddelijk de ME eroverheen en het dorp uitwerken!!!!!!!!!
Het mag nm wel eens voorbij zijn met al dat tolerante gedoe.
denk je grappig te wezen ofzo?
Tot nu toe komt er niemand met een oplossing.....dus..... het is wel duidelijk dat we afzakken naar een niveau waar de gewone burger dus niet altijd een vreedzaam leven kan leven. En dat we ons maar moeten schikken naar wangedragers.
Zou jouw oplossing dan zijn om na 1 melding direct de botte bijl te hanteren? Ik zou dat namelijk afzakken naar een bedenkelijk niveau noemen. Ik zou namelijk eerst wel eens willen weten wat precies de klachten zijn, immers, je hebt klagers, en je hebt beroepsklagers. Ik zie dan graag even met eigen ogen met welk type klager ik van doen heb.
Guido haalt alleen laatste regel eruit maar in het hele verhaaltje bezien praat Ts niet over eerste keer dat er overlast is maar al meerdere keren. natuurlijk kan je niet na een melding er met de ME (was maar een hersenspinseltje) op af gaan. Maar mijn mening is wel dat er te vaak dingen te lang op zijn beloop worden gelaten zodat er vaak geen weg meer terug is....... Sluit mij graag aan bij Mofkap die het hierboven zo mooi verwoord heeft
thijeleo
In Memoriam
Agent

@Mofkap: Ik reageer ontopic, oftewel op hetgeen topicstarter heeft geschreven. Hij heeft lang last van opgeschoten jeugd en besluit eindelijk daar melding van te doen bij de politie.

De politie krijgt daarmee dus voor het eerst kennis van de overlast. En DAN zeg ik, dat er eerst een stadium van praten is, gevolgd door harder optreden als praten niet helpt.

Direct na een eerste melding de botte bijl hanteren is in mijn ogen overkill, dat kan op het moment dat het voor de opgeschoten jeugd heel duidelijk is wat wel en wat niet wordt getolereerd. Doet men dingen, die niet getolereerd worden, heb ook ik geen pardon.

Maar wat ik aan andere meningen lees is dat men na de eerste de beste klacht maar meteen gaat schrijven, controleren op ID, oppakken, tijdje vastzetten, en evt de ME er op afsturen. (als hersenspinsel)

Nu zijn er klagers die werkelijk op iedere slak een kilo zout leggen, de eerder genoemde beroepsklagers.

Voorbeeldje
In ons dorp hebben we een openbare school met een openbare speelplaats, ook na schooltijd mag de jeugd daar komen. Dat gebeurt dan ook en de jeugd weet zich kostelijk te vermaken met voetbal. Uiteraard houden ze hier de mond niet bij dicht en is het een geschreeuw van jewelste.

Nu wil de pech, dat de muur welke als doel wordt gebruikt op de grens met de buurman staat. Nee, de bal gaat niet constant over de muur, buurman klaagt omdat de bal altijd zo'n lawaai maakt als hij de muur raakt en die verdomde jeugd kan de mond niet dicht houden.

Dus wat doe je als agent?

1) Je gaat met de jeugd praten en weet te regelen, dat ze een ander muurtje gaan gebruiken als doelpaal.

2) Je pakt je bonnenboekje, controleert de complete jeugd op het plein op ID, neemt ze bij afwezigheid daarvan mee naar het bureau, neemt de bal in beslag en gaat daarna weer fluitend verder, probleem opgelost.

Voor hoelang zal het probleem bij oplossing 1 en bij oplossing 2 zijn opgelost?
Mijn inschatting is dat oplossing 1 het langer houdt dan oplossing 2.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Leo, als de barbecue een keertje stinkt om dat meteen te gaan rammen heb ik ook niet beweerd.

Het gaat mij niet specifiek om de situatie van TS, die ken ik niet. Maar in het algemeen kun je niet blijven praten als het niets oplost.
Ik veronderstel dat iedereen het verschil wel kan maken tussen een luidruchtig zomers tuinfeest of baldadigheid.
Wat daarbij van het grootste belang is: wanneer begin je met praten. Ook dat aanvangspunt ligt m.i. bij sommige overheidsdienaren al veel te ver weg, men laat de dingen op zijn beloop onder het mom dat het wel ten goede zal keren en zo'n vaart niet zal lopen. Op het moment dat men dan gaat praten is het kalf al verdronken. Dan is het meestal al van kwaad tot erger geworden. Het verbaast mij dat "wij" in al die jaren nog niets hebben geleerd.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Dan zie ik nu waar ons verschil uit bestaat. Jij gaat uit van de algemene aanpak van burenruzies en ik zie dat jij als eerste ook zou gaan praten om daarna, indien nodig verder aan te pakken.

Ik reageerde op topicstarter, eerste melding, dus eerst praten, daarna doorpakken.

Feitelijk zeggen we dus hetzelfde.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Natuurlijk zou ik eerst gaan praten. Ga niet als een dolle stier in een porseleinkast.

Maak duidelijk dat bepaald gedrag niet tolerabel is. Je kunt best een uitzondering maken - als het om lawaai gaat - voor een jaarlijks kroegentocht of drie dagen kermis. Maar ook in die situatie dien je vooraf regels te stellen.

Het probleem is dat als die regels keer op keer worden overtreden en steeds weer verder de grenzen worden opgezocht, men vaak in het stadium van praten blijft. Het blijft bij waarschuwen. Of men is geschokt, erg boos, bijzonder kwaad, verbolgen, ontstemd en meer van dat soort uitdrukkingen. Dat lost niets op, je moet als overheid ook durven ingrijpen en je niet laten leiden door de angst dat het dan misschien nog wel eens erger kan worden.

Als iemand eens de problematiek bij de echte naam durft te noemen, dan wordt hem politiek vakkundig het hoofd van de romp gescheiden. Stel je toch eens voor dat we zeggen waarop het staat, dat kan toch niet in de Nederlandse sfeer van verhullend taalgebruik. :cry:
jeanette TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door jeanette »

Ik reageerde eigenlijk niet op de topicstarter :oops: Had dat wel even duidelijk kunnen maken :cry: Ik reageerde zo omdat een familielid mij vertelde dat voor haar deur elke dag en avond een groep hangjeugd stond. Zij maken rotzooi, maken opmerkingen als ze naar binnen of naar buiten gaat. En staan zelfst tegen haar deur. Het is een deur met een glazen ruit, ze woont alleen en als ze s.avonds naar het toilet moet, vindt ze het bedreigend om de groep tegen haar deur te zien staan. Er is een bewonersavond geweest ( buren hebben er ook last van ) De groep is door hun aangesproken met het verzoek ergens anders te gaan staan. Diverse keren de politie gebeld met het verzoek de groep weg te sturen, wijkagent benaderd en als antwoord krijgen ze, we kunnen er niets tegen doen :shock: Dat verbaasde mij en was benieuwd naar jullie mening toen ik het stukje van de topicstarter las.
haike TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door haike »

Beste Jeanette

Als er stelsmatig overlast is van de jeugd dan vind ik het zielig dat de wijkagent zegt dat hij en de andere dienders er niets aan kunnen doen want dat is niet waar. Soms moet je de stoute schoenen aantrekken en gewoon optreden met de wetten die je terbeschikking staan. Misschien dat je een klacht bij de burgemeester in kan dienen om de politie te bewegen iets te doen in plaats zich te verschuilen achter het feit dat zij er niets aankunnen doen. Kijken hoe de wijkagent reageerd als er voor zijn deur dezelfde problemen voor doen. Wedden dat er wat gaat gebeuren om de overlast te stoppen. Ook jouw tante heeft recht op een rustig woongenot. Gelukkig werk ik bij Haaglanden waar de jeugdoverlast wel wordt aangepakt.

Veel succes Haike
jeanette TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door jeanette »

In mijn district wordt het ook aangepakt, daarom bevreemde mij het antwoord dat er niets aan gedaan kon worden :(

Zo zie je maar, allemaal politie en zoveel verschillende werkwijze,s

Groetjes van Jeanette
Gesloten