Link verwijst naar onderstaande foto.Dusty schreef:Kan iemand die foto even hier neerzetten?sjeesbeest schreef:Jip was ik weer, nu met foto. klik op de link voor de foto.
http://81.4.68.197/forum/phpbb2/album_p ... pic_id=507![]()
Op de link klikken levert namelijk niet het gewenste resultaat.
Met snorfiets op fietspaden
Moderator: Moderatorteam
- rai
- Geslacht:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Ja, dat klopt. Alleen zo wordt het duidelijker:Dusty schreef:@rai:![]()
Als ik het dus goed begrijp mag tussen 7 en 11 uur elk voertuig deze weg in; voor zover dit niet via andere borden al verboden is..........![]()
En bovendien buiten deze tijd ook fietsers, snorfietsers en gehandicapten voertuigen zonder motor.
De uitzondering geldt:
Voor fietsen (waaronder begrepen ook snorfietsen) en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor.
De snorder mag dus gewoon snorren.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Even een reactie van mij (TheLightEd), inloggen lukt even niet.
Ik ben het vaak met je eens Mofkap, maar dit keer eens niet
er schijnt wat verwarring te zijn rondom de geslotenverklaring middels C1 in combinatie met het onderbord dat deze niet geldt voor fietsers.
Sommige collega's stellen zich op het standpunt dat een dergelijke geslotenverklaring dan ook niet geldt voor snorfietsers, immers, ingevolge art. 2b van het RVV1990 zijn de regels van het RVV betreffende fietsers, in plaats van de regels voor bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers. (tenzij anders aangegeven)
Een snorfiets is en valt per definitie(art. 1 onder af) onder de categorie bromfiets en wordt nooit een fiets!
Indien dus de voertuigcategorie fietsers wordt uitgesloten worden alleen fietsers bedoeld en geen snorfietsen.
Ik ben het vaak met je eens Mofkap, maar dit keer eens niet
er schijnt wat verwarring te zijn rondom de geslotenverklaring middels C1 in combinatie met het onderbord dat deze niet geldt voor fietsers.
Sommige collega's stellen zich op het standpunt dat een dergelijke geslotenverklaring dan ook niet geldt voor snorfietsers, immers, ingevolge art. 2b van het RVV1990 zijn de regels van het RVV betreffende fietsers, in plaats van de regels voor bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers. (tenzij anders aangegeven)
Een snorfiets is en valt per definitie(art. 1 onder af) onder de categorie bromfiets en wordt nooit een fiets!
Indien dus de voertuigcategorie fietsers wordt uitgesloten worden alleen fietsers bedoeld en geen snorfietsen.
-
Ferry TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Een snorfiets is een bromfiets met een aparte definitie in het RVV. Het is dus een aparte categorie voertuig.
Artikel 2b is heel eenvoudig. Overal waar in het RVV fiets of fietser staat, daar dient tevens snorfiets of snorfietser te worden gelezen, tenzij dat anders is bepaald. Dat geldt zowel voor het RVV als voor de bijlage 1. Voor de verkeersregels en tekens zijn zij ondergedeeld bij de fietsen.
Volgens artikel 67 lid 3 hebben de symbolen op de onderborden dezelfde betekenis als de symbolen van bijlage 1.
Het symbool van een fiets staat dus voor: Fiets (daaronder begrepen de snorfiets)
Net zo als een verplicht fietspad ook voor snorfietsers geldt; evenals het bord C14.
Artikelen waar ander is bepaald (en dus afgeweken wordt van art. 2b) zijn er ook. B.v. art. 3 lid 2 tweede volzin, art. 5 lid 3 tweede volzin.
In dit geval waar het onderbord een beperking geeft voor bord C1 door middel van een onderbord met de afbeelding van een fiets wordt daaronder mede verstaan de snorfiets (met al of niet inwerking zijnde motor)
Artikel 2b is heel eenvoudig. Overal waar in het RVV fiets of fietser staat, daar dient tevens snorfiets of snorfietser te worden gelezen, tenzij dat anders is bepaald. Dat geldt zowel voor het RVV als voor de bijlage 1. Voor de verkeersregels en tekens zijn zij ondergedeeld bij de fietsen.
Volgens artikel 67 lid 3 hebben de symbolen op de onderborden dezelfde betekenis als de symbolen van bijlage 1.
Het symbool van een fiets staat dus voor: Fiets (daaronder begrepen de snorfiets)
Net zo als een verplicht fietspad ook voor snorfietsers geldt; evenals het bord C14.
Artikelen waar ander is bepaald (en dus afgeweken wordt van art. 2b) zijn er ook. B.v. art. 3 lid 2 tweede volzin, art. 5 lid 3 tweede volzin.
In dit geval waar het onderbord een beperking geeft voor bord C1 door middel van een onderbord met de afbeelding van een fiets wordt daaronder mede verstaan de snorfiets (met al of niet inwerking zijnde motor)
Tenzij de beschrijving van het artikel zegt dat snorfietsers ook daar moeten rijden. Bij fietsstroken en fietspaden is dat inderdaad het geval.Ferry schreef:Dat betekent dan ook dat snorfietsers op de rijbaan moeten rijden in plaats van op fietsstroken en fietspaden....
Bij toeristisch fietspad is nadrukkelijk bepaald dat snorfietsers daar alleen mogen met niet in werking zijnde motor.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Het gebruik van een fietsstrook is niet verplicht voor (snor)fietsers.gvdbor schreef:Tenzij de beschrijving van het artikel zegt dat snorfietsers ook daar moeten rijden. Bij fietsstroken en fietspaden is dat inderdaad het geval.Ferry schreef:Dat betekent dan ook dat snorfietsers op de rijbaan moeten rijden in plaats van op fietsstroken en fietspaden....
Bij toeristisch fietspad is nadrukkelijk bepaald dat snorfietsers daar alleen mogen met niet in werking zijnde motor.
-
sjeesbeest TS
- Infopolitie Gast
Tis wel een leuk vraag/topic allemaal verschillende opmerkingen en opvattingen van een bepaald verkeersbord. Ik vind het erg jammer dat er zoveel betekenissen en uitzonderingen zijn op 1 bepaald bord. En de Nederlander wordt geacht de wet te kennen, maar ik snap er nu helemaal niets meer van.
T gaat goedkomen denk ik
T gaat goedkomen denk ik
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
Bepalend voor de categorie is de definitie die gegeven wordt. Een snorfiets is volgens de definitie van het RVV een bromfiets waarbij een afwijking in de constructiesnelheid is. Hoe je het ook wendt of keert, eens een bromfiets blijft een bromfiets en wordt nooit een fiets. De stelling dat je op grond van artikel 2b van het RVV dan ook in het geval je fiets leest snorfiets(dus bromfiets per definitie) moet lezen vindt nergens steun, simpelweg omdat dit niet zo is.
Voor wat betreft de gelijkstelling van fietsers en snorfietsers is het van belang de achterliggende geschiedenis daarvan te kennen.
Betreffende artikel is in het leven geroepen bij de invoering van het verpolichte fiets/bromfietspad. Gelet op de geringe snelheid van de snorfiets vond de wetgever het niet wenselijk dat deze categorie de rijbaan gebruikte.
Vervolgens de letter van artikel 2b:
De REGELS van dit besluit betreffende fietsen en fietsers etc.....
lees dit eens in combinatie met de opbouw van de regelgeving
Binnen het RVV kennen we verschillende fenomenen, zoals de naam reeds zegt is er een onderscheid in verkeersregels en verkeerstekens.
Bij geslotenverklaringen hebben we het over een verkeersteken op borden, deze gaan voor verkeersregels.
Artikel 2 rept slechts over verkeersregels, een ander fenomeen dan verkeerstekens.
Lijkt mij dat we de exacte letter van de regelgeving volgen (doet de rechtspraak in ieder geval wel)
Werpt wellicht een ander licht op de discussie??
Voor wat betreft de gelijkstelling van fietsers en snorfietsers is het van belang de achterliggende geschiedenis daarvan te kennen.
Betreffende artikel is in het leven geroepen bij de invoering van het verpolichte fiets/bromfietspad. Gelet op de geringe snelheid van de snorfiets vond de wetgever het niet wenselijk dat deze categorie de rijbaan gebruikte.
Vervolgens de letter van artikel 2b:
De REGELS van dit besluit betreffende fietsen en fietsers etc.....
lees dit eens in combinatie met de opbouw van de regelgeving
Binnen het RVV kennen we verschillende fenomenen, zoals de naam reeds zegt is er een onderscheid in verkeersregels en verkeerstekens.
Bij geslotenverklaringen hebben we het over een verkeersteken op borden, deze gaan voor verkeersregels.
Artikel 2 rept slechts over verkeersregels, een ander fenomeen dan verkeerstekens.
Lijkt mij dat we de exacte letter van de regelgeving volgen (doet de rechtspraak in ieder geval wel)
Werpt wellicht een ander licht op de discussie??
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
"De regels van dit besluit" daar vallen ook verkeerstekens, verkeerslichten en de borden van de bijlage onder.
Zie artikel 5 lid 1, fietsers gebruiken het verplichte fietspad. Bord G11 daar vallen dus ook de snorfietsers onder; evenals onder bord C14.
Op beide borden staat slechts de afbeelding van een fiets. Niet valt in te zien dat het symbool van een fiets op een onderbord een andere betekenis heeft dan het symbool van een fiets op een verkeersbord.
Dan kan ook niet, want het RVV geeft in artikel 67 lid 3 uitdrukkelijk aan dat symbolen op onderborden dezelfde betekenis hebben als die op de verkeersborden van bijlage 1.
Zie artikel 5 lid 1, fietsers gebruiken het verplichte fietspad. Bord G11 daar vallen dus ook de snorfietsers onder; evenals onder bord C14.
Op beide borden staat slechts de afbeelding van een fiets. Niet valt in te zien dat het symbool van een fiets op een onderbord een andere betekenis heeft dan het symbool van een fiets op een verkeersbord.
Dan kan ook niet, want het RVV geeft in artikel 67 lid 3 uitdrukkelijk aan dat symbolen op onderborden dezelfde betekenis hebben als die op de verkeersborden van bijlage 1.
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
G11 is een regimebord en zegt slechts: Dit is een verplicht fietspad. De bijbehorende gedraging is strafbaar gesteld in .
Het negeren van dit bord is geen strafbare gedraging.
C1 is een verbod, (verkeersteken) strafbaar gesteld krachtens art. 62 RVV.
Hoewel ik me voor een groot deel best kan vinden in het antwoord blijft het feit overeind staan dat een snorfiets
is gedefinieerd als bromfiets.
Als de gegeven motivatie waar zou zijn waarom heeft de wetgever dan vastgehouden aan de definitie en niet
simpelweg bepaald dat een snorfiets een fiets is?
Er staan in het RVV over deze materie overigens veel tegenstrijdige bepalingen. Zie bv. helmdraagplicht in art. 60:
Helmdraagplicht voor bromfietsen, motorfietsen en 3-w motorvoertuigen. In lid 2 wordt de snorfietser uitgezonderd
(hoeft alleen als hij dus toch als bromfiets aangemerkt wordt!)
Lees je vervolgens art. 57 over onnodig geluid wordt naast bromfiets ook de snorfiets genoemd (zou in lijn van
art. 60 en definitie dus niet nodig zijn geweest)
Ik vrees dat hier niet echt uit te komen is en dat een rechter hierover uitsluitsel zal moeten geven
De regelgeving is in ieder geval niet constitent.
Het negeren van dit bord is geen strafbare gedraging.
C1 is een verbod, (verkeersteken) strafbaar gesteld krachtens art. 62 RVV.
Hoewel ik me voor een groot deel best kan vinden in het antwoord blijft het feit overeind staan dat een snorfiets
is gedefinieerd als bromfiets.
Als de gegeven motivatie waar zou zijn waarom heeft de wetgever dan vastgehouden aan de definitie en niet
simpelweg bepaald dat een snorfiets een fiets is?
Er staan in het RVV over deze materie overigens veel tegenstrijdige bepalingen. Zie bv. helmdraagplicht in art. 60:
Helmdraagplicht voor bromfietsen, motorfietsen en 3-w motorvoertuigen. In lid 2 wordt de snorfietser uitgezonderd
(hoeft alleen als hij dus toch als bromfiets aangemerkt wordt!)
Lees je vervolgens art. 57 over onnodig geluid wordt naast bromfiets ook de snorfiets genoemd (zou in lijn van
art. 60 en definitie dus niet nodig zijn geweest)
Ik vrees dat hier niet echt uit te komen is en dat een rechter hierover uitsluitsel zal moeten geven
De regelgeving is in ieder geval niet constitent.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Vanaf hier is het topic door mij gesplitst, omdat het zich ging toeleggen op uitstekende velgen, in plaats van snorfietsen op fietspaden.
Zo blijft het onderwerp "zuiver" en kan over beide onderwerpen doorgepraat worden.
Het gesplitste onderwerp vind je terug onder de naam Uitstekende velgen terug.
Zo blijft het onderwerp "zuiver" en kan over beide onderwerpen doorgepraat worden.
Het gesplitste onderwerp vind je terug onder de naam Uitstekende velgen terug.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast