ongewenste intimiteit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Roland schreef:Geweld gebruiken (de voorgestelde harde duw) is verboden (lichaamlijke integriteit, politie heeft het geweldsmonopoly, heb ik geleerd behoudens noodweer en zelfverdediging uiteraard), maar ik kan nergens vinden waar dit concreet strafbaar gesteld is.

Eenvoudige mishandeling of aanranding kun je volgens mij niet hard maken. Bij eenvoudige mishandeling is het immers noodzakelijk dat er sprake is van fysiek leed of pijn. Ik hoop dat ik een artikel over het hoofd zie?

Bij aanrandig moet er sprake zijn van dwingen of dulden ontuchtige handelingen. Gaat dus ook niet op.

Of wel? ;)
Als het al geen eenvoudige mishandeling is, wat voor artikel wil je dan gebruiken om een duw in de rug strafbaar te stellen. Je zegt immers, wel verboden, maar niet strafbaar. Wat is dan het verbod?
Roland
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

thijeleo schreef:
Roland schreef:Geweld gebruiken (de voorgestelde harde duw) is verboden (lichaamlijke integriteit, politie heeft het geweldsmonopoly, heb ik geleerd behoudens noodweer en zelfverdediging uiteraard), maar ik kan nergens vinden waar dit concreet strafbaar gesteld is.

Eenvoudige mishandeling of aanranding kun je volgens mij niet hard maken. Bij eenvoudige mishandeling is het immers noodzakelijk dat er sprake is van fysiek leed of pijn. Ik hoop dat ik een artikel over het hoofd zie?

Bij aanrandig moet er sprake zijn van dwingen of dulden van ontuchtige handelingen. Gaat dus ook niet op.

Of wel? ;)
Als het al geen eenvoudige mishandeling is, wat voor artikel wil je dan gebruiken om een duw in de rug strafbaar te stellen. Je zegt immers, wel verboden, maar niet strafbaar. Wat is dan het verbod?
Laat ik het omdraaien: Is gebruik van geweld door burgers toegestaan? Volgens mij niet, behoudens enkele situaties. Als iets niet is toegestaan is het dus verboden. Maar waar is het strafbaar gesteld?

Zie ik ergens iets over het hoofd?
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Tegenvraag dan: is het geven van een duw geweld in de zin van de wet?
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

thijeleo schreef:Tegenvraag dan: is het geven van een duw geweld in de zin van de wet?
Ligt er volgens mij aan, als iemand mij hard duwt zodat mijn hoofd tegen de muur komt dan is deze peroon toch bezig met mishandeling en dus strafbaar of zie ik dit als burger verkeerd? :roll:
Roland
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Tegenvraag dan: is het geven van een duw geweld in de zin van de wet?
Die vraag kan ik positief beantwoorden.
Geweld: elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis.
Als je iemand zachtjes duwt is dat in mijn ogen geringe betekenis, een fikse duw waarbij je moet uitkijken je evenwicht niet te verliezen daarentegen......
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Roland schreef:
Als je iemand zachtjes duwt is dat in mijn ogen geringe betekenis, een fikse duw waarbij je moet uitkijken je evenwicht niet te verliezen daarentegen......
Hier ben ik het niet volledig met je eens.

Tijdens carnaval krijg je bv om de 5 minuten een harde duw.

Als je naar aanleiding hiervan iedereen een proces verbaal gaat geven dan denk ik dat er nog wat overuurtjes inzitten;)
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Even terug dan naar de topicstarter haar vraag.
Ze kreeg een por in de rug met het dringende verzoek om onmiddellijk te vertrekken.

Is deze duw normaal gesproken het gebruiken van geweld. Dat is dus de vraag.

Zoals al terecht is genoemd, zijnd e duwen om de 5 minuten tijdens de carnaval. Dat is dus geen geweld.

Op het moment echter, dat een duw meer gevolgen heeft praat men van eenvoudige of zware mishandeling. Maar dat wordt dus bepaald door de gevolgen van die duw, niet door de duw zelf.

Aangezien er onder eenvoudige mishandeling niets is, wat minder is dan eenvoudige mishandeling, is een gewone duw dus geen mishandeling, tenzij de gevolgen enz.

Een kale duw, dus zonder gevolgen. is in mijn ogen nooit enige vorm van mishandeling.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Als een duw geven geweld is, akkoord. Dan is het vervolgens strafbaar gesteld bij art. 300 WvSr,

Als het namelijk een kracht is van meer dan geringe betekenis impliceert dat naar mijn mening automatisch dat er sprake is van pijn en/of letsel.
is dat niet het geval dan is de kracht van geringe aard geweest.

post van leo en mij kruisten elkaar
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Maar we liggen gelukkig wel op 1 lijn.
Roland
Infopolitie Gast

DaV schreef:
Roland schreef:
Tijdens carnaval krijg je bv om de 5 minuten een harde duw.
Daar ontbreekt de opzet meestal en anders wel de aangifte. ;)
Roland
Infopolitie Gast

gvdbor schreef: Als het namelijk een kracht is van meer dan geringe betekenis impliceert dat naar mijn mening automatisch dat er sprake is van pijn en/of letsel.
is dat niet het geval dan is de kracht van geringe aard geweest.
Ok, dus een enorme duw, waarbij degene die duwt de duw aanzet vanaf het lichaam van het SO, waarbij iemand niet valt en geen pijn of letsel oploopt is naar jouw idee geen geweld?

Uitgaand van deze redenering kun je dus ongestraft iemand zo vaak duwen als je wilt. Handig voor ruziezoekers om de eerste klap uit te lokken.
Joosie
Infopolitie Gast

ongewenste intimiteiten

Ongelezen bericht door Joosie »

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie meedenken;
ik was idd al op zoek naar een wijkkrantje hier uit de buurt,
mocht er nog iets uit voort komen zal ik het jullie graag
laten weten.

Vr.gr.Joosie
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Roland schreef: een enorme duw, waarbij iemand niet valt en geen pijn of letsel oploopt .
Dan was het naar mijn mening geen enorme duw
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Hoe enorm is een duw als iemand er niet door valt of er geen pijn/letsel van oploopt.

Eis voor mishandeling is nu eenmaal enige vorm van pijn/letsel. Als dat niet aanwezig is, is het geen mishandeling. En ik zou zo geen artikel weten, die daar nog onder gaat zitten, dus is er geen sprake van een overtreding/misdrijf en dus geen sprake van een strafbaar feit.

En de duw ter uitlokking? Is dat misschien uitlokking tot mishandeling?
poter
Infopolitie Gast

echte agent

Ongelezen bericht door poter »

PJ schreef:Ik heb u verhaal gelezen.
Ik kijk zo af en toe wel eens op politie.prikbord en zie dan dat er steeds meer antwoorden staan van niet agenten. Ook betwijfel ik of diegene die zich voordoen als agent het ook daadwerkelijk zijn. Ik stoor me de laatste tijd eveneens aan de antwoorden aldaar.

Op deze site proberen wij de mensen correct te benaderen en een normaal antwoord te geven.

Ik begrijp dat u onheus bent bejegend en dat geeft een rot gevoel. Uit uw verhaal kan ik momenteel nog geen strafbaarfeit ontdekken.
Het enigste advies wat ik op dit moment aan u kan geven is vermijd de winkel indien mogelijk.

Agent ben het met u eens. Ik heb ook het idee dat ik van niet agenten een antwoord krijg .kan u daar eigelijk via u site iets aan doen ?
Gesloten