Mistlamp
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Wellicht heeft men zo 'bot' voor een vaste datum gekozen, omdat van veel kleine aanhangertjes het bouwjaar niet is te achterhalen. Er bestaan natuurlijk ladingen ongeregistreerde aanhangertjes waarbij gewoon niets meer te controleren valt. 

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Re: Mistlamp
Dick Bon schreef:Mijn vraag, ik rijd een Dodge Ramvan (amerikaans model), en die heeft geen mistlamp, want het model is er niet mee uitgerust.
Wat nu?
Michael schreef: Artikel 3.2.41
Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van:
i. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG, L 262) en 77/538/EEG;
Dan zou deze van voor 31 december 1994 moeten zijn.
Anders kan je nooit geen typegoedkeuring hebben voor dit voertuig.!!
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
@Corrado:
Een Dodge Ramvan heeft, bij mijn weten, ook geen typegoedkeuring in Nederland.
Volgens mij heeft Dodge nog nooit om een typegoedkeuring voor onze wetgeving verzocht en worden alle auto's van dit merk 'parallel geimporteerd' en individueel gekeurd.
Een Dodge Ramvan heeft, bij mijn weten, ook geen typegoedkeuring in Nederland.
Volgens mij heeft Dodge nog nooit om een typegoedkeuring voor onze wetgeving verzocht en worden alle auto's van dit merk 'parallel geimporteerd' en individueel gekeurd.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
@ zijlvaart67
Naar mijn weten, kan je een auto zelf importeren en van alles doen.
Maar hij moet RDW gekeurd worden, en als er geen typegoedkeuring is krijg je geen kenteken. Volgens mij moet er minimaal een europeese typegoedkeuring zijn, dan krijg je een kenteken.
Tenminste dat is wat mij altijd verteld is bij na vraag.
Wil hiermee niet zeggen dat ik gelijk heb
http://www.rdw.nl/ned/02_diensten/03_pa ... 3_0011.htm
Naar mijn weten, kan je een auto zelf importeren en van alles doen.
Maar hij moet RDW gekeurd worden, en als er geen typegoedkeuring is krijg je geen kenteken. Volgens mij moet er minimaal een europeese typegoedkeuring zijn, dan krijg je een kenteken.
Tenminste dat is wat mij altijd verteld is bij na vraag.
Wil hiermee niet zeggen dat ik gelijk heb

http://www.rdw.nl/ned/02_diensten/03_pa ... 3_0011.htm
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Spraakverwarring..
Je praat over een 'typegoedkeuring' en dat is een eenmalige keuring door de Dienst wegverkeer van 1 enkele auto, waarna alle auto's van hetzelfde type niet meer gekeurd hoeven te worden en gewoon een kenteken meekrijgen.
Iedere ingevoerde Dodge zal echter wel individueel gekeurd moeten worden en de eisen, zo lees ik
, verschillen dus per land van herkomst....
Maar dit staat ook nogeens los van een europese goedkeuring. Individuele keuringen betreffen puur onze wetgeving. Een Dodge tenminste, kan waarschijnlijk niet terugvallen op een 'europese goedkeuring' van een andere lidstaat van de EU (en hier dus niet een makkelijkere individuele goedkeuring afdwingen.)
Een individuele goedkeuring blijft dus een vereiste.
Maar 'Dick Bon' hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken. Die auto kan probleemloos zonder mistachterlicht verder door het leven...

Je praat over een 'typegoedkeuring' en dat is een eenmalige keuring door de Dienst wegverkeer van 1 enkele auto, waarna alle auto's van hetzelfde type niet meer gekeurd hoeven te worden en gewoon een kenteken meekrijgen.
Iedere ingevoerde Dodge zal echter wel individueel gekeurd moeten worden en de eisen, zo lees ik

Maar dit staat ook nogeens los van een europese goedkeuring. Individuele keuringen betreffen puur onze wetgeving. Een Dodge tenminste, kan waarschijnlijk niet terugvallen op een 'europese goedkeuring' van een andere lidstaat van de EU (en hier dus niet een makkelijkere individuele goedkeuring afdwingen.)
Een individuele goedkeuring blijft dus een vereiste.

Maar 'Dick Bon' hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken. Die auto kan probleemloos zonder mistachterlicht verder door het leven...

Donald Tusk
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
En wat lees ik net in een 'digitale krant':
Maar ik ben benieuwd...
Als het kalf verdronken is, wil de ANWB de put nog even dempen...DEN HAAG - De ANWB heeft het bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie gevraagd mistachterlampen voor caravans, vouw- en aanhangwagens pas juli volgend jaar verplicht te stellen.
De nieuwe verlichtingseisen gelden sinds 1 januari, maar volgens de ANWB zijn nog maar weinig bezitters van aanhangers daarvan op de hoogte.
Het OM heeft de brief van de ANWB woensdag ontvangen en beraadt zich nog op een reactie, aldus een woordvoerder donderdag.

Maar ik ben benieuwd...
Donald Tusk
Leuk stukje van die digitale krant, maar sinds wanneer bepaalt het bureau verkeershandhavinjg wanneer een stukje wetgeving wordt ingevoerd?
Verkeershandhaving wil wel veel, maar dit is zwaar overdreven.
En de ANWB? Zij hebben de plank volledig misgeslagen door het vooraf niet mee te nemen in hun informatie richting leden en anderen.
Verkeershandhaving wil wel veel, maar dit is zwaar overdreven.
En de ANWB? Zij hebben de plank volledig misgeslagen door het vooraf niet mee te nemen in hun informatie richting leden en anderen.
Laatst gewijzigd door thijeleo op 04 feb 2005, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Infopolitie Gast
Nou vat ik het even niet meer, in het reglement 5.12.51 staat dat aanhangers van na 1997 in het bezit moeten zijn van mistlampen indien ze zwaarder zijn dan 750kg.thijeleo schreef:Dat is dus net het probleem Maaike, het geldt ook voor die caravan van 15 jaar oud. Die moet per 01-01-2005 ook mistachterlicht hebben.
Mijn caravan is van 1996 en 900 kg maar heeft geen mistlamp en de dealer zegt ook dat dit niet nodig is cq hij weet zelfs nergens van.
Volgens reglement 5.12.51, hoef ik dus ook geen mistlicht te hebben of zie ik het nu verkeerd???
Die datum van 31-12-1997 geldt voor de zware caravans. In Maaikes vraag ging ik uit van de lichte caravan.
Alle aanhangwagens (caravans) lichter dan 750 kg moeten miv 01-01-2005 voorzien zijn van mistachterlicht. De leeftijd van de caravan maakt dan niet uit, het is immers een gebruikerseis, geen toelatingseis.
Bij een toelatingseis gaat het om aanhangwagens/caravans die nieuw worden ingevoerd. Tijdens de keuring daarvan zal het aanhangwagen/caravan aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Een gebruikerseis betekent, dat vanaf dat moment alle aanhangwagens/caravans, dus ook de al bestaande, aan de eisen moeten voldoen.
In het geval mistachterlicht staat de regel in hoofdstuk 5 van het voertuigreglement, dit zijn de inrichtingseisen/gebruikerseisen. Alle aanhangwagens/caravans van onder 750 kg zullen er dan dus aan moeten voldoen, ook de oude van 15 jaar of ouder.
Boven de 750 kg geldt deze verplichting voor de aanhangwagen/caravans die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen.
Alle aanhangwagens (caravans) lichter dan 750 kg moeten miv 01-01-2005 voorzien zijn van mistachterlicht. De leeftijd van de caravan maakt dan niet uit, het is immers een gebruikerseis, geen toelatingseis.
Bij een toelatingseis gaat het om aanhangwagens/caravans die nieuw worden ingevoerd. Tijdens de keuring daarvan zal het aanhangwagen/caravan aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Een gebruikerseis betekent, dat vanaf dat moment alle aanhangwagens/caravans, dus ook de al bestaande, aan de eisen moeten voldoen.
In het geval mistachterlicht staat de regel in hoofdstuk 5 van het voertuigreglement, dit zijn de inrichtingseisen/gebruikerseisen. Alle aanhangwagens/caravans van onder 750 kg zullen er dan dus aan moeten voldoen, ook de oude van 15 jaar of ouder.
Boven de 750 kg geldt deze verplichting voor de aanhangwagen/caravans die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen.
-
- Infopolitie Gast