strandjutten wel of geen diefstal?
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Een en ander is geregeld in de Wet standvonderij en het uitvoeringsbesluit daarvan. De Burgemeester van kustgemeenten is bij wet aangewezen als strandvonder.
Daarnaast zijn nog veel zaken geregeld in:
Internationaal
Verdrag tot het vaststellen van enige eenvormige regelen betreffende hulp en berging. Brussel, 23 september 1910 (Stb. 1913, 75) Regels met betrekking tot hulp of bergingsloon, verplichting tot hulpverlening aan drenkelingen.
Schadelijke stoffen
Inzake de aansprakelijkheid van schepen die andere schadelijke stoffen dan olie vervoeren zijn tijdens de van 15 april tot en met 3 mei gehouden conferentie in het kader van IMO te Londen twee zaken tot stand gebracht.
een verdrag inzake aansprakelijkheid en vergoeding van schade in verband met het zeevervoer van gevaarlijke stoffen (HSN Vedrag Hazardous and Noxious Substances ); en
een Protocol ter herziening van het verdrag inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen (1976 limitatie verdrag)
Nationaal
Wet op de strandvonderij. 27 juli 1931 (Stb. 321) In alle aan zee grenzende gemeenten wordt het beheer der strandvonderij uitgeoefend door een strandvonder, de burgemeester bekleedt dit ambt van rechtswege. Hij oefent een voortdurend toezicht uit op de zeestranden onder zijn ambtsgebied. Uitvoeringsbesluit wet op de strandvonderij 18 december 1933 (Stb. 704) Laatstelijk gewijzigd (Stb. 1993, 627) Nadere regels voor strandvonderij.
Instructie voor de strandvonders
22 februari 1934 (Stb. 704) Instructie voor strandvonders ten aanzien van de gevonden goederen.
Wrakkenwet
Wet tot vaststelling van bepalingen omtrent de opruiming van vaartuigen en andere voorwerpen, in openbare wateren gestrand, gezonken of aan den grond geraakt of in waterkeringen of andere waterstaatswerken vastgeraakt, 19 juli 1934 (Stb. 401)
Wrakken kunnen door de beheerder van het water of waterstaatswerk worden opgeruimd zonder dat belanghebbenden hem aansprakelijk kunnen stellen voor de door die opruiming toegebrachte schade aan het wrak.
Besluit inzake de douane. 29 mei 1962 (Stb. 191) Tekstplaatsing (Stb. 1992, 56) Laatstelijk gewijzigd (Stb. 1994, 741)
Art. 12: Hij die aan de kust goederen heeft opgevist of gered, dan wel aangespoelde of gestrande goederen heeft geborgen, geeft daarvan onverwijld kennis aan de douane.
Premieregeling opgeviste milieugevaarlijke stoffen 18 augustus 1989 (Stcrt. 168). Premieregeling ten behoeve van de visserij voor uit de Noordzee opgeviste milieugevaarlijke stoffen in combinatie met een meldingsregeling teneinde bij te dragen aan een doelmatige bestrijding van de verontreiniging van de zee en de zeebodem.
Boek 8 BW titel 6 afdeling 2. 22 maart 1991 (Stb. 126)
Bepalingen omtrent hulp en berging bij ongevallen op zee.
WBON Wet bestrijding ongevallen Noordzee, 12 maart 1992 (Stb. 211)Regels met betrekking tot het voorkomen, beperken of ongedaan maken van schadelijke gevolgen van ongevallen op de Noordzee.
Daarnaast zijn nog veel zaken geregeld in:
Internationaal
Verdrag tot het vaststellen van enige eenvormige regelen betreffende hulp en berging. Brussel, 23 september 1910 (Stb. 1913, 75) Regels met betrekking tot hulp of bergingsloon, verplichting tot hulpverlening aan drenkelingen.
Schadelijke stoffen
Inzake de aansprakelijkheid van schepen die andere schadelijke stoffen dan olie vervoeren zijn tijdens de van 15 april tot en met 3 mei gehouden conferentie in het kader van IMO te Londen twee zaken tot stand gebracht.
een verdrag inzake aansprakelijkheid en vergoeding van schade in verband met het zeevervoer van gevaarlijke stoffen (HSN Vedrag Hazardous and Noxious Substances ); en
een Protocol ter herziening van het verdrag inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen (1976 limitatie verdrag)
Nationaal
Wet op de strandvonderij. 27 juli 1931 (Stb. 321) In alle aan zee grenzende gemeenten wordt het beheer der strandvonderij uitgeoefend door een strandvonder, de burgemeester bekleedt dit ambt van rechtswege. Hij oefent een voortdurend toezicht uit op de zeestranden onder zijn ambtsgebied. Uitvoeringsbesluit wet op de strandvonderij 18 december 1933 (Stb. 704) Laatstelijk gewijzigd (Stb. 1993, 627) Nadere regels voor strandvonderij.
Instructie voor de strandvonders
22 februari 1934 (Stb. 704) Instructie voor strandvonders ten aanzien van de gevonden goederen.
Wrakkenwet
Wet tot vaststelling van bepalingen omtrent de opruiming van vaartuigen en andere voorwerpen, in openbare wateren gestrand, gezonken of aan den grond geraakt of in waterkeringen of andere waterstaatswerken vastgeraakt, 19 juli 1934 (Stb. 401)
Wrakken kunnen door de beheerder van het water of waterstaatswerk worden opgeruimd zonder dat belanghebbenden hem aansprakelijk kunnen stellen voor de door die opruiming toegebrachte schade aan het wrak.
Besluit inzake de douane. 29 mei 1962 (Stb. 191) Tekstplaatsing (Stb. 1992, 56) Laatstelijk gewijzigd (Stb. 1994, 741)
Art. 12: Hij die aan de kust goederen heeft opgevist of gered, dan wel aangespoelde of gestrande goederen heeft geborgen, geeft daarvan onverwijld kennis aan de douane.
Premieregeling opgeviste milieugevaarlijke stoffen 18 augustus 1989 (Stcrt. 168). Premieregeling ten behoeve van de visserij voor uit de Noordzee opgeviste milieugevaarlijke stoffen in combinatie met een meldingsregeling teneinde bij te dragen aan een doelmatige bestrijding van de verontreiniging van de zee en de zeebodem.
Boek 8 BW titel 6 afdeling 2. 22 maart 1991 (Stb. 126)
Bepalingen omtrent hulp en berging bij ongevallen op zee.
WBON Wet bestrijding ongevallen Noordzee, 12 maart 1992 (Stb. 211)Regels met betrekking tot het voorkomen, beperken of ongedaan maken van schadelijke gevolgen van ongevallen op de Noordzee.
-
- Infopolitie Gast
Dit was ook het eerste wat in mij opkwam. Verder zou ik nooit toestaan dat mijn kinderen zoveel spaarcentjes meenemen naar het strand. Maar het voorveeld van Gijs is natuurlijk fictief.DaV schreef:@gvdbor
Zielig voor je zoontje, maar denk pappa wel zo sociaal is dat ie zijn zoontje dat geld schenkt.

Ik begrijp zijn punt wel.

- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Strandjutters bedienen zich van illegale praktijken. Zij 'ontfermen' zich over zaken die niet de hunne zijn. Zij overtreden hiermee het WvSR voor wat betreft de artikelen 310 en 311 b WvSR inzake diefstal en stroperij. De enige die gerechtigd is zaken van het strand te verwijderen is de strandvonder, vaak is dat de burgemeester binnen wiens gemeente het strand ligt. Een en ander is dan vaak geregeld bij gemeenteverordening.
Alles wat aanspoelt heeft in principe een eigenaar. In vele gevallen kan een verzekeringsmaatschappij aanspraak maken op 'zijn' aanspoelsel. Wanneer op het terrein van de strandvonderij dingen van waarde, afkomstig uit zee, liggen opgeslagen, is het gebruikelijk dat deze van tijd tot tijd via openbare verkopingen (Dienst Domeinen) van de hand worden gedaan. Er komen daartoe advertenties in de dagbladen. De verzekeringsmaatschappij kan tegen vergoeding van het borgloon recht doen gelden op de spullen. Anders wordt het publiek verkocht en krijgt de vinder een derde deel van de opbrengst van zijn geveilde vondsten.
Alles wat aanspoelt heeft in principe een eigenaar. In vele gevallen kan een verzekeringsmaatschappij aanspraak maken op 'zijn' aanspoelsel. Wanneer op het terrein van de strandvonderij dingen van waarde, afkomstig uit zee, liggen opgeslagen, is het gebruikelijk dat deze van tijd tot tijd via openbare verkopingen (Dienst Domeinen) van de hand worden gedaan. Er komen daartoe advertenties in de dagbladen. De verzekeringsmaatschappij kan tegen vergoeding van het borgloon recht doen gelden op de spullen. Anders wordt het publiek verkocht en krijgt de vinder een derde deel van de opbrengst van zijn geveilde vondsten.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

-
- Infopolitie Gast
De toegevoegde waarde van het melden bij de strandvonder is (heus waar) belastingtechnisch. Mochten de gevonden goederen namelijk enige waarde hebben dan dienen er belastingen betaald te worden (invoerrecht) voordat je over deze goederen mag beschikken.Bouwe1 schreef: En ja, hij zou het eigenlijk moeten melden bij de strandvonder, maar wat de toegevoegde waarde daarvan is, er was immers geen juridisch eigenaar meer. Achetrgelaten op zee betekend afstand gedaan hebben van.
-
- Infopolitie Gast
Juist,
vandaar dus dat de douane erbij betrokken wordt.
verder is het goed dan m.i. jouw eigendom.
Dat Thunderstreak de Dienst domeinen ermee aan de haal laat gaat vind ik principieel onjuist.
Sterekr nog.
Als ik mijn bootje op zee verlaat dan ben ik haar kwijt en is de eerste die vastmaakt / aan boord gaat officieel eigenaar.
Dat Thunderstreak de Dienst domeinen ermee aan de haal laat gaat vind ik principieel onjuist.
Sterekr nog.
Als ik mijn bootje op zee verlaat dan ben ik haar kwijt en is de eerste die vastmaakt / aan boord gaat officieel eigenaar.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Lees de posting goed: alles wat aanspoelt dient naar de strandvonder te gaan. Die slaat het op en na verloop van tijd kan het via domeinen verkocht worden. Wat jij bedoelt gebeurt op zee. Op zee is ander recht van toepassing. Ik verzin het niet: het is de wet op de strandvonderij van 1931. De wet is nog steeds vean kracht; hij is laatstelijk aangepast in 2001.Bouwe1 schreef:Juist,
Sterekr nog.
De encyclopedie zegt daarover:
Strandvonderij. Ambtelijke instelling die uit zee aangespoelde voorwerpen moet beheren. De strandvonder of strandvoogd is meestal de burgemeester. Hij oefent toezicht uit op gestrande schepen, aangespoelde goederen en het verlenen van hulp en » berging. De strandvonder heeft recht op beheerloon, dat wordt betaald uit de opbrengst van goederen. Het zich toeëigenen van op het strand gevonden voorwerpen is officieel verboden.
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 27 feb 2005, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
WEST-TERSCHELLING - Garnalenvisser W. Bakker uit Terschelling heeft de afgelopen maanden voor 140.000 euro koper en lood uit de Noordzee gevist.
De koperbroodjes zijn afkomstig uit een wrak van een schip dat tijdens de Eerste Wereldoorlog is vergaan. Bakker kan het geld goed gebruiken omdat er op dit moment niets te verdienen valt met het vissen naar garnalen.
Bovenstaand bericht stond vandaag op internet.
De koperbroodjes zijn afkomstig uit een wrak van een schip dat tijdens de Eerste Wereldoorlog is vergaan. Bakker kan het geld goed gebruiken omdat er op dit moment niets te verdienen valt met het vissen naar garnalen.
Bovenstaand bericht stond vandaag op internet.