Eerst wel, daarna niet serieus genomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Mashi schreef:
Het gaat volgens mij om de ONDERTOON en dat is dat de gemiddelde burger niet weet wat hij/zij wil en dan maar eens gaat kijken of de politie het kan oplossen.
Dus die burger weet niet wat hij wil maar komt wel met een gerichte vraag bij de politie.

En
. Of men heeft ergens last van en durft zelf niet de buren aan te spreken, dat moet de politie dan maar doen.
En wie weet (ik concludeer gewoon mee) heeft die burger daar wel een verdomd goede reden voor. En ja, de buurt/wijkagent heeft dat ook in zijn takenpakket zitten.

en
In het beginsel wordt iedereen netjes te woord gestaan.
Hmmmm, Wat verwacht U wat wij nu doen? Bedoel je dit ?

en
Alleen moeten op een gegeven moment keuzes gemaakt worden.En die keuze zal naar aanleiding van het gesprek en de melding in vele gevallen daartoe leiden dat de burger eerst zelf eens iets moet ondernemen (helaas komt men in de praktijk nogal eens voor teveel onzinnige dingen naar het politiebureau).
Mee eens ! Maar ben je bewust van het feit dat niet iedereen in staat is op een gemiddeld niveau problemen te verwerken. Wat voor jou makkelijk lijkt, mischien zelfs wel onbenullig, kan voor de vragende een heel probleem zijn. Ik denk dan niet dat je die klant moet afwimpelen, maar uitleg moet verschaffen wat de politie voor ogen ziet en mogelijk oplossingen aandragen waarmee zij zelf mee aan de slag kunnen. Die zelfredzaamheid waar jij het over hebt moet je soms aansturen. Het is aan jou beoordelingsvermogen dit goed in te schatten.

Wat ik concreet wil zeggen is dat je moet waken voor opvatting "ohh, daar komt er weer één". Het feit dat jij die ongenuanceerd weer rechtsomkeer praat zal niet leiden tot een totale ommekeer van enkel "nuttige" klanten. M.i. ben je met het duwtje in de rug beter af. Ik blijf erbij dat Wat verwacht U wat wij nu doen? niet de juiste vervolgvraag is !

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Walter is aan het werk en zal zo wel met een uitleg komen.

Ik heb wel eens een dienst met hem mee gedraaid en moet zeggen dat ik vind dat Walter heel erg vriendelijk aan de telefoon is.

Nu wordt hier net gedaan alsof hij "klanten" afsnauwt, dit is absoluut niet het geval.
Hij is kalm, vriendelijk en betrokken.

de vraag, die Bartikel kennelijk in het verkeerde keelgat schiet vind ik helemaal niet raar.
Je moet de vraag horen op welke manier hij gesteld wordt.
Als je denkt dat hij met een chaggereinig gezicht achter de telefoon zit komt deze vraag heel anders over dan dat hij het vraagt en oprecht geinteresseerd is in het antwoord.

Kortom, oordeel niet te snel en heb een beetje vertrouwen in je collega Bartikel!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Bart: 1 klein vraagje (en ik heb hem ergens ander sook al gesteld)

Waar heb je het idee vandaan dat de politie klanten heeft ???

Een klant heeft per definitie de keuze waar hij/zij zijn of haar nering haalt, met andere woorden een klant heeft de keuze waar hij shopt. Dat is bij de overheid (dus ook de politie) niet het geval. Er is maar 1 politie, er komt ook geen anderte en iedere burger die dus met een vraag naar de politie gaat is per definitie geen klant.

Wel ben ik met je eens dat de overheid (lees: de politie in dit geval) daar ook zeker rekening mee mag/moet houden, en deze " vragende" burger zo goed en vraaggericht mogelijk moet proberen te helpen. Maar klanten....naaahhhhh, en vriendelijk, ook niet echt (kijk eens niet verder dan de balie.)

Overigens snap ik wel wat de voorgangers bedoelen. De burger denkt dat alle niet te beantwoorden vragen maar bij de politie terecht moeten kunnen. En inderdaad, soms zien mensen een probleem terwijl jij als verbalisant dat niet zo ziet. Toch ben ik van mening dat je diezelfde burger gerust mag wijzen op het feit dat we GEEN gouden gids zijn, ook GEEN weldoeners. We kunnern niet toveren, hebben geen vliegend tapijt en kunnen niet alle problemen in de wereld met 1 vingerknip oplossen.... En ik denk dat je dat diezelfde burger ook gerust mag vertellen. Kunnen we natuurlijk nog wel een tijdje discussieren over op welke manier dat je dat verteld.......

Kortom, we zijn wel in dienst van de burger, maar zeker geen sloofje. Ook diezelfde burger heeft recht op de keiharde realiteit, zelfs als die soms moeilijk te verteren is (heb ik ook regelmatig last van)

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Bartikel schreef:Dag Walter,

Jij schreef
Deze doet het altijd goed als je eendergelijk gevalaan de balie krijgt of aan de telefoon.

Wat verwacht U wat wij nu doen? Als U mij dat duidelijk kunt maken zal ik het in overweging nemen. In negen van de tien gevallen taaien ze dan af omdat ze wel bellen maar eigenlijk ook niet weten waarom of wat ze moeten zeggen op die vraag
Hier krijg ik een beetje een raar gevoel bij. Sommige mensen moeten een drempel over om met een hulpvraag bij de politie te komen. Als dan het antwoord de bovengenoemde vraag is vraag ik mij af of dit de juiste manier is (zeker met de gedachte erachter) om een klant te woord te staan.

Als die klant wist hoe en wat de politie kan zal ze niet met een vraag komen maar met een verzoek. Men verwacht van de politie deskundig advies en geen ongefundeerde terugkoppel vraag. Ook verwacht men dat de politie het initiatief pakt en tenminste zijn klant serieus neemt.

Walter m.i. is service gericht denken meer doen dan je klant verwacht. Dus niet hetzelfde.

Groetjes Bartikel
Heb vertrouwen in je collega's Bartikel. Dan zou je ook snappen dat dit alleen voor die gevallen opgaat die normaal niet te helpen zijn. De mensen die geen NEE willen accepteren en niet snappen dat ze niet voor elk wissewasje de politie kunnen bellen. We zijn geen kleuterjuf. En als jij graag naar elk sociaal maatschappelijk niet op te lossen probleem wilt, dan heb je mijn zegen. Maar ik denk dat je het dan snel beu bent.

Kortom: de vraag als ik eerder beschreef gaat maar in 5% van de gevallen daadwerkelijk op.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Dag Frans,

Over de definitie van "klant" kun je ook discussieren ! De benoeming van klant kan ook burger / hulpvragende / wijkbewoner / klager enz. enz.

Waar het in essentie over gaat is dat ik er een raar gevoel aan over houd als iemand van een organisatie als de politie deze manier van afwimpelen hanteerd. Natuurlijk kun je de burger vertellen wat onze mogelijkheden zijn. Sterker nog prima zelfs, dit schept duidelijkheid. Dit zei ik ook in mijn vorige commentaar. En jij herhaalt het in jou bewoordingen. Maar doelbewust zonder enige meerwaarde voor, "diegene die voor jou staat", een modus vinden om iemand zich ongemakkelijk te laten voelen, zodat hij/zij aftaaid vind ik niet passen. Je wilt namelijk zelf ook gericht geholpen worden als dit nodig is.

Groetjes Bartikel
Walter TS
Infopolitie Gast

Bartikel schreef:Dag Frans,

Over de definitie van "klant" kun je ook discussieren ! De benoeming van klant kan ook burger / hulpvragende / wijkbewoner / klager enz. enz.

Waar het in essentie over gaat is dat ik er een raar gevoel aan over houd als iemand van een organisatie als de politie deze manier van afwimpelen hanteerd. Natuurlijk kun je de burger vertellen wat onze mogelijkheden zijn. Sterker nog prima zelfs, dit schept duidelijkheid. Dit zei ik ook in mijn vorige commentaar. En jij herhaalt het in jou bewoordingen. Maar doelbewust zonder enige meerwaarde voor, "diegene die voor jou staat", een modus vinden om iemand zich ongemakkelijk te laten voelen, zodat hij/zij aftaaid vind ik niet passen. Je wilt namelijk zelf ook gericht geholpen worden als dit nodig is.

Groetjes Bartikel
Draai eens een nachtje mee Bartikel. Of beter nog, een avond in het weekend. Dan weet je wat ik bedoel.

Jammer dat je zo snel oordeelt en veroordeelt. Je rukt dingen uit zijn verband en dat is jammer.

Ik durf te wedden dat in de enkele gevallen dat een dergelijke vraag gesteld wordt, jij blij bent dat je er niet heen hoeft. Het zijn echt de hopeloze gevallen met vragen als: mijn dochter en ik hebben ruzie gehad. nu is ze naar haar moeder gegaan. kunnen jullie haar even ophalen? het antwoord is dan Nee meneer, daar zijn wij niet voor. Waarop de klant dan zegt: waar zijn jullie dan wel voor?! Julile moeten toch een oplossing zoeken? Jullie zijn de politie etc etc.

Maar goed, ik voel me niet geroepen me te verdedigen omdat ik volledig achter de werkwijze in die gevallen sta. En ook blijf. En met mij velen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Bartikel schreef:Dag Frans,

Groetjes Bartikel
Volgens mij, en ze moeten me maar verbeteren als het niet zo is, is er nergens sprake van het moedwillig laten "aftaaien" van burgers (al zijn daar zelfs uitzonderigen voor, jou waarschijnlijk welbekend...;-)). Ik denk dat we allemaal hetzelfde bedoelen hier, maar wordt het ene woord wat anders geinterpreteerd dan werkelijk bedoeld.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Walter TS
Infopolitie Gast

wat Frans zegt klopt Bartikel.

de geschetste oplossing is vaak om mensen een spiegel voor te houden en te laten zien dat ze om niks de politie bellen en het onmogelijke vragen. en in sommige gevallen zelfs iets wat ze niet eens zouden mogen vragen.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Walter schreef:wat Frans zegt klopt Bartikel.

de geschetste oplossing is vaak om mensen een spiegel voor te houden en te laten zien dat ze om niks de politie bellen en het onmogelijke vragen. en in sommige gevallen zelfs iets wat ze niet eens zouden mogen vragen.
Ik zeg amen :wink:

mashi
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Bartikel,

Ik kan me vinden in jouw manier van denken. Het is nooit de bedoeling dat de politie iemand met een vraag (wat voor vraag dan ook) aftaaid(ofzo). Ik denk ook dat de anderen hier er ook zo over denken.

Maar, de manier waarop Walter deze vraag aan de persoon in kwestie voorlegt, is niet met het doel om deze zo snel mogelijk de deur te wijzen, maar om te weten te komen wat hij of zij nou eigenlijk verwacht en wil dat de poltie doet. Vervolgens kun je dan kijken of dat binnen de mogelijkheden ligt.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Dag Walter,

Jij schreef:
Draai eens een nachtje mee Bartikel. Of beter nog, een avond in het weekend. Dan weet je wat ik bedoel.
Walter, een nachtje een weekend een maand een aantal jaren ik heb die diensten ook. Maar mijn raar gevoel gaar over jou modus en de gedachte erachter. Wij delen de mening dat sommige vragen niet bij de politie thuis horen.
Jij schreef ook:
En daar gaat het nu om. Ik vind dat de mensen alles mogen vragen ! Het is aan jou beoordelingsvermogen welke modus je kiest om naar die mensen duidelijkheid te verschaffen welke mogelijkheden je als politie hebt. Maar de achterliggende gedachte waarmee je jou modus kiest geeft mij een raar gevoel en gevoel liegt niet. En de jou gehanteerde modus zou ik ook niet gebruiken. Wij hoeven het op dezelfde manier te werken en ik probeer ook niemand te beïnvloeden, maar vind vooral dat je in sommige gevallen voorzichtig te werk moet gaan om verkeerde signalen af te geven. Als iets objectief gezien verschillend geïnterpreteerd kan worden moet je m.i. daar voorzichtig mee om gaan.

Groetjes Bartikel
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Hoe zou jij dat doen dan?

Meneer, ik kan u niet helpen want..........met als resultaat dat die melder het morgen bij een andere diender probeert.

Hetgeen Walter schets wordt niet standaard gebruikt. Maar in die gevallen waar het wel eens nodig is om de burger even te laten nadenken of meedenken. En in de wijk waar ik werk gebeurd dit nogal eens vaak. Laat ik voorop stellen dat ieder melder in het beginsel serieus genomen wordt!

gr,
mashi
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Mashi schreef:
met als resultaat dat die melder het morgen bij een andere diender probeert.

Een conclusie geen feit !

Walter schreef duidelijk zijn gedachte erachter en die was niet om de burger te laten nadenken of meedenken.
Hij schreef:
In negen van de tien gevallen taaien ze dan af omdat ze wel bellen maar eigenlijk ook niet weten waarom of wat ze moeten zeggen op die vraag/
Hier krijg ik een raar gevoel van. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, maar dit is niet mijn manier van werken.

Groetjes Bartikel
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Bartikel schreef:Mashi schreef:
met als resultaat dat die melder het morgen bij een andere diender probeert.

Een conclusie geen feit !

Een conclusie die gebaseerd is op meerdere ervaringen :? .

Walter schreef duidelijk zijn gedachte erachter en die was niet om de burger te laten nadenken of meedenken.
Hij schreef:
In negen van de tien gevallen taaien ze dan af omdat ze wel bellen maar eigenlijk ook niet weten waarom of wat ze moeten zeggen op die vraag/
Hier krijg ik een raar gevoel van. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, maar dit is niet mijn manier van werken.

Groetjes Bartikel
Volgens mij neem jij e.e.a. te letterlijk. Maar goed wie ben ik.

gr, mashi
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Allereerst, ik vind het heel nobel van Bartikel en hoop ik ook dat z'n idealen niet vervliegen met de tijd... maar als iemand zichzelf niet als een normale klant opstelt, worden ze bij mij ook niet zo behandeld....

Hoe vaak heb ik wel niet mensen aan het bureau gehad: 'Er rijdt ('s nachts) geen openbaar vervoer meer en ik heb dorst! Geef me drinken en breng me ff naar huis! Jullie zijn namelijk verplicht om mensen te helpen....' Keihard! :shock:

En dat soort malloten tref je niet 1 keer, maar zeer regelmatig... Standaard antwoord van mij:'Naast het bureau staat een parkeergarage. Als je daar nu ff vanaf springt, heb je geen dorst meer en wordt je nog naar huis gebracht ook. Succes!'

En dat is inderdaad gewoon 'spiegelen'. Malloten als malloten behandelen en dat werkt prima!

Ik weet zeker dat wij met z'n allen boeken vol kunnen schrijven over de meest belachelijke vragen en hulpverzoeken...

En daarin zijn natuurlijk vele gradatie's maar laten we even eerlijk zijn: Van een burger mogen we gerust ook wel enig inzicht en inzet (!) verwachten... Het moet niet altijd bij de politie vandaan komen en zo is het nog wel. Wij moeten alles maar regelen en doen en dat gaat gelukkig veranderen... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten