rolstoel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Nou nee... want als ik gewoon heel simpel het RVV lees, staat er in de definitie een gehandicaptenvoertuig. Als ik de def van gehandicaptenvoertuig lees, dan voldoet een rolstoel aan die eisen. En eh, een rollator dan ook als gehandicaptenvoertuig?! Is die INGERICHT voor het vervoer van een gehandicapte dan?

Dus geef die koelkast maar hier :-D
Gebruikersavatar
BB
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door BB »

Ik heb geen RVV, kan die op het internet ook niet vinden.

Wel een voertuigreglement en daarin staat het m.i. overduidelijk.
m.a.w. een gemotoriseerde rolstoen is een voertuig en een niet gemotoriseerde valt onder een kleine constructie. Net als de rollator.

De koelkast kun je halen via marktplaats.nl

[opm Thijeleo
Het rvv staat op de site infopolitie, zie
http://www.infopolitie.nl/verkeer/rvv
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

De definitie van het RVV over het gehandicaptenvoertuig staat in mijn eennalaatste bericht. Of het VR en het RVV spreken elkaar tegen... Dat volgens het VR een handgeduwde rolstoel geen gehandicaptenvoertuig is, neemt volgens het RVV niet weg dat deze dan toch de regels zou moeten volgen van een gehandicaptenvoertuig... Zo dan maar:?:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

We moeten een paar dingen niet door elkaar halen. De definitie's van de wet, het RVV en het VR. Die kunnen allemaal verschillend zijn en afhankelijk van waar je tegen optreden wilt, pak je de bijbehorende definitie.
RVV:
voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;
Wil je dus een invalide bekeuren, ogv gedragsregels, dan ga je uit van bovengenoemde definitie als zijnde voertuig. Met 1 uitzondering, namelijk art 2 RVV
1.
De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn mede van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, indien zij van een voetpad of trottoir gebruik maken of van het ene naar het andere voetpad of trottoir oversteken.

Gemotoriseerd of niet, is dus hiervoor totaal niet interessant!

Voor het voertuigreglement (de technische eisen) geldt de volgende definitie:
Voertuigreglement:
gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 m en niet is uitgerust met een motor, dan wel waarvan de door de constructie bepaalde maximum snelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt indien het voertuig is uitgerust met een motor, en niet zijnde een bromfiets;
Oftewel, in het VR heeft een rolstoel z'n eigen definitie en daardoor ook z'n eigen specifieke technische eisen. Overigens worden er alleen specifieke eisen gesteld aan gemotoriseerde invalidenvoertuigen.


Tenslotte de Wegenverkeerswet. Die kent geen specifieke definitie van een invalidenvoertuig. Wel de volgende:
Wegenverkeerswet:
motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders;
Hieruit kan je concluderen dat een gemotoriseerd invalidenvoertuig een motorrijtuig is en daardoor dus verzekeringsplichting ed...

Oftewel, 3 verschillende definitie's voor 3 verschillende soorten wetgeving.... :wink:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Zei ik toch :D
Gebruikersavatar
funkyduck
Toplid
Toplid
Agent
Berichten: 394
Lid sinds: 16 okt 2004, 13:51
Contact:

Ongelezen bericht door funkyduck »

Maurice930 schreef:sorry maar het RVV 1990 heeft als definitie voertuigen het volgende: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;
Waar heb jij vandaan dat er NIET-gemotoriseerde rolstoelen niet onder voertuigen valt funkyduck?
Bij de letter "V" staat hier wat een voertuig is: http://www.infopolitie.nl/wet/vr/01_defenities.php

Opm. thijeleo
Dit is dus de defenitie zoals die in het Voertuigreglement wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Jaha... Zie tekst van zijlvaart67. Waar het mij om ging is of het voor het RVV een voertuig is en dat IS het. Volgens het VR niet nee, dáár heb jij gelijk in...
Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Nogmaals.
begin bij voertuig.
Dan is een niet gemotoriseerde rolstoel geen voertuig.
Dan is een niet gemotoriseerde rolstoel in het kader van het RVV ook geen gehandicaptenvoertuig, immers het is geen voertuig.

Als je in het RVV (leuk te lezen) kijkt bij de definitie van voertuig en ze noemen een bepaald voertuig dan weet je nog niet of het een voertuig is. dus kijk je bij het voertuigreglement, daar waar een voertuig aan moet voldoen, en je weet dat een niet gemotoriseerde rolstoel geen voertuig is en dus geen gehandicaptenvoertuig is.
een gemotoriseerde rolstoel ingericht voor het vervoer van gehandicapten is dan blijkens Voertuigreglement en blijkens RVV een voertuig.

Conclusie VR en RVV spreken elkaar hierin niet tegen.

(er is nog bier in de koelkast)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Sorry, maar ik kan je redenatie totaal niet volgen... :shock:

Een invalidenvoertuig staat, in het rvv, specifiek genoemd bij de definitie van voertuigen... En dan is het (voor die regeling) dus ook een voertuig en kan je dat dus niet verder in twijfel trekken....

Oftewel, je logica ontgaat me volkomen....

Sterker nog, de Hoge Raad heeft geoordeeld (aangezien de WVW geen definitie van voertuig kent) dat dat 'alles is wat rijdt of glijdt'....

En ook daar valt een invalidenvoertuig onder. Al is de definitie van de specifieke regeling leidend, en daarom bestaan er meerdere definitie's van 1 voorwerp....

En dat is heel logisch. Net zoals het feit dat een personenauto zowel een aanhanger als een motorrijtuig is....

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

ok in stapjes
je wilt weten wat een voertuig is.

je gaat naar RVV --> Voertuig
daar word genoemd gehandicapten voertuig --> geen duidelijk antwoord op de vraag voertuig.

dus wijk je uit naar het VR
en dan zie je dat een gemotoriseerde rolstoel wel een voertuig is.
Derhalve is een niet gemotoriseerde rolstoel geen voertuig.
Ergo, een gehandicaptenvoertuig in het RVV is dan naar alle waarschijnlijkheid een bestelautootje, grijs kenteken, waar een rolstoel achterin gereden kan worden.
En die is inderdaad aangepast voor gehandicapten vervoer.
Gebruikersavatar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 7902
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Waarmee je dus de ene wetgeving gebruikt voor een andere wetgeving. En dat is dus net niet de bedoeling. Als een bepaalde wetgeving een defenitie geeft, kan deze alleen overruled worden door hogere wetgeving.

De wegenverkeersWET staat boven het RVV, het voertuigreglement is gelijkwaardig aan het RVV.

Ergo, je kunt de defenitie van het Voertuigreglement NIET gebruiken om op het RVV toe te passen.

En: iedere rolstoel is voor het RVV een voertuig.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik kan me alleen maar bij Leo aansluiten en ik begrijp niet waarom de definitie van het RVV niet duidelijk zou zijn...
RVV:
voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;
Want ik begrijp dat daar de moeilijkheid ligt...en dat vat ik niet... :shock:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

ik geef me wel gewonnen

Kom maar halen.

http://www.marktplaats.nl
zoeken op koelkast
prijs= gratis
merk Erres 13 jaar oud bij de fam. Kleingeld, Maassluis, Zuid-holland

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, ik heb em niet gereserveerd
Anders is er wel een magnetron met een los contact die je mag komen halen....
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik houd niet van bier, sorry.... :wink:

Of hebben koelkasten nog een ander nut? :lol:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

whahaha, YES :-D maar goed, heb net een nieuwe :-( Magnteron kan mijn vriendin wel gebruiken :-)
Gesloten