vrachtauto rijbewijs voor prive gebruik (camper)
Moderator: Moderatorteam
-
AngeliqueBS TS
- Infopolitie Gast
Vraag het na bij het CBR
Hi,
Ik heb mijn grootrijbewijs al enige jaren op zak. Destijds was het niet verplicht om eerst je CCV-B (maw chauffeursdiploma) op zak te hebben.
Wel het deelcertificaat VERKEER (verkeerstheorie vrachtwagen).
Inmiddels is er zeer veel veranderd. Ook hoe men de examens afneemt (heb ze allemaal mondeling gehad en da's best wel makkelijk).
Het is hier reeds vermeld sinds een bepaalde datum MOET je EERST je chauffeursdiploma op zak hebben voordat je kunt afrijden!
Maar het CBR kan je dit allemaal veel beter uitleggen, misschien zijn er wel ontheffingen te krijgen ... maar ... ai ... ik vrees van niet.
'ts wel een gokje waard.
Bel dus ff met het CBR.
Of kijk op hun website. http://www.cbr.nl Daar vind je ook de telefoonnummers terug.
Ik heb mijn grootrijbewijs al enige jaren op zak. Destijds was het niet verplicht om eerst je CCV-B (maw chauffeursdiploma) op zak te hebben.
Wel het deelcertificaat VERKEER (verkeerstheorie vrachtwagen).
Inmiddels is er zeer veel veranderd. Ook hoe men de examens afneemt (heb ze allemaal mondeling gehad en da's best wel makkelijk).
Het is hier reeds vermeld sinds een bepaalde datum MOET je EERST je chauffeursdiploma op zak hebben voordat je kunt afrijden!
Maar het CBR kan je dit allemaal veel beter uitleggen, misschien zijn er wel ontheffingen te krijgen ... maar ... ai ... ik vrees van niet.
'ts wel een gokje waard.
Bel dus ff met het CBR.
Of kijk op hun website. http://www.cbr.nl Daar vind je ook de telefoonnummers terug.
-
cusoon TS
- Infopolitie Gast
het gaat er niet om dat je je ccv-b op zak hebt het gaat er om dat als je af wil rijden moet je 3 geldige uitslag formulieren hebben 1 van techniek 2 jaar geldig, 1 van de administratie ook 2 jaar geldig en 1 van verkeer is 1 jaar geldig
met die uitslag formulieren een eigen verklaring en een geldig b rijbewijs mag je examen doen
met die papieren kan je ook een ccv-b diploma krijgen
en dan maakt het niet uit of het voor prive is of je bij de brandweer zit of politie agent als je af wil rijden moet je die papieren kunnen laten zien
ik heb zelf de ccv-b voor personen vervoer maar als ik wil afrijden op de bus moet ik alle vakken weer op nieuw doen omdat ik geen geldige uitslag formulieren heb
met die uitslag formulieren een eigen verklaring en een geldig b rijbewijs mag je examen doen
met die papieren kan je ook een ccv-b diploma krijgen
en dan maakt het niet uit of het voor prive is of je bij de brandweer zit of politie agent als je af wil rijden moet je die papieren kunnen laten zien
ik heb zelf de ccv-b voor personen vervoer maar als ik wil afrijden op de bus moet ik alle vakken weer op nieuw doen omdat ik geen geldige uitslag formulieren heb
Ik heb in '85 het chauffeursdiploma gedaan en dat bestond destijds uit 4 onderdelen. Theorie van verkeer en rijtijdenwet en zo, een technisch gedeelte over de vrachtauto, een gedeelte over allerlei documenten voor internationaal vervoer en een praktijk gedeelte waarbij met een deels geladen vrachtauto een examenrit gereden moest worden.rfo00457 schreef:Alweer veranderd? Toen ik het deed in 96 of zo, was het ook alleen maar theorie.
-
smokingbeaver TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Dat is nog steeds zo, Botje... Het is nog steeds niet het makkelijkste examen om te halen...
En het geneeskundige verhaal, natuurlijk. Maar dat is wel iets 'nieuws'...
en het theorie-examen omvat ook 'basiskennis' omtrent 'rij- en rusttijden'. Heel boeiend voor de bestuurder van een camper...Het onderzoek naar de rijvaardigheid voor de rijbewijscategorieën C en D bestaat uit een theorie-examen en een praktijkexamen. Het theorie-examen bestaat uit de onderdelen verkeerskennis, voertuigtechniek en administratie.
En het geneeskundige verhaal, natuurlijk. Maar dat is wel iets 'nieuws'...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Ja, maar ik had het specifiek over het chauffeursdiploma. Ik kom nog uit de tijd dat je het vrachtwagenrijbewijs cadeau kreeg nadat je een rondje in de plaatselijke ijscowagen gereden had. Ik begrijp dat ze de regels omtrent het halen van het vrachtwagenrijbewijs verzwaard hebben en die voor het chauffeursdiploma versoepeld. Netto zal het dan allemaal wel ongeveer hetzelfde zijn.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
smokingbeaver TS
- Infopolitie Gast
chaufeurs diploma voor de bus stelt niets voor
vraag 1 hoe moet je olie pijlen
vraag 2 wat moet je doen als je een lekke band hebt
vraag 3 welke papieren moet je bij hebben als je bus rijd
vraag 4 hebben ze hier ook koffie
de hele test duurt maar 10 min en dan sta je weer buiten en als je de laatste 10 min voor een pauze hebt sta je nog sneller buiten
de hele test duurt maar 10 min en dan sta je weer buiten en als je de laatste 10 min voor een pauze hebt sta je nog sneller buiten
-
roadtrain TS
- Infopolitie Gast
Ik heb ook mijn chauffeursdiploma voor vrachtauto (beroepsmatig) maar de praktijk is: 25 jaar chauffeur, aantal keer controle gehad onderweg, maar nog NOOIT is er naar mijn chauffeursdiploma gevraagd(moet het wel hebben, ben van 1958) En als je er dan een opm over maakt moet men een zinnig antwoord schuldig blijven. Dit maakt dat deze tegenwoordig heel dure opleiding dus eigenlijk niets waard is. (behalve de nuttige kennis die je zelf vergaard)
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
AngeliqueBS TS
- Infopolitie Gast
Wat is het verschil? Kort gezegd moet je die drie cursussen gedaan hebben en met goed gevolg hebben afgelegd!!! Dat geld voor die cursussen + examens moet je toch maar ff mooi neerleggen dus.cusoon schreef:het gaat er niet om dat je je ccv-b op zak hebt het gaat er om dat als je af wil rijden moet je 3 geldige uitslag formulieren hebben 1 van techniek 2 jaar geldig, 1 van de administratie ook 2 jaar geldig en 1 van verkeer is 1 jaar geldig
En als ze dan toch die drie certificaten heeft ... ruil ze dan ook in voor het diploma, dat is immers nooit weg. Kan ze altijd nog als vrachtwagen chauffeur gaan werken immers ..... dan heeft ze ook langer profijt van haar rijbewijs & diploma dan die 10weken per jaar .. en doet ze nog rijervaring op ook!
Je bent vergeten smileys neer te zetten!!!smokingbeaver schreef:chaufeurs diploma voor de bus stelt niets voor
Ook het CCV-B Personen vervoer omvat 3 deeltoetsen (certificaten)
Verkeer (betrekkende op de Bus), Administratie (oa rijtijdenwet, naar ik meen ook een flink stuk topografie, ehbo etc) en Techniek.
Ik had graag ook mijn D rijbewijs erbij willen hebben ... maar inderdaad ook ik zal het ccv-b gedeelte voor het personenvervoer dan moeten gaan halen en dat wordt mij een te kostbare bezigheid voor een extra stempeltje op mijn rijbewijs.
Ik geef ze bij elke controle gewoon in een keer mijn map waar alles inzit.roadtrain schreef:Ik heb ook mijn chauffeursdiploma voor vrachtauto (beroepsmatig) maar de praktijk is: 25 jaar chauffeur, aantal keer controle gehad onderweg, maar nog NOOIT is er naar mijn chauffeursdiploma gevraagd(moet het wel hebben, ben van 1958) En als je er dan een opm over maakt moet men een zinnig antwoord schuldig blijven. Dit maakt dat deze tegenwoordig heel dure opleiding dus eigenlijk niets waard is. (behalve de nuttige kennis die je zelf vergaard)
Slechts een keer is er nadrukkelijk om gevraagd.
Maar inderdaad een omgebouwde BUS blijft toch altijd een BUS?
Heb je een foto van die camperBUS???
Ben daar eens heel benieuwd naar.
Straks heeft ze rijbewijs C maar blijkt dat je toch D moet hebben ... het zal je maar gebeuren ....
Een BUS heeft immers andere rij-eigenschappen dan een vrachtwagen ... bv hangt aan de voorzijde over terwijl je bij een vrachtwagen boven je stuuras zit. Da's toch anders ...

Overhang stadsbus ... de bestuurder zit dus VOOR de stuuras.

Vrachtwagen ... bestuurder zit als het ware op de stuuras.
Andere rij-eigenschappen dus ... bochtenwerk.

Grappig ...

... dure hobby met de huidige dieselprijzen overigens ... wat rijdt hij 1 op 4? En hoe zit dat in Dland met de MAUT ... ben je mautplichtig???
Oke, we wijken van het onderwerp af ...