boetes voor fietsen zonder voor en achterlicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

25 euro
ass.TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ass.TSp »

En wat doen we met al die skaters op het fietspad/trottoir zonder licht.
Soms kom ik ze ook op de openbare weg tegen.

Overigens, ik moet de eerste agent nog tegenkomen die 's morgensvroeg al die scholieren die zonder licht in het donker naar school rijden een bekeuring geeft.
Zou een behoorlijk aantal bonnenboekjes vol worden!

Uiteraard gaat het ook om de mentaliteit van de fietsers (en ouders?), maar dat is een andere discussie :scratch:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

ass.TSp schreef: Overigens, ik moet de eerste agent nog tegenkomen die 's morgensvroeg al die scholieren die zonder licht in het donker naar school rijden een bekeuring geeft.
Zou een behoorlijk aantal bonnenboekjes vol worden!:
Is denk ik, sterker nog, zeker weten, een behoorlijke misvatting.
Vanaf november wordt in deze regio stelselmatig op fietsers gecontroleerd in de vroege ochtenduren.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

een skater is een voetganger en hoeft dus geen licht te dragen.
hoewel dat vaak wel wenselijk is, ben ik met u eens.
Wie rent, bekent!
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

En jaren geleden moest ik ook steeds onwijs omfietsen naar school omdat ze steeds controleerde op de aanvliegruote naar school.

Sterker nog, afgelopen winter zijn bij ons in de wijk toch ook dagelijks verlichtingscontroles gehouden.
Wie rent, bekent!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

In onze gemeente, en ook de buurgemeentes wordt dit jaar een reparatieactie uitgevoerd.

De gemeente organiseert dit.
Op een bepaalde dag, begin november, kun je bij de fietsenmakers terecht waar gratis je verlichting wordt gerepareerd,

Een dynamo en evt. kop of achterlicht moet je wel zelf kopen maar het wordt gratis gemonteerd.

Gelijk daarna beginnen de verlichtingsacties.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

wat dan weer enigzins haaks staat op het zogenaamde puur commerciele beleid.
goeie zaak, het gaat immers om de verlichting - niet om de bon wegens het ontbreken.
Wie rent, bekent!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

De gemeente betaalt elke deelnemende fietsenmaker 125 euro.

75 procent daarvan kan de gemeente declareren bij de ROVG. Oftewel het kost de gemeente niet veel.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

ok, maar toch maakt dat verder voor de fietsende burger niet uit. die komt er relatief goedkoop vanaf. Je kan ook tot in de eeuwigheid iemand elke dag een bon geven, maar het gaat er dus toch wel (een beetje) om dat iemand met licht gaat rijden.
Wie rent, bekent!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

daarom, het is een goede actie want ook als politie heb je een verhaal na die actie.

De gemeente heeft u de mogelijkheid geboden. U wilt niet, prima. doneren maar.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

gvdbor schreef:daarom, het is een goede actie want ook als politie heb je een verhaal na die actie.

De gemeente heeft u de mogelijkheid geboden. U wilt niet, prima. doneren maar.
Precies, en zo is het maar net.

Wanneer komen de meeste fietsers er achter dat het rijden zonder licht een grote ergenis is bij "snelverkeer".....
Op het moment dat ze daar zelf ook deel van uit gaan maken en merken dat het toch wel vreselijk irritant is als je steeds moet remmen-uitwijken voor fietsers die in het donker, en het liefst nog donkere kleding aan, zonder verlichting uit zijstraatjes en dergelijke komen.

En de reden dat het zo zwaar trapt is tegenwoordig ook steeds minder aangezien steeds meer fietsen een geïntegreerde dynamo hebben en je dus niet eens merkt dat hij aan of uit staat, of van die verlichting die op batterijen werkt en alleen maar aan of uit hoeft te doen met een knopje.

Maar momenteel leeft volgens mij nog steeds de gedachte dat het stoer i.p.v. stom is om zonder verlichting te rijden. M.a.w. je hoort er schijnbaar niet bij als je met je licht aan rijdt.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

ass.TSp schreef:Overigens, ik moet de eerste agent nog tegenkomen die 's morgensvroeg al die scholieren die zonder licht in het donker naar school rijden een bekeuring geeft.
Zou een behoorlijk aantal bonnenboekjes vol worden!
Ik heb het al meerdere keren zien gebeuren dat er gewoon een politiewagen midden op het fietspad wordt geblokkeerd en iedere langskomende fietser of groep fietsers stelselmatig gecontroleerd wordt.
robbie TS
Infopolitie Gast

fietsen zonder licht

Ongelezen bericht door robbie »

Ik vind de boete's veel te laag voor zonder licht fietsen, ik heb zelf meegemaakt dat als ik s'morgens vroeg met m'n scooter (met licht) naar m'n werk rijd dat er weer zo'n idioot van een fietser (vooral wielrenners) met donkere kleding op de weg rijd, en als het dan een beetje mistig is begint het meer op een misdrijf te lijken
Iris TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Iris »

Bij ons in Hoogvliet zijn er ook af en toe controles. Ik ben eigenlijk maar één keer gecontroleerd toen mijn licht het niet deed. De agent die mij staande hield heeft toen mijn licht gerepareerd. Ik kreeg geen prent en vond het erg aardig.
Guido TS
Infopolitie Gast

Re: fietsen zonder licht

Ongelezen bericht door Guido »

robbie schreef:Ik vind de boete's veel te laag voor zonder licht fietsen, ik heb zelf meegemaakt dat als ik s'morgens vroeg met m'n scooter (met licht) naar m'n werk rijd dat er weer zo'n idioot van een fietser (vooral wielrenners) met donkere kleding op de weg rijd, en als het dan een beetje mistig is begint het meer op een misdrijf te lijken

verklaar u nader[/b]
Gesloten