Staande houding na bellen in de auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Volgens mij werd er door die mensen die een stelling innamen duidelijk gesteld: "als die situatie zich op die manier heeft voorgedaan" dan wel woorden van gelijke strekking. En dan praat je dus over een bepaalde situatie, daarmee wordt niet een collega veroordeeld (behalve onze onbekende IVP) maar een situatie en daar zit toch een verschil in.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Echter het feit dat collega's in opvallende dienstauto achteruit rijden over de vluchtstrook is absoluut uit den boze. Hier is naar mijn mening sprake van overtreding van art. 5 en daar hebben ook de collega's in opvallende dienstauto geen ontheffing van.
En dat dat gebeurt voor een mulderfiet vind ik nogal buitenproportioneel.

Ook hier weet ik niet wat de reden ervoor was en of het inderdaad zo is geschiedt. Misschien speelde er wel veel meer voor deze collega, dacht hij iemand te herkennen die we nog zochten (die aan het bellen was), misschien, misschien.... kan van alles zijn, maar we weten het gewoon niet wat de overweging was. Bovendien, wat is proportioneel in het over een vluchtstrook rijden (welke mede is aangelegd voor de hulpdiensten trouwens). Het hangt van de melding af, van de verkeersintensiteit (ook niet helemaal want bij een file of aanrijding doe ik t vaak zat). Het hangt van het tijdstip af, het hangt ervan af of verderop collega's staan die het verkeer waarschuwen, wederom enz enz enz.

Misschien oordelen we wel eens wat te snel over situaties waar we niet bij waren.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Wat er ook gebeurt: In elke rijopleiding wordt je geleerd NOOIT achteruit over een vluchtstrook. Daar zijn de risico's voor overig verkeer te groot voor.

En wie me ook zal vertellen dat er een goede reden voor was: Het is absoluut uit den boze.

Edit:

Even nuanceren dat bij stilstaand verkeer een en ander natuurlijk anders ligt.
Laatst gewijzigd door gvdbor op 06 feb 2006, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

en een aanvullende rijinstructie, geachte meneer de mede-inspecteur, wordt NOOIT een aanvullende rijinstructie genoemd, maar dat hoef ik een collega IvP toch niet uit te leggen ????

Afbeelding

Een eenvoudige kerel die gewoon is blijven doen en die je mag noemen wat je wil....... :lol: :lol: :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik zit dit nu allemaal maar eens te lezen en, eerlijk gezegd, durf ik geen enkele keiharde conclusie te trekken. Laat 15 mensen naar een 'scenario' kijken en je hoort 15 verschillende meningen....

Bij sommige verhalen komt er wel een gedachte bovendrijven, maar echt 'staven' kan niemand dat echt... Laten we 't daar dan ook maar bij laten en niet in 't wilde weg blijven doorberedeneren.... Voor de overtreding op zich maakt dat toch niet uit. Die is gepleegd en daar verandert niemand wat aan...

Ps: Wat het achteruitrijden over de vluchtstrook betreft; Dit doe ik zeer regelmatig en soms nog hard ook. Ongeacht de verkeersdrukte. Er zijn alleen wel een paar spelregels waar je je aan moet houden:

*Schakel altijd je achteruitrijlichten uit zodat mensen niet het gevoel hebben dat er een auto aan 't 'spookrijden' is.
* Zorg altijd het aankomend verkeer de kans krijgt om je tijdig waar te nemen (nooit in een bocht of na een heuvel)
*Wees hier bedreven in... (en dan ga ik dus toch weer met Gijs mee en begrijp ik zijn redenatie heel goed). Als ik, om wat voor reden dan ook (vakantie, ziekte) m'n rijkunsten hierin voel verminderen ga ik allereerst een lege busbaan opzoeken en oefen ik minimaal 20 minuten in het snel achteruitrijden. Een kleine stuurfout vooruit rijdend is immers lang niet zo erg als achteruit rijdend. Ik heb er immers weinig zin in om de vangrail in te ketsen, terug te stuiteren de snelweg op en 50 ton cement op me af te zien rollen...

In het achteruit rijden over de vluchtstrook zie ik dus niet per definitie een groot gevaar. Zoiets kan het beste de bemanning voor zichzelf bepalen. Die kunnen alle factoren afwegen. Maar 500 meter achteruit rijden kan veiliger zijn dan 10 km om moeten rijden... Als je het niet zeer regelmatig doet, zou ik wel voor de andere optie gaan. :wink:

Want laten we nou eerlijk zijn. Politiewerk laat zich niet vangen in een studieboek. Politiewerk (met al z'n aspecten) doe je grotendeels op ervaring. Want geloof me, als iemand een pistoolmitrailleur of wat voor vreemd vuurwapen dan ook aantreft...vraag mij niet om 't ding te ontladen, want dat is gevaarlijker dan zelf dat ding leeg te schieten... :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Ben ik het mee eens, ik durfde al bijna niet hier te zeggen dat achteruit rijden op een vluchtstrook ook bij ons redelijk normaal is. Is ook logisch met 3 rijkswegen binnen een straal van 5 kilometer, dan sta je vaak bij aanrijdinge, spookrijders, rommel op de rijbaan of wacht je op een paart misdadigers die via de rijksweg naar je toe komen.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ik kan me ook in het verhaal van Koen vinden. En zo komen we toch weer bij elkaar. :wink:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Wat me verder een goed moment lijkt om het topic te sluiten. Naar mijn mening is de vraag van TS voldoende beantwoord en ging het topic vervolgens eigenlijk met name over het gedrag daaromheen.

Blijkt maar weer: Trek pas een conclusie als je alle feiten kent.
Gesloten