boete

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht: Man
Leeftijd: 64

Re: boete

Ongelezen bericht door SWAT »

k a schreef:maar goed er wordt nu weer volop commentaar gegeven op wat ik wel niet allemaal fout doe maar het feit blijft de reden dat dit ding in de auto ligt, namelijk omdat de politie zijn werk niet doet.
en voor degenen die vinden dat de politie het te druk heeft, is een bedreiging niet ernstiger dan een parkeerbon? blijkbaar niet want sta maar eens 5 minuten fout geparkeerd, heb je meteen een bon, alsof ze in de bosjes verstopt zijn en er ineens uit komen. maar goed als ik een overtreding bega en word daarvoor beboet dan betaal ik dat gewoon maar in dit geval bescherm ik mijn vriendin en mij omdat de politie hier geen zin in heeft, maar ja daar zal wel weer het nodige commentaar op komen want het valt mij op dat in de ogen van collega's politiemensen perfect zijn en altijd gelijk hebben.
U heeft wel zeer veel verwachtingen van de politie om te menen dat indien de aangifte wel was opgenomen het "gevaar" direct zou zijn verdwenen of dat een AT team u en uw vriendin 24 uur per dag zal gaan beschermen.

Let wel, aangezien wij de zaak niet kennen kunnen we ook niet oordelen of men wel of niet terecht u de deur heeft gewezen en geen aangifte heeft opgenomen. De politie is verplicht om een aangifte op te nemen.

Het opnemen van de aangifte hoeft echter niet terstond plaats te vinden. Men is bevoegd om een afspraak op een later tijdstip te maken en ook van zaken die overduidelijk en zonder enige discussie geen strafbaar feit betreffen hoeft geen aangifte opgenomen te worden.

Ook dient men te beseffen dat de wet niet iedereen tegen elk voorkomend feit kan beschermen. Zaken, uitlatingen en gedragingen die bedreigend overkomen op een persoon behoeven niet "bedreigend" te zijn in strafrechtelijke zin.

Uitlatingen als "Jij komt nog wel...", "Je gaat dood", "De volgende keer kan je lachen..." en soortgelijke uitlatingen kunnen als uitermate bedreigend worden ervaren maar zijn geen bedreigingen waarvoor men strafrechtelijk vervolgd kan worden en dus ook niet aangifte waardig.

Mocht u evenwel het toch niet eens zijn met het feit dat er geen aangifte is opgenomen dan is de logische keuze dat u een klacht indient bij de korpschef cq korpsbeheerder en/of uiteindelijk de Nationale Ombudsman.

Overigens lijkt mij de keuze voor een wapenstok niet bepaald een bescherming tegen een persoon die doodsbedreigingen zou hebben geuit. Maar zelfs al zou dit het geval zijn dan is dit nog geen omstandigheid die het dragen van een wapenstok legitimeert.

Ten slotte lijkt mij het bedrag van 280 euro voor het enkele bezit van een wapenstok aan de hoge kant naar mijn ervaring ligt deze rond de 150 euro tenzij men natuurlijk antecedenten op dit gebied heeft dan wel dat KA niet het gehele verhaal verteld heeft.
Michael
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Leeftijd: 48

Ongelezen bericht door Michael »

k a schreef:inderdaad klopt de verzenddatum niet helemaal, dit snapte ik ook niet, de acceptgiro kwam 2 dagen eerder maar er staat bovenaan zo'n brief een verzend- en vervaldatum, de verzenddatum was 11 maart en vervaldatum 18 maart volgens die brief, maar ja overheid mag fouten maken he?
Het feit dat bovenaan de brief een verzenddatum staat die enkele dagen NA de daadwerkelijke verzenddatum ligt is geen fout van de overheid.

Dit is een service van het CJIB om u meer tijd te gunnen om het bedrag te betalen, danwel bezwaar te maken.

Bovendien gaat er bij de post ook wel eens iets fout waardoor een brief wat langer onderweg is dan één dag.
Met dit alles is rekening gehouden door de brief eerder te verzenden dan de datum die er op staat aangegeven.
Roland
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

k a schreef: maar ja overheid mag fouten maken he? als burgers dat doen kost dat een half maandinkomen.

Er zit nogal een verschil tussen een eventueel tikfoutje en verboden wapenbezit.

Overigens, als 280,- Euro de helft is van uw maandinkomen, verdient/ krijgt u wel erg weinig.
k a
Infopolitie Gast

boete

Ongelezen bericht door k a »

ik lees dat het in mijn geval zeker nier gerechtigd is om "eigen rechtertje" te spelen maar hoe komt degene die dit schreef tot deze conclusie? het gaat hier om mijn broer wiens vriendin en kind in een crisisopvang zijn opgenomen voor hun eigen veiligheid.

de uitlatingen van mijn broer komen niet bedreigend over maar ZIJN bedreigingen zoals (ik citeer): "ik haal je hele kooi leeg" en "ik schiet je kapot" dit is voor mij genoeg reden om zelf een wapen bij me te hebben, oke tegen een pistool kan ik niet veel beginnen maar zo zie je maar weer dat ik niet zo ver ga als hem.

maar nu even een vraagje aan de politiemensen hier: wat als ik tegen iemand van jullie zeg "ik schiet je kapot"? dat is dan bedreiging van een ambtenaar, maar als een burger bedreigd wordt is dat maar normaal?

o ja en ik las ook nog iets over parkeerbon dat deze door parkeerwachters wordt uitgedeeld.
niet alleen dus want laatst stond ik geparkeerd op een parkeerplaats bij het valkenburgse grottenaquarium , kreeg ik een bon voor parkeren in strijd met parkeerverbodzone, vreemd he? op een parkeerplaats die zich bevindt achter een bord dat aangeeft einde parkeerverbodzone. en jawel, deze bon was van POLITIE maastricht! ik heb hierover natuurlijk meteen een bezwaarschrift ingediend, maar ja vergeten een kopie van de beschikking erbij te doen, dus toch maar betaald.

en wat betreft het lage inkomen, ja inderdaad dit is laag, dit komt als je een uitkering hebt nadat je tijdens je werk aangereden wordt door eeen of andere dronken*** en hierdoor nekletsel en hersenstambeschadiging oploopt. maar 280 euro een half maandloon was meer bij wijze van spreken. er zou ook rekening gehouden worden met of ik al eerder met politie in aanraking was geweest voor een wapen en op politieburo moest men het inkomen weten, hiermee zou rekening worden gehouden, ja ik zie het , ben nog nooit in aanraking geweest met politie en heb laag inkomen, maar toch een abnormaal hoge boete.

het leuke is er wordt gezegd gewoon betalen dan is er niks aan de hand, maar het is geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen, zo'n bedrag hebben wij gewoon niet, dus nu zal ik wel moeten voorkomen om gestraft voor het feit dat wij niet veel geld hebben. maar ja nederland he?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

k a schreef:het leuke is er wordt gezegd gewoon betalen dan is er niks aan de hand, maar het is geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen, zo'n bedrag hebben wij gewoon niet, dus nu zal ik wel moeten voorkomen om gestraft voor het feit dat wij niet veel geld hebben. maar ja nederland he?
Helaas heeft dit er helemaal niets mee te maken. Je pleegt een strafbaar feit (en waarschijnlijk wist je dus ook al wel datje geen wapen in je auto voorhanden mag hebben, dus je hebt zelf het risico genomen) waarvoor je moet voorkomen (rechter) of een schikkingsvoorstel krijgt. Zoals al eerder gezegd is die 280,- voor dit simpele strafbare feit behoorlijk hoog, wat dus inderdaad nog steeds doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan alleen maar een wapenstok in je kofferbak hebben.

Dat je dan vervolgens de gevolgen niet kunt aanvaarden, ergo, de schikking niet kunt betalen is eigenlijk niet zo relevant. Hoe stom dit ook klinkt, uiteindelijk zul je worden gestraf voor dat strafbare feit. Dat is zo met een parkeerbon, met een snelheidsovertreding maar ook met zo een feit. Zoals gezegd, als je NIET betaald kun je dus inderdaad gewoon voorkomen en ALS (!!!) het een eerste incident is is daar vaak nog de mogelijkheid om je verhaal te doen en te vragen om een betalingsregeling (al gaan die vaak niet op voor zo een laag bedrag) maar misschien kun je aantonen dat je inderdaad zo verschrikkelijk weinig verdiend en mag je het in 2x betalen.

Let wel, mijn commentaar is niet verkeerd bedoeld, maar ik heb ook weinig tot geen medelijden met mensen die strafbare feiten begaan. Ik wens je in ieder geval veel succes en bedenk dat, ook voor de eerste originele problemen (de bedreigingen etc.) een goed gesprek met een wijkagent vaak veel verheldering brengt, soms zelfs een goed gesprek en een oplossing.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Heeft het draagkrachtbeginsel hier mee te maken ?
k a
Infopolitie Gast

boete

er is in dit geval zeker niet meer aan de hand dan deze wapenstok, daarom vind ik het zelf ook een ongelofelijk hoog bedrag. ik vraag mij af of een wijkagent wel iets doet aan een probleem terwijl bij het politieburo hier niets mee gedaan wordt. dan nog het feit dat mijn broer in een andere gemeente woont.
maar mijn vraag over wat als ik iemand vn de politie met de dood bedreig is nog steeds geen antwoord. en medelijden zit ik niet op te wachten maar feit blijft dat de politie niets eraan doet om ons te helpen en ik dacht toch zo dat dat wel tot de taken behoort.

en het verhaal van politie heeft geen tijd vind ik een beetje bullsh*t, want om de hele nacht ergens op een stille weg met een flitsauto te staan is wel tijd. om mensen die een industrieterrein oprijden omdat ze een afslag op de rotonde missen te controleren is ook tijd. maar ga je aangifte doen dan is er geen tijd.

voorbeeld: een aantal maanden geleden wilden wij aangifte doen van smaad/laster, we hadden bewijzen maar de mensen op politieburo zeiden gewoon dat ze er geen zin in hadden, dus op naar een ander buro in de regio van de persoon die de smaad pleegt krijg je hetzelfde verhaal, dus weer naar politie in onze regio , weer geen resultaat. toen een brief naar justitie (ovj) geschreven en toen werd het door de ovj in behandeling genomen, toen mochten we wel naar politieburo en de manier waarop wij behandeld werden, botter kon niet. zo kom je erachter dat het niet altijd een kwestie is van geen tijd maar vaak een kwestie van geen zin. hier zal wel weer genoeg commentaar op komen want ja, politiemensen zijn perfect he?
maar zou er iemand antwoord willen geven op mijn vaag wat als ik iemand van de politie met de dood bedreig? dank u
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat

k a schreef: de uitlatingen van mijn broer komen niet bedreigend over maar ZIJN bedreigingen zoals (ik citeer): "ik haal je hele kooi leeg" en "ik schiet je kapot" dit is voor mij genoeg reden om zelf een wapen bij me te hebben, oke tegen een pistool kan ik niet veel beginnen maar zo zie je maar weer dat ik niet zo ver ga als hem.
De uitlating "Ik haal je hele kooi leeg" is niet als bedreigend in de zin van het strafrecht aan te merken tenzij de term "kooi" in het plaatselijk dialect een andere betekenis heeft.
De uitlating "Ik schiet je dood" kan wel al bedreigend worden aangemerkt.
Een en ander is wel afhankelijk van onder welke omstandigheden de bedreiging plaats vond. Tijdens een wedstrijdje paintbalschieten een dergelijke uitlating doen zal niet snel als een vervolgbare bedreiging worden aangemerkt.
k a schreef: maar nu even een vraagje aan de politiemensen hier: wat als ik tegen iemand van jullie zeg "ik schiet je kapot"? dat is dan bedreiging van een ambtenaar, maar als een burger bedreigd wordt is dat maar normaal?
Bedreiging van een (politie)ambtenaar is geen speciaal wetsartikel. Zowel de ambtenaar als de (gewone) burger vallen voor wat betreft onder de werking van artikel 285 Wetboek van Strafrecht.
Ik acht de kans dat een OvJ bij een bedreiging van een ambtenaar de rechter om een hogere straf zal vragen wel zeer groot.
Kortom ook een burger mag niet bedreigd worden.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat

k a schreef:voorbeeld: een aantal maanden geleden wilden wij aangifte doen van smaad/laster, we hadden bewijzen maar de mensen op politieburo zeiden gewoon dat ze er geen zin in hadden, dus op naar een ander buro in de regio van de persoon die de smaad pleegt krijg je hetzelfde verhaal, dus weer naar politie in onze regio , weer geen resultaat. toen een brief naar justitie (ovj) geschreven en toen werd het door de ovj in behandeling genomen, toen mochten we wel naar politieburo en de manier waarop wij behandeld werden, botter kon niet. zo kom je erachter dat het niet altijd een kwestie is van geen tijd maar vaak een kwestie van geen zin. hier zal wel weer genoeg commentaar op komen want ja, politiemensen zijn perfect he?
U weet dus welke weg u moet bewandelen als er geweigerd wordt een aangifte op te nemen. Afgaande op (uitsluitend) uw verhaal is er door betreffend bureau niet behoorlijk en zeker niet professioneel gehandeld. Uit de reactie van het/de betreffende bureau's krijg ik echter de indruk dat u niet bepaald op een goede voet met de betreffende bureau's leeft. Dat laatste kan (hoewel dit niet zou moeten of mogen) van invloed kunnen zijn op de wijze waarop u bejegend wordt.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Volgens mij ken ik je systeem.......heeeeeel goed...... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
k a
Infopolitie Gast

ik moet zeggen dat ik er van sta te kijken dat er tenminste iemand op dit forum is die inziet(swat) dat politie ook wel eens fout zit, b.v. die aangifte van smaad. deze persoon verdient mijn respect.

wat betreft de boete, het is geregeld dus straks even naar de bank voor een experssoverboeking en dan is het morgen bij cjib.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Met deze verklaring lijkt me de zinnigheid van het draadje ook weer een heel end weg. De vraag is beantwoord, slotje dus.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten