parkeren motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

*zucht* Er is nog veel onbekendheid zie ik al wel met deze materie.

Als motorrijder heb je je te houden aan de "plaats op de weg" dus niet op het trottoir. Parkeren doe je dus ook IN EEN PARKEERVAK en als je daarvoor moet betalen, dan moet ook een motorrijder daarvoor betalen. Doordat er bij motorrijders een praktisch probleem onstaat want "waar moet je dat kaartje laten" is het toegestaan het betaalticket mee te nemen. Je zult dan uiteraard worden bekeurd maar bij het aantekenen van bezwaar en met overleggen van het kaartje (originele!!!) zal de bon worden geseponeerd.

Je kunt dus wel worden bekeurd, de bon is dan ook terecht (er is geen geldig ticket aanwezig achter de voorruit) maar dit is een van die uitzonderingen waarin niet is voorzien.

Voor de volledigheid vermeldt ik inderdaad nog wel even dat in de grote steden, waar d eparkeerdruk vaak behoorlijk hoog is, ook wordt gedoogd dat motoren parkeren op een trottoir, mits niet hinderlijk, maar dat is geen wet, dat is beleid per gemeente en daarom ook overal verschillend.....

:wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Kijk, dit is nou het antwoord dat ik wilde hebben :-D Eh, nog 1 ding... waar laat de agent de bekeuring? Moet ik nou eerst 6 weken wachten voordat ik mijn parkeerkaart kan weggooien. Over zeikvragen gesproken :-D
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Hebben ze speciale briefjes voor, met een plakstrook.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Jeuj... hebben ze niks beters te verzinnen :-D ok bedankt!
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Bouwe1 schreef:Hebben ze speciale briefjes voor, met een plakstrook.
En dan kom ik langs en ik wil die motorrijder een poets bakken en ruk het briefje-met-plakstrook van de motorfiets af. 5 minuten later komt een controleur en schrijft een prent uit. Ongeacht of de prent dan blijft zitten, moet de eigenaar van de motor dokken en lleen omdat ik een poets gebakken heb.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

..::Frans::.. schreef:*zucht* Er is nog veel onbekendheid zie ik al wel met deze materie.

Als motorrijder heb je je te houden aan de "plaats op de weg" dus niet op het trottoir. Parkeren doe je dus ook IN EEN PARKEERVAK en als je daarvoor moet betalen, dan moet ook een motorrijder daarvoor betalen. Doordat er bij motorrijders een praktisch probleem onstaat want "waar moet je dat kaartje laten" is het toegestaan het betaalticket mee te nemen. Je zult dan uiteraard worden bekeurd maar bij het aantekenen van bezwaar en met overleggen van het kaartje (originele!!!) zal de bon worden geseponeerd.

Je kunt dus wel worden bekeurd, de bon is dan ook terecht (er is geen geldig ticket aanwezig achter de voorruit) maar dit is een van die uitzonderingen waarin niet is voorzien.

Voor de volledigheid vermeldt ik inderdaad nog wel even dat in de grote steden, waar d eparkeerdruk vaak behoorlijk hoog is, ook wordt gedoogd dat motoren parkeren op een trottoir, mits niet hinderlijk, maar dat is geen wet, dat is beleid per gemeente en daarom ook overal verschillend.....

Frans, als je 's zomers weer eens in Amsterdam bent, kijk dan eens op de NZ Voorburgwal. Zie daar hoe de stoep bezaaid is met privé motorfietsen van collega's, dubbelgeparkeerd en wel.

Mijne stond daar vroeger ook tussen. :D

Het is helemaal niet zeker of voor motorfietsen ook betaald moet worden. Veel fiscale besluiten spreken alleen over een parkeerbelasting voor auto's, niet voor motorvoertuigen. De motorfiets wordt dan vaak helemaal vergeten in het besluit op te nemen, m.b.t. wel of niet betalen.

Alleen, als je ergens parkeert dan weet je niet hoe het fiscaal besluit luidt. Als op de parkeerautomaat bovendien staat dat het bonnetje zichtbaar in de auto moet worden gelegd, zou ik zo maar aannemen dat motoren niet fiscaalplichtig zijn.

Beter is het dan de motor niet hinderlijk op het trottoir te parkeren. Er zijn sommige gemeenten die dat uitdrukkelijk verbieden en met borden aangeven, zoals Valkenurg a/d Geul. Daar zijn dan speciale parkeerterreinen voor motoren, een El Dorado voor motordieven. :evil:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Een fiscaal besluit zegt NOOIT iets over de voertuigen, wel over het gebruik van de plaatsen, de exacte lokatie van de plaatsen (2 plaatsen tarief X in straat A etc.etc.) , de tarieven die er gelden en eventuele verwijzingen naar andere verordeningen en regelingen (bijv. de wegsleepregeling) Dat zou ook niet kunnen want dan zou de gemeente verbieden wat in het de WvW is geregeld, en dat is per definitie niet mogelijk. Dat er her en der nogal verschillend met motoren wordt omgesprongen ben ik helemaal met je eens, immers ik zei al dat de ene gemeente gedoogd (trottoir) wat de tweede gemeente heeft geregeld (parkeerplaatsen voor motorfietsen) en de derde gemeente juist verbiedt (gewoon in een normaal parkeervak parkeren dus). Daarom is het inderdaad onduidelijk en zou landelijke regeling heel erg mooi zijn....

Tot die tijd moeten we het hier echter doen met wat we hebben.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Voor de volledigheid nog even de begripsbepalingen zuit zo'n verordening:
5
Hoofdstuk 1: Definities en begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. RVV 1990 : het Reglement verkeersregels en verkeerstekens van
26 juli 1990, Stb. 459;

b. voertuig : hetgeen daaronder wordt verstaan in het RVV 1990;
c. parkeren : het gedurende een aaneengesloten periode doen of
laten staan van een voertuig, anders dan gedurende de
tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het
onmiddellijk in- of uitstappen van personen dan wel het
onmiddellijk laden of lossen van goederen, op binnen de
gemeente gelegen voor het openbaar verkeer
openstaande terreinen of weggedeelten, waarop dit doen
of laten staan niet ingevolge een wettelijk voorschrift is
verboden;

d. houder : degene die naar de omstandigheden als houder van een
voertuig moet worden beschouwd, met dien verstande
dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het
krachtens de Wegenverkeerswet (Stb. 1935, 554)
aangehouden register van opgegeven kentekens als
houder wordt aangemerkt degene op wiens naam het
voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van
het parkeren in het register was ingeschreven.
e. parkeerapparatuur : parkeermeters, parkeer-automaten met inbegrip van
verzamelparkeermeters en hetgeen naar
maatschappelijke opvatting overigens onder
parkeerapparatuur wordt verstaan;
f. parkeerapparatuurplaats : een parkeerplaats behorende bij parkeerapparatuur;
g. belanghebbendenplaats : een parkeerplaats die
1. is aangeduid met bord E9 uit bijlage I van het RVV
1990 of
2. gelegen is binnen een zone, aangeduid met bord E9
uit bijlage I van het RVV 1990 met het opschrift
zone, voor zover deze plaats niet is uitgezonderd;
h. vergunning : een door burgemeester en wethouders verleende
vergunning, krachtens welke het is toegestaan een
motorvoertuig te parkeren op daartoe aangewezen
parkeerapparatuur- en/of belanghebbendenplaatsen;
i. vergunninghouder : de natuurlijke of rechtspersoon aan wie een vergunning
is verleend.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Is het niet zo dat dit in de APV van de betreffende gemeente/plaats geregeld kán zijn.................... of dat dit in het verleden zo was? :roll: :oops: :roll:
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Frans, dit is een voorbeeld waarbij in het besluit over voertuigen wordt gesproken. Maar neem van mij aan, zo zien ze er lang niet allemaal uit. er wordt ook wel gesproken over het betaald parkeren van alleen motorvoertuigen en soms van alleen auto's.

Voor de rest, geheel eens.

Maar nu het volgende: als ik met de motor aan de hand loop dan ben ik volgens het RVV voetganger en geen bestuurder. Alsdan mag ik met de motor aan de hand de stoep gebruiken. Als ik dan de motor op de stoep neerzet, als voetganger?
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

PanRider schreef: Maar nu het volgende: als ik met de motor aan de hand loop dan ben ik volgens het RVV voetganger en geen bestuurder. Alsdan mag ik met de motor aan de hand de stoep gebruiken. Als ik dan de motor op de stoep neerzet, als voetganger?
Zo parkeer ik mijn Pan altijd op de stoep in Breda. Nog nooit last mee gehad. Parkeerwachters kijken echter wel verbaasd :shock: :shock: : verwachten gewoon dat je met je motor de stoep op rost! En weten vervolgens waarschijnlijk niet wat ze met de situatie aan moeten.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat denk je jezelf, Panrider? :lol:

Ik geloof tenminste niet dat de 'aanleiding' tot verschillende definitie's van 'parkeren' leidt... :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

hans
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door hans »

In Nijmegen is in sommige wijken te weinig parkeerplaats voor bewoners. Als ik 's avonds een wandelingetje maak tel ik ruim 100 geparkeerde auto's op de stoepen. (Half uurtje, lekker uitzicht :roll: )
Soms ontkom ik er zelf ook niet aan om mijn auto op de stoep te zetten. Navraag bij parkeerbeheer: we beboeten niet want wij weten ook dat er te weinig plaats is.
Volgens mij mag jij je motor in Nijmegen op de stoep parkeren. :wink:
olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door olle-griese »

PanRider schreef:
Maar nu het volgende: als ik met de motor aan de hand loop dan ben ik volgens het RVV voetganger en geen bestuurder. Alsdan mag ik met de motor aan de hand de stoep gebruiken. Als ik dan de motor op de stoep neerzet, als voetganger?
inderdaad, want wat als ik mijn auto de stoep op duw :?:
Gesloten