De technische voertuigeisen worden al jaren geregeld in de betreffende Europese richtlijnen. Hoewel kleine afwijkingen per land zijn toegestaan.
Verkeersreglementen en regels worden beheerst door de verdragen van Wenen (ook ons RVV), maar ook daar zijn verschillen tussen de landen mogelijk. Temeer daar de verdragen vaak een afwijking of keuzemogelijkheid bieden.
Een reservewiel valt in Duitsland en België niet onder de verkeersregels (ook op de autobahn), dan zijn de technische voertuigeisen zoals die gelden in het land van toelating van kracht.
Toch wil het wel eens variëren. Wat in het ene land onder de technische eisen valt, dat behoort in het andere tot de verkeersregels.
B.v. De minimum profieldiepte voor de banden van motorfietsen bedraagt in Nederland 1mm (voertuigeis); in België moeten alle banden van motorvoertuigen (behalve bromfietsen) een minimumprofieldiepte van 1,6mm hebben (verkeersreglement). Dus ook met een Nederlandse motorfiets moet je aan die eis voldoen.
In België is een "gevaardriehoek" in een auto verplicht (verkeerseis); in Nederland en Duitsland is slechts het gebruik verplicht in een noodsituatie. Zo is in België een brandblusser en een verbandtrommel verplicht voor Belgische voertuigen.
Er zijn nog wel meer verschillen in verkeersregels tussen de verschillende landen. Zo hebben afbuigende trams in Duitsland geen voorrang, tenzij het is aangegeven met een verkeersbord of licht. In België kruisen twee naar links afslaande voertuigen achter elkaar langs.
Ik zal niet alle verschillen hier op noemen, maar ga er maar van uit dat hetgeen wat in Nederland gemeengoed is in het buitenland anders geregeld kan zijn.
reserveband
Moderator: Moderatorteam