Parkeerboete op afstand!?
Moderator: Moderatorteam
-
Peter Selie TS
- Infopolitie Gast
Ik znap best dat de politie de rust in de wijk wil bewaren, echter een verbalisant is nog geen rechter. Hij mag niet ten onrechte een p.v. opmaken wanneer er geen overtredingen m.b.t. de wegenverkeerswet gepleegd worden. Het gaat hier om een privaatrechtelijk probleem. De politie heeft hier geen bemoeienis mee.gvdbor schreef:Voor de duidelijkheid:
Het feit dat die grond uw eigendom is, doet niet terzake. Het hoort kennelijk bij de voor het openbaar verkeer openstaande weg en dat geeft vaak meer last dan gemak.
Degene die beslissingsbevoegd is over dat gedeelte is dan de gemeente. U kan zelfs bepaald onderhoud opgelegd worden.
Maar los hiervan, hoe kom ik dan toch aan het p.v.?
Ik wil op de eerste plaats zien wie het p.v. uitgeschreven heeft, bovendien heb ik het p.v. nodig voor mijn bezwaar.
Kan ik hiervan alsnog een kopie opvragen bij het politiebureau?
Ps. wanneer wij op het betegelde stuk staan kan er nog met gemak een vrachtauto langs. Overlast zou het daarom niet moeten geven.
Ik zeg dus in mijn bericht dat u denkt dat het een priveprobleem is maar dat die plek waarschijnlijk wordt aangemerkt als voor het openbaar verkeer openstaande weg: Er wordt openbaar verkeer toegestaan (al was het alleen maar voetgangers) en er vindt openbaar verkeer plaats (al was het alleen maar voetgangers) Dat maakt dat het openbare weg is en dat de Wegenverkeerswetgeving van toepassing is. Wilt u het aan de openbaarheid onttrekken dan zult u er dus voor moeten zorgen dat er niet langer sprake is van toestaan openbaar verkeer. En dan is het maar de vraag of u dat wel MAG onttrekken. Bijv. door koopcontracten of erfdienstdaarbheden wordt dat waarschijnlijk tegengehouden. Een brandgang achter eigen woningen bijvoorbeeld is in principe eigendom van de bewoners. ze hebben er echter niks over te vertellen en hebben slechts de plicht tot schoonhouden en vrijhouden.Peter Selie schreef:Ik znap best dat de politie de rust in de wijk wil bewaren, echter een verbalisant is nog geen rechter. Hij mag niet ten onrechte een p.v. opmaken wanneer er geen overtredingen m.b.t. de wegenverkeerswet gepleegd worden. Het gaat hier om een privaatrechtelijk probleem. De politie heeft hier geen bemoeienis mee..gvdbor schreef:Voor de duidelijkheid:
Het feit dat die grond uw eigendom is, doet niet terzake. Het hoort kennelijk bij de voor het openbaar verkeer openstaande weg en dat geeft vaak meer last dan gemak.
Degene die beslissingsbevoegd is over dat gedeelte is dan de gemeente. U kan zelfs bepaald onderhoud opgelegd worden.
Dat is u volgens mij al verteld in een eerdere reactie. Contact leggen met de verbalisant dus.Maar los hiervan, hoe kom ik dan toch aan het p.v.?
Ik wil op de eerste plaats zien wie het p.v. uitgeschreven heeft, bovendien heb ik het p.v. nodig voor mijn bezwaar.
Kan ik hiervan alsnog een kopie opvragen bij het politiebureau?
Dat is niet relevant voor een gedraging in de wegenverkeerswetgeving. Heel vaak geeft parkeren langs een gele onderbroken streep ook geen overlast. Daarom kan er nog wel voor bekeurd worden.Ps. wanneer wij op het betegelde stuk staan kan er nog met gemak een vrachtauto langs. Overlast zou het daarom niet moeten geven.
-
Peter Selie TS
- Infopolitie Gast
Ik heb het misschien niet zo duidelijk uitgelegd.
Mijn huis is een koophuis. Het betegelde gedeelte maakt geen deel uit van de openbare weg. Het hoort bij mijn huis volgens het kadaster.
Ik heb het niet over een stoep of brandgang, het is de in- en uitrit van mijn garage.
Het is toch te zot voor woorden als je telkens een k.v.b. krijgt waarop de omschrijving van de overtreding luidt: Parkeren voor een in- en/of uitrit.
Het is g*dver*mme mijn eigen in- en uitrit. Voor mijn part bouw ik mijn garage 2 meter verder uit of stort ik het vol met zand, de politie mag geen p.v. opmaken en zeggen, U hebt de verkeerswegenwet overtreden, alleen maar om van het gezeur van de buurtgenoot af te zijn.
Ik vind het zo eigenaardig dat men niet de tijd kan vinden om eens samen met de buurtgenoot om de tafel te gaan zitten, maar wel telkens even kan langskomen met 2 agenten om te controleren (soms zelfs meerdere malen per dag).
Het mag dan wel een cliché zijn, maar ik werk in een winkel. Wanneer er iemand iets bij mij steelt moet ik soms een uur wachten voor dat er iemand komt opdraven. Maar pas op als ik voor mijn eigen in- en uitrit geparkeerd sta. Dan zijn ze als de kippen erbij.
Maar ja, in eerste instantie was mijn vraag of een politiebeambte een parkeerboete op afstand kan uitschrijven door gewoon even langs te rijden en het kenteken te noteren of op aanvraag van iemand anders (al dan niet met bewijs).
Verder weet ik de naam van de verbalisant niet omdat ik nooit een p.v. gekregen heb.
Mijn huis is een koophuis. Het betegelde gedeelte maakt geen deel uit van de openbare weg. Het hoort bij mijn huis volgens het kadaster.
Ik heb het niet over een stoep of brandgang, het is de in- en uitrit van mijn garage.
Het is toch te zot voor woorden als je telkens een k.v.b. krijgt waarop de omschrijving van de overtreding luidt: Parkeren voor een in- en/of uitrit.
Het is g*dver*mme mijn eigen in- en uitrit. Voor mijn part bouw ik mijn garage 2 meter verder uit of stort ik het vol met zand, de politie mag geen p.v. opmaken en zeggen, U hebt de verkeerswegenwet overtreden, alleen maar om van het gezeur van de buurtgenoot af te zijn.
Ik vind het zo eigenaardig dat men niet de tijd kan vinden om eens samen met de buurtgenoot om de tafel te gaan zitten, maar wel telkens even kan langskomen met 2 agenten om te controleren (soms zelfs meerdere malen per dag).
Het mag dan wel een cliché zijn, maar ik werk in een winkel. Wanneer er iemand iets bij mij steelt moet ik soms een uur wachten voor dat er iemand komt opdraven. Maar pas op als ik voor mijn eigen in- en uitrit geparkeerd sta. Dan zijn ze als de kippen erbij.
Maar ja, in eerste instantie was mijn vraag of een politiebeambte een parkeerboete op afstand kan uitschrijven door gewoon even langs te rijden en het kenteken te noteren of op aanvraag van iemand anders (al dan niet met bewijs).
Verder weet ik de naam van de verbalisant niet omdat ik nooit een p.v. gekregen heb.
-
Peter Selie TS
- Infopolitie Gast
Volgens mij heb ik het u inmiddels meerdere malen, wel duidelijk uitgelegd. Van wie de grond is doet niet terzake. Wat relevant is, is of het aangemerkt wordt als "voor het openbaar verkeer openstaande weg".Peter Selie schreef:Ik heb het misschien niet zo duidelijk uitgelegd.
.
Ik denk dat u er meer aan heeft om die materie duidelijk te krijgen dan opnieuw allerhande zaken gaat uitleggen.
En nogmaals: Treedt svp in contact met de betreffende verbalisant. Die kan u ongetwijfeld een en ander haarfijn uitleggen.
Als het alleen een stuk papier met geschreven tekst betreft dan heeft dat geen enkele waarde.Peter Selie schreef:Dan plak ik vandaag nog een groot vel papier op mijn garagepoort met de text: Parkeren niet toegestaan. Uitgezonderd de bewoners met kenteken ..... en ..... Vervolgens zet ik mijn handtekening eronder.
Als het een verkeersteken uit de wetgeving zou zijn dan heeft u niet het recht om dat te plaatsen.
Laatst gewijzigd door gvdbor op 18 jun 2005, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit moet wettelijk geregeld worden, en u moet daarvoor een vergunning aanvragen bij de betreffende gemeente.Peter Selie schreef:Dan plak ik vandaag nog een groot vel papier op mijn garagepoort met de text: Parkeren niet toegestaan. Uitgezonderd de bewoners met kenteken ..... en ..... Vervolgens zet ik mijn handtekening eronder.
Nee hoor Julio, klopt niet wat je daar stelt.
Hij mag op zich wel iets ophangen maar het heeft alleen geen enkele rechtswaarde.
En als hij iets op zou hangen wat wel rechtswaarde zou hebben dan is hij strafbaar, want hij is niet bevoegd om verkeerstekens te plaatsen. Dat is namelijk de gemeente in deze situatie.
Hij mag op zich wel iets ophangen maar het heeft alleen geen enkele rechtswaarde.
En als hij iets op zou hangen wat wel rechtswaarde zou hebben dan is hij strafbaar, want hij is niet bevoegd om verkeerstekens te plaatsen. Dat is namelijk de gemeente in deze situatie.
-
Peter Selie TS
- Infopolitie Gast
Ik zal het dan wel allemaal niet snappen...
Verder wordt mijn in- en uitrit niet aangemerkt als "voor het openbaar verkeer openstaande weg".
Ja, natuurlijk kan er een voetganger op het stuk gaan staan, maar dat kan die dus ook in mijn tuin doen.
Hoewel de logica mij totaal ontschiet, ga ik er over op houden...
Verder wordt mijn in- en uitrit niet aangemerkt als "voor het openbaar verkeer openstaande weg".
Ja, natuurlijk kan er een voetganger op het stuk gaan staan, maar dat kan die dus ook in mijn tuin doen.
Kan een doodnormale voetganger, over uw uitrit lopen?? Wanneer dit namelijk wel zo is, is het wel openbaar terrein.Peter Selie schreef:Ik zal het dan wel allemaal niet snappen...![]()
-
Peter Selie TS
- Infopolitie Gast
Wat ik bedoelde te zeggen is, als die dat zou willen dan kan die dat. Het is alleen niet de bedoeling. Verder komen hier normaliter ook geen voetgangers.Julio schreef:Kan een doodnormale voetganger, over uw uitrit lopen?? Wanneer dit namelijk wel zo is, is het wel openbaar terrein.Peter Selie schreef:Ik zal het dan wel allemaal niet snappen...![]()
Sinds ik geen 2 meter hoog hek heb, zou er theoretisch iemand over heen kunnen lopen. Maar dat kan die ook op uw oprit doen.
Julio, ik denk dat het goed is dat je je wat beperkt hierin. Hoewel je bedoeling goed is, maak je het voor TS nu alleen maar onduidelijker.
Het gaat er namelijk niet om of het openbaar terrein is. Als een voetganger daar kan lopen wil namelijk niet zeggen dat het openbaar terrein is.
Waar het om gaat is het volgende:
Als er openbaar verkeer plaatsvindt EN
Als dit ook niet tegengehouden wordt
dan is er sprake van "voor het openbaar verkeer openstaande weg"
Het gaat er namelijk niet om of het openbaar terrein is. Als een voetganger daar kan lopen wil namelijk niet zeggen dat het openbaar terrein is.
Waar het om gaat is het volgende:
Als er openbaar verkeer plaatsvindt EN
Als dit ook niet tegengehouden wordt
dan is er sprake van "voor het openbaar verkeer openstaande weg"