ijsvrij maken achterruit
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Dit soort dingen (als ze extreem zijn tenminste) kan je op grond van het algemene gevaarsartikel (art 5 WVW) bekeuren.... Dus het kan inderdaad strafbaar zijn... al zal een Officier van Justitie niet staan te juichen als je met dit soort zaken aankomt.... (en er geen sprake is van een ongeval) 

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Of sneeuw vervoeren lading is?
Je maakt het wel erg theoretisch...
Het rvv kent geen specifieke definitie van lading. Het VR wel:
Lijkt me dus nog niet echt waarschijnlijk.
Maar goed, dat is alleen maar het VR.
Verder zal je dus terug moeten vallen op het algemene spraakgebruik, of het woordenboek.

Je maakt het wel erg theoretisch...

Het rvv kent geen specifieke definitie van lading. Het VR wel:
lading:
alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel daaronder niet begrepen;
Lijkt me dus nog niet echt waarschijnlijk.

Maar goed, dat is alleen maar het VR.
Verder zal je dus terug moeten vallen op het algemene spraakgebruik, of het woordenboek.
En dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat 'gewoon gevallen sneeuw' geen lading is, of je moet er bewust een voorraadje van aan gaan leggen en dit willen vervoeren....la·ding (de ~ (v.), ~en)
1 de hoeveelheid elektriciteit waarmee iets geladen is
2 hoeveelheid in een keer te vervoeren goederen => transport, vracht
3 de hoeveelheid ontplofbare stof waarmee een vuurwapen of een mijn geladen wordt
4 gevoelsinhoud => hoop

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Haha, juistum. Maar goed, er wordt dus gewoon gezegd dat de auto (dak, motorkap ed) sneeuwvrij moet zijn.. punt. Maar waar kun je me laten zien (artikel) dat dit geregeld is? Er is wel meer gewenst of er wordt wel meer gezegd. Eerder in dit ow werd artikel 5 WVW al aangehaald, daar kan ik me dan wel wat bij voor stellen ja. Maar is er expliciet een wetsartikel of reglement waar dit in staat?
-
- Infopolitie Gast
ijsvrij maken achterruit
al met al, nog steeds geen concreet antwoord over het wel of niet bekeuren.
volgens mij wel hoor, zie bericht van Zijlvaart:
Dit soort dingen (als ze extreem zijn tenminste) kan je op grond van het algemene gevaarsartikel (art 5 WVW) bekeuren.... Dus het kan inderdaad strafbaar zijn... al zal een Officier van Justitie niet staan te juichen als je met dit soort zaken aankomt.... (en er geen sprake is van een ongeval)
-
- Infopolitie Gast
voor sommige gevallen zijn WEL vastgestelde bedragen, voor anderen niet.
voor het niet ijsvrij maken van ruiten zijn vastgestelde bedragen. Het feit is wel gerelateerd aan art. 5 WVW, net als hinderlijk/gevaarlijk parkeren, ook daarvan ligt de oorsprong bij art 5.
Een pv opgemaakt puur als overtreding van art. 5 heeft dat niet, daar beslist justitie dus.
voor het niet ijsvrij maken van ruiten zijn vastgestelde bedragen. Het feit is wel gerelateerd aan art. 5 WVW, net als hinderlijk/gevaarlijk parkeren, ook daarvan ligt de oorsprong bij art 5.
Een pv opgemaakt puur als overtreding van art. 5 heeft dat niet, daar beslist justitie dus.
-
- Infopolitie Gast
Daar kan zelfs de verbalisant in meebeslissen.Maurice930 schreef:als iemand op artikel 5 wvw wordt bekeurd... is de boete dan altijd hetzelfde of is dat afhankelijk van de overtreding? als je voor een bepaald art. wordt gepakt kan ik me voorstellen dat er een bepaald bedrag voor staat.
Ik heb eens een automobilist aangehouden terzake art. 5 WVW.
Deze bestuurder reed in een nederlandse huurauto, met een italiaans rijbewijs.
In zijn auto zaten 2 vrouwen en 3 peuters zonder gordel.
De bestuurder reed zeer roekeloos en overschreed daarbij de max. snelheid met meer dan 50 km/uur.
De OVJ maakte een optelsom van overtredingen en gedragingen en kwam op zeg maar X euro uit. Ivm met het buitenlandse rijbewijs werd deze niet ingevorderd.
Omdat een nederlands rijbewijs wel ingevorderd zou worden, heb ik gezegd dat ik het niet mee de hoogte van de boete eens was.
De OVj heeft toen het bedrag verhoogt met een flink bedrag.
Ik weet de bedragen niet meer uit mijn hoofd.
- rich
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Het is heel goed als men het voertuig sneeuw vrij maakt maar volgens mij staat er nergens dat je het dak sneeuwvrij moet maken. Om ergens een bekeuring voor uit te kunnen schrijven moet het feit wel strafbaar gesteld zijn en als dat niet zo is dan kan je voor dat feit niet bekeuren.
Als iemand toch een lading sneeuw op zijn dak heeft en dat vliegt bij het rijden op een andere auto dan zou ik het wel aandurven op een pv te geven terzake overtreding art 5 WvW en daarna laat ik de keuze aan de OVJ wat hij er verder mee doet.
Als iemand toch een lading sneeuw op zijn dak heeft en dat vliegt bij het rijden op een andere auto dan zou ik het wel aandurven op een pv te geven terzake overtreding art 5 WvW en daarna laat ik de keuze aan de OVJ wat hij er verder mee doet.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.