Bedreiging op MSN door minderjarige
Moderator: Moderatorteam
-
Cooper TS
- Infopolitie Gast
Ik weet niet precies de functie van de medewerker van de politie maar hij is werkzaam op bureau Arnhem-Noord en behandeld meer van dit zoort zaken. Ik belde hem vanmiddag en toen ik de wacht stond kon ik een ander gesprek opvangen in die kamer van de desbetreffende medewerker over een soortgelijke zaak.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
lekker professioneel....
maar zonder dollen Cooper...het zijn echt meldingen met een hele lage prioriteit. blijkbaar heb je mazzel of ligt er een dossier over de betrokken dame.
ook gezien het evt vasthouden.....dat is zoals jij het verhaal schetst NIET toegestaan tenzij er dus meer is. want een bedreiging via MSN lijkt me echt geen zaak om iemand voor vast te houden. want zoals jij zegt: onvrijwillig aan bureau te houden, betekent dus AANHOUDEN. en in dit geval zou het dus om bedreigingen gaan en moeten er voldoende feiten en omstandigheden zijn om de betrokkene als verdachte aan te merken. en dan aan te houden iom met de officier van justitie aangezien heterdaad er niet meer is.
dus of je bent verkeerd voorgelicht OF er is meer dan jij weet of zegt. snappie
maar zonder dollen Cooper...het zijn echt meldingen met een hele lage prioriteit. blijkbaar heb je mazzel of ligt er een dossier over de betrokken dame.
ook gezien het evt vasthouden.....dat is zoals jij het verhaal schetst NIET toegestaan tenzij er dus meer is. want een bedreiging via MSN lijkt me echt geen zaak om iemand voor vast te houden. want zoals jij zegt: onvrijwillig aan bureau te houden, betekent dus AANHOUDEN. en in dit geval zou het dus om bedreigingen gaan en moeten er voldoende feiten en omstandigheden zijn om de betrokkene als verdachte aan te merken. en dan aan te houden iom met de officier van justitie aangezien heterdaad er niet meer is.
dus of je bent verkeerd voorgelicht OF er is meer dan jij weet of zegt. snappie
-
keymat TS
- Infopolitie Gast
Nog even een aanvulling. De agent kan het misschien wel serieus nemen, maar toch kan de rechter daar anders over denken. En als de rechter veel van dit soort chatlogs krijgt kan ze zich suf lezen tot ze een ons weegt, en een paar nachtjes gaan lezen ipv slapen
Met ander woorden denk ik dat het niet zo veel zin zou hebben.
En als 2 mensen hier waaruit o.a. ik even gesproken heb, en daar dus een slechte ervaring mee hebben en niet gelukt is dan is dat voor jouw wel een soort bevestigend antwoord.
Maar ik zou wel willen weten of het lukt.
Dan hoor je bij deze (als het lukt) bij die 1/3....
Grtjes, Joshua.
En als 2 mensen hier waaruit o.a. ik even gesproken heb, en daar dus een slechte ervaring mee hebben en niet gelukt is dan is dat voor jouw wel een soort bevestigend antwoord.
Maar ik zou wel willen weten of het lukt.
Dan hoor je bij deze (als het lukt) bij die 1/3....
Nou, ik ben wel verschrikkelijk benieuwd naar die afspraak, want volgens mij
wordt er iemand vreselijk in het ootje genomen....
Een 17 jarige, van bed lichten vanwege een opmerking naar een concurrent.....
Ik denk dat we in dat geval wel allemaal opgebracht mogen worden...
Ben zeer benieuwd hoe dit afloopt.
Johan
wordt er iemand vreselijk in het ootje genomen....
Een 17 jarige, van bed lichten vanwege een opmerking naar een concurrent.....
Ik denk dat we in dat geval wel allemaal opgebracht mogen worden...
Ben zeer benieuwd hoe dit afloopt.
Johan
-
Cooper TS
- Infopolitie Gast
Ik laat het morgen weten hoe het gesprek is verlopen. Ik hoor net wel dat er meer bewijslast is ingeleverd. Mailtjes, chatlogs, aanmeldingen bij relatie- en reclamewebsites die door verdachte zijn gedaan in naam van de aanklager.
Kan een minderjarige uberhaupt een straf krijgen voor zoiets (behalve naar bureau HALT ofzo)?
Kan een minderjarige uberhaupt een straf krijgen voor zoiets (behalve naar bureau HALT ofzo)?
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
*Kuch* De eerste dodelijke aanrijding die ik behandelde was een jongen van 16 die zijn fietsverlichting niet goed voor elkaar had. *kuch* mag ik jou de volgende keer meevragen om de ouders het bericht over te brengen? *kuch* Als je niet weet waar je over praat kun je beter niks zeggen *kuch* sorry kon het even niet laten.DaV schreef:*kuch* bekeuren van fietsers die een LET licht als voorlamp hebben *kuch*
Sorry kon het niet laten.
-
Cooper TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Cooper TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
cooper...wel eens van google gehoord als ik vragen mag?Cooper schreef:Kijk, dat wist ik dus niet. En wat voor een straf staat er op zoiets? Het valt toch onder digitaal strafrecht of iets dergelijks? Zijn daar duidelijke regels voor of is dat per zaak anders?
je krijgt antwoorden en gaat steeds meer vragen stellen.
als je goed leest hierboven dan weet je inmiddels dat er geen uitspraken gedaan kunnen en zullen worden over straffen. en digitaal strafrecht moet nog uitgevonden worden.
mocht je nou persee iets willen weten zoek dan eens onder bedreiging in het WvSr.
maar nogmaals, verwacht nou niet dat er meer dan een gesprekJE komt
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Jammer dat niemand nog een antwoord heeft gegeven op de gestelde vraag.Cooper schreef:Mee eens. U bent dus echt werkzaam bij de politie... Heeft u een antwoord op mijn vraag of het minderjarige meisje bestraft kan worden en zo ja, wat voor een straf?
Bedreiging is een strafbaar feit ook als dit verbaal is en ja ook bedreiging via MSN is strafbaar.
Dat staat namelijk in artikel 285 Wetboek van Strafrecht. Op dit feit staat een maximum gevangenisstraf van 2 jaar.
Om 2 jaar gevangenisstraf te krijgen moet je wel heel heftig bedreigd hebben dus Kim hoeft zich daar niet zo druk over te maken en zeker niet als minderjarige.
Dat brengt ons gelijk op de vraag of een minderjarige daarvoor ook gestraft zou kunnen worden. Ja dat kan.
Een chatlog kan wel degelijk als bewijs gelden en als jij meent dat die vervalst is dan dien je dat zelf aan te tonen.
Er van uitgaande dat Kim verder nog nooit met de politie in aanraking is gekomen zou ze, als justitie besluit haar te vervolgen kunnen rekenen op een zogenaamde taakstraf. Dat wil zeggen dat zij een aantal uren (voor straf) moet gaan werken in bijvoorbeeld een ziekenhuis of bejaardentehuis.
Stay safe out there.
Een chatlog kan wel degelijk als bewijs gelden en als jij meent dat die vervalst is dan dien je dat zelf aan te tonen.
Daar geloof ik niks van.
Een chatlog van msn is gewoon een tekst bestandje, dat op de lokale pc wordt opgeslagen. Met wordpad simpel te wijzigen.
Een wijziging is dus binnen 2 seconden gepiept..
Johan