tassencontrole in supermarkt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Maaike
Superlid
Superlid
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door Maaike »

Kun je op zo'n moment dan niet kenbaar maken dat je bij de politie zit?
sunwave
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Nee ik ga me niet kenbaar maken dat ik bij de politie zit en daarom niet m'n tas wil laten zien. M'n baan bij de politie heeft er niets mee te maken, ik vind het persoonlijk niet fijn. Ik wil wel uitleggen dat ze wel heel zeker van hun zaak moeten zijn voordat ze de politie gaan bellen.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Dat zou helemaal onverstandig zijn.

Van een diender, ook in vrijetijd, mag meer worden verwacht.

Die mensen werken voor hun geld en doen er zo wat aan om de kosten, jawel ook voor ons, lager te houden.

Het is een kleine moeite, een groot plezier.

Ik kan je echt garanderen dat ik uit mn panty zou gaan als een collega echt zoiets zou doen.
Nu hoeft dat geen indruk te maken natuurlijk maar ik heb het gevoel dat er meer collega's zijn die er zo over denken.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Beamer
Infopolitie Gast

dwang

Ongelezen bericht door Beamer »

Ik denk dat het dwangartikel van 284 Sr wel kan opgaan. Van 'door feitelijkheid dwingen' is sprake als de verdachte door die feitelijkheid heeft veroorzaakt dat het slachtoffer de handeling van de verdachte heeft geduld.

Dus mijn conclusie is dat deze bepaling wel toepasbaar is, alleen dan gaat zo'n beveiligingsbeambte wel erg ver. Bovendien is hij een gecertificeerd persoon (te herkennen aan de "V" op de linkerborstz\ijde van zijn kleding); hierdoor mogen er eisen aan zijn kennis en vaardigheden worden gesteld en loopt hij het risico dat zijn certificaat door een dergelijke manier van handelen wordt ingetrokken.
Beamer
Infopolitie Gast

integriteit

Ongelezen bericht door Beamer »

PaTeer1 schreef:Is een inbreuk op de persoonlijke integriteit niet iets? Ik heb geen idee of dat ergens beschreven staat, maar dat zal toch wel??
Zeg Pa, zoals jij ongetwijfeld zult weten, is de lichamelijke integriteit geregeld in de Grondwet, art. 11. Het is alleen niet mogelijk, de bepalingen van de Grondwet zelf te overtreden (je kunt er wel mee in strijd handelen). Daarvoor hebben ze onder andere het Wetboek van Strafrecht in het leven geroepen.
marianne81001
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door marianne81001 »

sunwave schreef:Het is inderdaad een principe zaak. Mijn tas is persoonlijk, hier heb ik spullen inzitten die voor mij persoonlijk zijn.

Vreemde gewoonte om dingen die zo prive zijn dat niemand ze mag zien mee te nemen een winkel in, kun je die dan niet beter thuis laten? :wink:

Persoonlijk heb ik zo iets als je niets te verbergen hebt maakt het niet uit of ze even kijken of je geen onbetaalde goederen in je tas hebt zitten.
Maar ja, ik zorg meestal dat ik niets bij me heb wat een ander niet mag/ hoeft te zien. Daarbij maakt het me dan weinig uit of je wettelijk verplicht zou zijn mee te werken, want wat schiet je er mee op dat je weigert, behalve dat het de evt. opgeroepen agenten en jezelf veel tijd gaat kosten???
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

eerlijk gezegd denk ik dat onervarenheid hierin een beetje meespeelt.
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Roland schreef: Wat is er, behalve een reguliere klacht door de klant bij de werkgever, te doen tegen de beveilingsbeambte/ winkelier? Strafrechtelijk volgens mij niets.
In een vergelijkbare situatie is door de rechter een schadevergoeding toegewezen van (ik dacht) € 600 wegens openbare belediging en aantasting van de goede naam en eer van de gelaedeerde.
The One
Superlid
Superlid
Roepnaam: Conducteeeuur?
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door The One »

Ik zou gewoon geen tas meenemen, of zo'n doorzichtige... :wink:
Bij de Lidl verkopen ze toch ook plastic tassen, die zijn ook weer her te gebruiken :idea:

En voor de discussie, ik zou het ook niet toelaten, straks willen ze ook nog in de kofferbak van je auto kijken wat doe je dan?

Ik ben van mening dat je als burger voor je rechten én plichten op moet komen, maakt niet uit wat je voor je beroep doet.

Zo'n bedrijf kan ook investeren in een goed bewakingssysteem, ik dacht trouwens dat zo'n V'-tje verplicht was (in het kader van de wet op de weerkorpsen) en een legitimatie helemaal.

The One
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik kan het me van een winkelier heel goed voostellen.... Als je ziet hoeveel schade de middenstand lijdt door winkeldiefstal, heb ik er alle begrip voor als iemand in m'n tas wil kijken....

En als mensen meteen beginnen te roepen: 'Ik heb rechten en dit en dat mag niet'... dan word ik altijd een beetje kriegelig en krijg ik een hele vieze smaak in m'n mond.... Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan 'straatadvocaten en arrogante verdachten' en als mensen een scene gaan maken omdat ze niet willen dat er in hun tas wordt gekeken, dan mis je duidelijk een stukje 'redelijkheid' tussen je oren...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Mijn idee, en blijf dan alsjeblieft gewoon weg uit zo'n winkel de volgende keer.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Of je laat je tas in de auto en rijd de boodschappen kar naar de auto toe.
Wil je toch echt je tas meenemen de winkel in, neem dan een tas met ritssluiting en hang de tas aan de haak van je boodschappenkar.

b.t.w. Als ik naar de Aldi of de Lidl ga, dan haal ik altijd zoveel zooi dat dat onmogelijk in 1 of 2 tassen past.
Meestal een boodschappenkratje of 3 @ 4.
Dus wat is eigenlijk het probleem.

Als ze nu in je jaszakken zouden wiullen gaan kijken, dan wordt het een heel ander verhaal en mag de politie mij komen halen.
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Als ze nu in je jaszakken zouden wiullen gaan kijken, dan wordt het een heel ander verhaal en mag de politie mij komen halen.
Wat is het verschil?

Het is beide iets persoonlijk waar ze in willen kijken.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Enig idee hoeveel rotzooi er in mijn jas zit?
Ik denk dat ze nietmeer bijkomen van het lachen en denken dat ik aan een of andere verzamel woede lijd.

Een Tas is voor boodschappen. Een jas niet.
als ze in je jas wilen kijken dan moeten ze m.i. al wel een hele gegronde reden hebben.
Als ze in je tas willen kijken, dan zul je de schijn wel gewekt hebben dat je er iets in hent gedaan.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Soms, heel soms, wordt bij winkeldiefstal ook wel eens iets niet in de tas, maar in de jas gestopt. Er schijnen zelfs jassen te bestaan, die daar compleet op geprepareerd zijn.

Deze jassen schijnen erg in trek te zijn bij mensen met verzamelwoede. :D:D:D
Gesloten