dronken in een voertuig stappen
Moderator: Moderatorteam
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
lonpet TS
- Infopolitie Gast
wel of niet rijden
Sorry, maar met veel plezier zit ik vele berichten te lezen.
Soms vraag je je af waar gaat het over, men weet veelal dat iets niet kan en/of mag.
Regels zijn er voor gemaakt en men moet zich daar aan houden, hier in het warme Thailand geldt dat ook!!!
Drinken mag zelfs heel veel maar ook nog later een voertuig (gaan) besturen is hier uit den boze.
uiteraard komt het ook veel voor maar bij een controle is het niet praten "van ja maar" nee, gewoon je k.p houden anders wordt het wel opgelost op een wijze die je niet wilt maar die keus wil je niet.
Accepteren heet dat
Lonpet
Soms vraag je je af waar gaat het over, men weet veelal dat iets niet kan en/of mag.
Regels zijn er voor gemaakt en men moet zich daar aan houden, hier in het warme Thailand geldt dat ook!!!
Drinken mag zelfs heel veel maar ook nog later een voertuig (gaan) besturen is hier uit den boze.
uiteraard komt het ook veel voor maar bij een controle is het niet praten "van ja maar" nee, gewoon je k.p houden anders wordt het wel opgelost op een wijze die je niet wilt maar die keus wil je niet.
Accepteren heet dat
Lonpet
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: wel of niet rijden
In Nederland heet dat niet professioneel gedrag.lonpet schreef:Sorry, maar met veel plezier zit ik vele berichten te lezen.
Accepteren heet dat
Lonpet
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Volgens mij is het zelfs zo.
Dat bij redelijke vermoeden dat hij gaat rijden. Dus bijvoorbeeld als hij met de sleutels in de hand naar de auto loopt en jij hebt dan al het idee dat hij gaat rijden mag je hem al een rij verbod geven. Mocht hij dan toch rijden maakt hij zich schuldig aan een misdrijf.
Dat bij redelijke vermoeden dat hij gaat rijden. Dus bijvoorbeeld als hij met de sleutels in de hand naar de auto loopt en jij hebt dan al het idee dat hij gaat rijden mag je hem al een rij verbod geven. Mocht hij dan toch rijden maakt hij zich schuldig aan een misdrijf.
- rai
- Geslacht:
Of hij zat al in de auto, auto gestart, lichten aan etc.gvdbor schreef:Dan heeft hij waarschijnlijk een verbaal gekregen voor poging tot rijden onder invloed.Anonymous schreef:Ik ben de topic starter van deze topic
Hij heeft een boete van 200 euro gekregen en een uur rijontzegging.
Valt nog mee met de schade die hij had kunnen aanrichten.
Ondanks dat hij nog niet gereden heeft kan hij op dat moment wel als bestuurder aangemerkt worden.
Daar zijn ook uitspraken over, kan ze alleen op dit moment even niet vinden.
Die 200 euro met een uur rij-ontzegging is volgens mij de standaard sanctie voor de "1e categorie" oftewel 235 tot *** ugl.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Poging tot overtreding van art. 8gvdbor schreef:Dan heeft hij waarschijnlijk een verbaal gekregen voor poging tot rijden onder invloed.Anonymous schreef:Ik ben de topic starter van deze topic
Hij heeft een boete van 200 euro gekregen en een uur rijontzegging.
Valt nog mee met de schade die hij had kunnen aanrichten.
Is er al een begin van uitvoeringshandeling dan? Zo ja, dan is hij gewoon bestuurder.
Ik geloof eerder in de versie van rai. Er is een handeling verricht die hem als bestuurder aanmerkt.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Er bestaat inderdaad nu 1 arrest over 'poging tot overtreding van art 8'.
Ik zal het hele arrest hier maar niet neerzetten, maar de liefhebbers kunnen het even 'opsnorren'.
f
Overigens wordt 'besturen' door de jurisprudentie beschreven als 'daadwerkelijk rijden'. Mr Remmelinck heeft het ooit als volgt omschreven (uit m'n hoofd): 'Een bestuurder is diegene die een voertuig in beweging brengt cq houdt en een daadwerkelijke fysieke invloed uitoefent op de rijrichting en voortbeweging van het voertuig cq had behoren uit te oefenen.' Of zoiets... Maar het 'daadwerkelijk rijden' is toch wel de essentie van besturen.

Ik zal het hele arrest hier maar niet neerzetten, maar de liefhebbers kunnen het even 'opsnorren'.
Oftewel, je hebt een aanstaltenmaker, een (strafbare) poging tot besturen en het daadwerkelijk besturen...en ze hebben allemaal recht op een rijverbod.LJN-nummer: AE3382 Zaaknr: 01305/01
Bron: Hoge Raad der Nederlanden 's-Gravenhage
Datum uitspraak: 17-09-2002
Datum publicatie: 17-09-2002
Soort zaak: straf -
Soort procedure: cassatie
17 september 2002
Strafkamer
nr. 01305/01
IV/AB
Hoge Raad der Nederlanden
Arrest
op het beroep in cassatie tegen een arrest van het Gerechtshof te 's-Hertogenbosch van 5 februari 2001, nummer 20/000203-00, in de strafzaak tegen:
[verdachte], geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum] 1963, wonende te [woonplaats].
3.2. Ten laste van de verdachte is bewezenverklaard dat zij:
"op 16 mei 1998 te Eindhoven ter uitvoering van het door verdachte voorgenomen misdrijf om als bestuurder van een voertuig (personenauto), dit voertuig te gaan besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat het alcoholgehalte van haar adem bij een onderzoek, als bedoeld in artikel 8, tweede lid, aanhef en onder a van de wegenverkeerswet 1994, 795 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht bleek te zijn, met voormeld voornemen op de bestuurdersplaats van voornoemde personenauto heeft plaatsgenomen en de motor van voornoemde personenauto heeft gestart en de verlichting van voornoemde personenauto heeft ontstoken, terwijl de uitvoering van dat voorgenomen misdrijf niet is voltooid."
Of sprake is van poging, moet beoordeeld worden volgens de criteria van artikel 45, lid 1 van het Wetboek van Strafrecht, afhankelijk van de omstandigheden van het concrete geval. Wanneer iemand achter het stuur van een motorvoertuig plaats neemt, zich vervolgens bedenkt en weer uitstapt zal nog niet van een poging tot besturen (c.q. onder invloed) kunnen worden gesproken (vrijwillig terugtreden). Wanneer omstanders of de politie de betrokkene beletten weg te rijden, zal wel sprake kunnen zijn van een strafbare poging. Voor een beperking op de algemene regeling van de poging zien de ondergetekenden geen aanleiding. Deze zou in het systeem van ons strafrecht niet passen; bovendien zou zo'n beperking niet stroken met de algemeen gevoelde behoefte aan preventie van het rijden onder invloed.
Voor wat betreft degenen die aanstalten maken een voertuig (onder invloed) te besturen (...) geldt artikel 28. Dergelijke personen, die zich dus nog niet schuldig hebben gemaakt aan een strafbaar feit, kan zonodig het besturen worden verboden."
Overigens wordt 'besturen' door de jurisprudentie beschreven als 'daadwerkelijk rijden'. Mr Remmelinck heeft het ooit als volgt omschreven (uit m'n hoofd): 'Een bestuurder is diegene die een voertuig in beweging brengt cq houdt en een daadwerkelijke fysieke invloed uitoefent op de rijrichting en voortbeweging van het voertuig cq had behoren uit te oefenen.' Of zoiets... Maar het 'daadwerkelijk rijden' is toch wel de essentie van besturen.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 20 sep 2005, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Bedankt Koen. Gijs had me met een pb'tje al geïnformeerd.
Ik kende dit arrest niet.
Het voor een (strafbare) poging noodzakelijke begin van uitvoering bestaat dus uit het starten van de motor (en het ontsteken van de lichten) met het kennelijk voornemen om te gaan besturen en het feit dat de verbalisant heeft voorkomen dat er is begonnen met rijden en daarmee de uitvoering heeft voorkomen.
Van bestuurder is pas sprake als het voertuig in beweging is (geweest).
De poger en de bestuurder vallen beide onder de werking van art. 8. De aanstaltenmaken niet. Die kan alleen een rijverbod krijgen.
Ik kende dit arrest niet.
Het voor een (strafbare) poging noodzakelijke begin van uitvoering bestaat dus uit het starten van de motor (en het ontsteken van de lichten) met het kennelijk voornemen om te gaan besturen en het feit dat de verbalisant heeft voorkomen dat er is begonnen met rijden en daarmee de uitvoering heeft voorkomen.
Van bestuurder is pas sprake als het voertuig in beweging is (geweest).
De poger en de bestuurder vallen beide onder de werking van art. 8. De aanstaltenmaken niet. Die kan alleen een rijverbod krijgen.