alcohol op de fiets
Moderator: Moderatorteam
nee, want een rijbewijs kan niet ingevorderd worden van een fietser, zie art. 164 WVW lid 2.Ferry schreef:gvdbor schreef:
Maar die is dus opgelegd geworden door de rechtbank
Dat is de stap nadat het rijbewijs was ingevorderd natuurlijk
Een ontzegging besturing motorrijtuigen, oftewel OBM wordt opgelegd tijdens een rechtzitting en staat los van een invordering rijbewijs door de politie.
Ik betwijfel het ook of het aan een fietser opgelegd zou kunnen worden maar dat weet ik dus niet zeker.
Feit is dat van een fietser door de politie geen rijbewijs ingevorderd kan worden. En als dit wel gebeurd dan is dat onrechtmatig en krijgt de fietser per kerende post met een excuusbrief het rijbewijs terug. De wet voorziet er gewoon niet in.
-
- Infopolitie Gast
OBM
Blijkens art. 179 WVW 1994 kan de ontzegging van de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen (als bijkomende straf door de rechter) alleen maar worden opgelegd aan de bestuurder van een motorrijtuig.
Dus lijkt het me sterk dat een fietser die voor art. 8 WVW is veroordeeld, daarbij ook OBM heeft gekregen.
Dus lijkt het me sterk dat een fietser die voor art. 8 WVW is veroordeeld, daarbij ook OBM heeft gekregen.
-
- Infopolitie Gast
dronken
Het gaat er ook niet om of je wel of niet dronken bent. Bepalend is, dat na meting de grens van 0,5 pro mille is overschreden. Als dat zo is, ben je formeel strafbaar.Anonymous schreef:Dus je mag wel met meer dan 0.5 promille fietsen? (want dan ben je nog niet dronken)wout schreef:Je mag inderdaad niet dronken fietsen, hiervoor kan je beboet worden.