richting aangeven op een afbuigende voorrangsweg
Moderator: Moderatorteam
-
- Stamgast
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
Ik wil toch een paar opmerking inbrengen, zonder de intensie te hebben dat ik de wijsheid in pacht heb.
Om te beginnen is art 55 RVV hier helemaal niet van toepassing maar gaat het hier om richting aangeven volgens artikel 17 lid 2 RVV. Dat staat in de paragraaf 7 "Afslaan"
In die zelfde paragraaf staat in artikel 18 de gedragsregels wie er bij afslaan voorgaat.
Echter het RVV biedt de mogelijkheid om dmv verkeerstekens, die boven die gedragsregels gaan, dat voor laten gaan anders te regelen.
Zo heb ik ook nog twee definities:
Artikel 1 m RVV1990 doorgaande rijbaan: rijbaan zonder de invoeg- en uitrijstroken; en
artikel 1 t RVV1990, kruispunt: kruising of splitsing van wegen;
Ik ga er vanuit dat het een kruispunt is, dus dat het een punt is waar (meerdere) wegen bij elkaar komen.
Er wordt gesteld dat de voorrangsweg de doorgaande weg is. Ik weet niet waar dat op gebaseerd is; het valt in ieder geval niet onder de definitie "doorgaande rijbaan" want dat is duidelijk wat anders. Ook weet ik niet waar de kreet " Wettelijk is de afbuigende voorrangsweg namelijk rechtdoor..."op gebaseerd is.
De borden die de voorrang regelen regelen dan ook alleen de voorrang en niet meer. Ga je op het kruispunt vanaf de ene weg een andere weg in en je verandert daarbij geografisch van richting, dan ben ik van mening dat je aan het afslaan bent. Daar doet de voorrangsregeling niets aan af.
Om te beginnen is art 55 RVV hier helemaal niet van toepassing maar gaat het hier om richting aangeven volgens artikel 17 lid 2 RVV. Dat staat in de paragraaf 7 "Afslaan"
In die zelfde paragraaf staat in artikel 18 de gedragsregels wie er bij afslaan voorgaat.
Echter het RVV biedt de mogelijkheid om dmv verkeerstekens, die boven die gedragsregels gaan, dat voor laten gaan anders te regelen.
Zo heb ik ook nog twee definities:
Artikel 1 m RVV1990 doorgaande rijbaan: rijbaan zonder de invoeg- en uitrijstroken; en
artikel 1 t RVV1990, kruispunt: kruising of splitsing van wegen;
Ik ga er vanuit dat het een kruispunt is, dus dat het een punt is waar (meerdere) wegen bij elkaar komen.
Er wordt gesteld dat de voorrangsweg de doorgaande weg is. Ik weet niet waar dat op gebaseerd is; het valt in ieder geval niet onder de definitie "doorgaande rijbaan" want dat is duidelijk wat anders. Ook weet ik niet waar de kreet " Wettelijk is de afbuigende voorrangsweg namelijk rechtdoor..."op gebaseerd is.
De borden die de voorrang regelen regelen dan ook alleen de voorrang en niet meer. Ga je op het kruispunt vanaf de ene weg een andere weg in en je verandert daarbij geografisch van richting, dan ben ik van mening dat je aan het afslaan bent. Daar doet de voorrangsregeling niets aan af.
-
- Infopolitie Gast
Ik deel jouw mening, gelderblom.
Want als je het bord doorgaande voorrangsweg ziet staan, staat deze in straat A. Volg je de richting die op dit bord staat aangegeven kom je uit in straat B. Je bent dan daadwerkelijk afgeslagen, en voordat je afslaat moet je kijken, voorsortern(eventueel) en richting aangeven.
Want als je het bord doorgaande voorrangsweg ziet staan, staat deze in straat A. Volg je de richting die op dit bord staat aangegeven kom je uit in straat B. Je bent dan daadwerkelijk afgeslagen, en voordat je afslaat moet je kijken, voorsortern(eventueel) en richting aangeven.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Ik meen dat we deze discussie al eerder gevoerd hebben en sindsdien is mijn mening ook nog niet veranderd.
Ik ga met Maurice mee... Een doorgaande weg die in een bocht ligt, vereist volgens het RVV geen richting aangeven.
Zijdelingse verplaatsingen zijn, mijns insziens, verplaatsingen van de linkerzijde van de rijbaan naar de rechter en vice versa (auto's die uitwijken voor fietsers ed) en zijn niet gebaseerd op 'krommingen' in het wegverloop...
Ik ga met Maurice mee... Een doorgaande weg die in een bocht ligt, vereist volgens het RVV geen richting aangeven.
Zijdelingse verplaatsingen zijn, mijns insziens, verplaatsingen van de linkerzijde van de rijbaan naar de rechter en vice versa (auto's die uitwijken voor fietsers ed) en zijn niet gebaseerd op 'krommingen' in het wegverloop...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Als redelijk ervaren automobilist, geef ik in deze situatie geen richting aan. Dat zou alleen maar meer verwarring scheppen.
Als ik daadwerkelijk afsla (het zij een zijstraat, hetzij rechtdoor, dan wordst ik geacht richting aan te geven wat ik dan ook doe.
Dat er dan in uitzonderlijke situaties verwarring kan onstaan over waar ik heen wil, is dan een kleinigheidje waarbij het winnen van een leuke prijs in de lotto een grotere kans geeft dan moeilijkheden hierbij.
Als ik daadwerkelijk afsla (het zij een zijstraat, hetzij rechtdoor, dan wordst ik geacht richting aan te geven wat ik dan ook doe.
Dat er dan in uitzonderlijke situaties verwarring kan onstaan over waar ik heen wil, is dan een kleinigheidje waarbij het winnen van een leuke prijs in de lotto een grotere kans geeft dan moeilijkheden hierbij.
-
- Infopolitie Gast
Als rederlijk ervaren automobilist zou je m.i. wel richting aan moeten geven. Het lijkt mij dat hoe duidelijker je bent naar het overige verkeer, hoe veiliger het is. Nu kun je afvragen of het duidelijk is richting aan te geven naar links. Eh nou, wat is simpeler om je richting aan te zetten naar de kant waar je naartoe gaat :-)
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Alsof je een instructeur en mij aanvoelde panrider :-) Daar wilde wij namelijk ook het een en ander van weten. Nu hebben we in Breda de volgende situatie (even snel in elkaar geflanst)... De twee zijwegen zijn uitritconstructies. Op deze plaats is al de nodig blikschade geweest. Mensen schijnen ook niet te snappen wat nou een uitritconstructie is, maar dat ter zijde... Ik ben die auto en wil rechtdoor. Nu staan er dus geen borden 701-703. Ga ik nou de doorgaande weg af en moet ik nou richting aangeven of hoe zit dat. Voordat er iemand gaat zeggen dat je dat als instructeur niet mag vragen... Het CBR in Breda zit er ook mee! :-)
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Infopolitie Gast
Als ik alle topics over Breda in dit forum lees, dan vermoed ik dat ze daar bij de gemeente een echte "verkeerskundige" hebben zitten.
Een uitrit of inrit is een aparte categorie weg. Als je hier de bocht volgt dan hoef je geen richting aan te geven. Als je een van de inritten in wil rijden dan geef je richting aan naar rechts. Degeen die de uitrit verlaat moet het overige verkeer voor laten gaan, of zij nu wel of niet richting aangeven; de schuldvraag is dus geen discussiepunt.
Dat neemt niet weg dat het wel tot misverstand aanleiding kan geven. Daarom kan het in voorkomende situaties verstandig zijn om richting aan te geven, ondanks dat het niet verplicht is. Onder het motto: laat zien waar je naar toe gaat en geef je verstand de voorrang.

Een uitrit of inrit is een aparte categorie weg. Als je hier de bocht volgt dan hoef je geen richting aan te geven. Als je een van de inritten in wil rijden dan geef je richting aan naar rechts. Degeen die de uitrit verlaat moet het overige verkeer voor laten gaan, of zij nu wel of niet richting aangeven; de schuldvraag is dus geen discussiepunt.
Dat neemt niet weg dat het wel tot misverstand aanleiding kan geven. Daarom kan het in voorkomende situaties verstandig zijn om richting aan te geven, ondanks dat het niet verplicht is. Onder het motto: laat zien waar je naar toe gaat en geef je verstand de voorrang.
-
- Infopolitie Gast
Ok, dus als ik in een van de zijwegen in wil rijden, valt dit dus niet onder artikel 55 RVV? Ik zou dus niet bekeurd kunnen worden omdat ik geen richting aangeef omdat ik een doorgaande weg verlaat, omdat hier geen sprake is van een doorgaande weg... Wie er schuld heeft mag duidelijk zijn ja mocht hier een aanrijding plaatsvinden. Trouwens, mijn collega heeft tijdens een examen meegemaakt dat de examinator zei dat de kandidaat zijn richting uit moest zetten toen hij geogragfisch rechtdoor moest gaan. Ander werd het weer verwarrend voor degene die van 'rechts' kwam. Goed, wat het CBR vindt is dan wel belangrijk voor de kandidaten, maar het gaat mij even om het wettelijke...
-
- Infopolitie Gast
Maurice,
Uitgaande van de door jouw genoemde uitritconstructie. De situatie is dan toch klip en klaar helder en duidelijk.
Vanuit een uitrit heb je nooit voorrang,
een uitrit komt altijd uit op een andere weg.
derhalve: Richting aangeven als je de uitrit in wilt rijden.
Als je de weg (met bocht) vervolgt dan geef je uiteraard geen richting aan.
Een en ander dus conform de tekening van PanRider
Uitgaande van de door jouw genoemde uitritconstructie. De situatie is dan toch klip en klaar helder en duidelijk.
Vanuit een uitrit heb je nooit voorrang,
een uitrit komt altijd uit op een andere weg.
Als je de weg (met bocht) vervolgt dan geef je uiteraard geen richting aan.
Een en ander dus conform de tekening van PanRider
-
- Infopolitie Gast
Bouwe, zo duidelijk is het schijnbaar niet want onze wijze mensen van het CBR klooien er zelfs mee. Dit ter zijde...
Lijkt me een beetje sterk. Ik neem aan dat je dan alleen over deze situatie praat. Goed... Als je even mijn prachtige tekening pakt dan zeg jij dus dat je richting aangeeft als je in een van de uitritten wilt rijden en niet als je de 'doorgaande' weg blijft volgen. Kun je mij dan ook eens uitleggen wat je moet doen als je uit een van de uitritten komt en je de 'doorgaande' weg op wilt rijden? Artikel 55 zegt dat je dan richting aan moet geven als het om een doorgaande weg gaat. Aan welk bord of teken kan ik nou zien dat ik nu richting aan moet geven of niet? Waarom zou ik het wel moeten geven als ik eraf ga in dit geval en niet al ik erop wil?een uitrit komt altijd uit op een andere weg.
-
- Infopolitie Gast
Je komt uit een uitrit en gaat dus links of rechts, ongeacht het vervolg van de weg t.o.v. de uitrit.
Vanuit de uitrit gezien ga ik linksaf dan wel rechtsaf de doorgaande weg op.
Derhalve geef ik links dan wel rechts richting aan.
Ieder die op de doorgaande weg rijdt kan nu verwachten dat ik de doorgaande weg op wil.
Ieder die achter mij is begrijpt dat ik de uitrit uitwil.
Uiteraard ook de doorgaande weg op.
Blijft alleen onduidelijk hoe een ander weet dat ik van de ene uitrit naar de andere uitrit wil.
Is eigenlijk alleen van belang voor verkeer wat uit de andere uitrit komt, aangezien ik vanuit de uitrit het verkeer op de doorgaande weg zo wie zo voorrang moet verlenen.
Theoretisch kan je zelfs zover gaan dat wanneer jij van de ene uitrit naar de andere wilt je een stukje op de doorgaande weg zit en derhalve voorrang hoort te krijgen van het verkeer dat de uitrit uit wil.
Ik ben het met je eens als je beweert dat je nu wel heel erg snel met je RAW moet spelen, maar ach, dat zijn we wel gewend met alle minirotondes.
Vanuit de uitrit gezien ga ik linksaf dan wel rechtsaf de doorgaande weg op.
Derhalve geef ik links dan wel rechts richting aan.
Ieder die op de doorgaande weg rijdt kan nu verwachten dat ik de doorgaande weg op wil.
Ieder die achter mij is begrijpt dat ik de uitrit uitwil.
Uiteraard ook de doorgaande weg op.
Blijft alleen onduidelijk hoe een ander weet dat ik van de ene uitrit naar de andere uitrit wil.
Is eigenlijk alleen van belang voor verkeer wat uit de andere uitrit komt, aangezien ik vanuit de uitrit het verkeer op de doorgaande weg zo wie zo voorrang moet verlenen.
Theoretisch kan je zelfs zover gaan dat wanneer jij van de ene uitrit naar de andere wilt je een stukje op de doorgaande weg zit en derhalve voorrang hoort te krijgen van het verkeer dat de uitrit uit wil.
Ik ben het met je eens als je beweert dat je nu wel heel erg snel met je RAW moet spelen, maar ach, dat zijn we wel gewend met alle minirotondes.

-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Er zijn overigens ook plaatsen in Nederland, lees Friesland, Leeuwarden, Westeinde, D. Kalmaleane, waar je een soortgelijke situatie hebt met 1 uitrit en 2 zijstraten in 1 buitenbocht van de doorlopende weg.
In alle jaren dat ik daar langskom, 2 x daags, 7 dagen per week, sinds 1978, is het altijd nog goedgegaan.
Sterker nog, vrijwel iedereen geeft richting aan als hij/zij de doorgaande weg wil verlaten.
Vrijwel iedereen geeft richting aan als hij/zij de doorgaande weg op wil.
Niemand geeft richting aan als hij/zij op de doorgaande weg blijft.
Is de conclusie dan gerechtvaardigd dat hiermee is aangetoond dat de gemiddelde Fries beter de regels toepast dan de gemiddelde inwoner van Breda?
Fryslân boppe.
In alle jaren dat ik daar langskom, 2 x daags, 7 dagen per week, sinds 1978, is het altijd nog goedgegaan.
Sterker nog, vrijwel iedereen geeft richting aan als hij/zij de doorgaande weg wil verlaten.
Vrijwel iedereen geeft richting aan als hij/zij de doorgaande weg op wil.
Niemand geeft richting aan als hij/zij op de doorgaande weg blijft.
Is de conclusie dan gerechtvaardigd dat hiermee is aangetoond dat de gemiddelde Fries beter de regels toepast dan de gemiddelde inwoner van Breda?
Fryslân boppe.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Dan heb ik kennelijk ook fries bloed, want ik zie geen enkele onduidelijkheid...
Er zijn bijzonder weinig situatie's waarin de 'doorgaande weg' niet goed herkenbaar is... Oftewel, in 99% van de gevallen weet je ook dat je richting aan moet geven als je die verlaat of als je die op wilt rijden....

Er zijn bijzonder weinig situatie's waarin de 'doorgaande weg' niet goed herkenbaar is... Oftewel, in 99% van de gevallen weet je ook dat je richting aan moet geven als je die verlaat of als je die op wilt rijden....

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk