Nee, precies Koen. Het hof geeft aan dat er sprake moet zijn van belemmering (1) in samenhang met de verkeersdichtheid (2) en gematigde snelheid (3). Bij 3.10 wordt niet aan al die voorwaarden voldaan.zijlvaart67 schreef:Ik vind puntje 3.10 eigenlijk wel heel interessant. Ook die geeft een behoorlijke nuancering weer....
En ik heb inderdaad meer het gevoel dat de betrokkene is vrijgesproken omdat de verbalisante zich niets meer kan herinneren, dan vanwege keiharde regels en richtlijnen...3.10. Deze uitgangspunten leiden er naar het oordeel van het hof bijvoorbeeld toe, dat wanneer op wegen met twee of meer rijstroken in dezelfde rijrichting alleen maar sprake is van een langer durende inhaalmanoeuvre door meerdere motorvoertuigen niet gesproken kan worden van een file. In die situatie is art. 13, tweede lid RVV1990 niet van toepassing, zodat rechts inhalen niet vrij staat.
Dat verbalisante zich niets meer kan herinneren speelt in die voorwaarden geen rol. Slechts als zij zich had herinnerd dat er geen sprake was van fileverkeer (volgens de normen van het Hof), dan was de beslissing hoogstwaarschijnlijk anders uitgevallen. Zij had zich nl evengoed kunnen herinneren dat er wel sprake was van fileverkeer.
Onder 3.11 zegt het Hof dat het evenmin is toegestaan om linksplakkers rechts in te halen als er niet aan de geobjectiveerde maatstaven voor een file is voldaan.
Nu de volgende vraag.
Ik rijd vanavond naar huis op de rechterrijstrook; cruise control aan met een snelheid van ± 102km/h; ik word op de linkerrijstrook ingehaald door een auto die aanmerkelijk sneller rijdt. Als de auto mij bijna is gepasseerd doemt er een flitspaal op, de inhaler remt onmiddellijk en gaat langzamer rijden, dusdanig dat hij op de linkerrijstrook langzamer rijdt dan ik. Vervolgens ga ik hem weer rechts voorbij. Na de flitspaal vermeerdert de ander weer snelheid en gaat mij alsnog voorbij.
Hoe ga jij hiermee om?
Ik zou graag voor zo'n geval eens in Leeuwarden staan. (Wordt toch een soort hobby van mij