Verzachtende omstandigheden
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Verzachtende omstandigheden
Op dit moment zie ik niets strafbaars. Dat kan het wel worden als het contact zoeken blijft doorduren terwijl duidelijk is dat de ontvanger dit niet wilt. Stopt het contact zoeken nu dan zal er niets aan de hand zijn.
In de regel zal de poltie bij aangifte eerst een stopgesprek voeren om duidelijk te maken dat het gedrag niet gewenst is en in de toekomst tot vervolging zou kunnen leiden.
In de regel zal de poltie bij aangifte eerst een stopgesprek voeren om duidelijk te maken dat het gedrag niet gewenst is en in de toekomst tot vervolging zou kunnen leiden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
ClueHunter
Die persoon wil iets met iemand uitpraten, maar die iemand wil dat niet. Vervolgens blijft deze persoon berichten versturen met de vraag om dit toch uit te praten, maar geeft die andere persoon aan dit niet te willen.
Mijns inziens is hier wel een zorgwekkend patroon te zien en eentje die toch echt overeenkomsten heeft met stalkingsgedrag. De vraag is echter, hoeveel berichten worden er verstuurd? En dan graag een eerlijk antwoord.
Mijns inziens is hier wel een zorgwekkend patroon te zien en eentje die toch echt overeenkomsten heeft met stalkingsgedrag. De vraag is echter, hoeveel berichten worden er verstuurd? En dan graag een eerlijk antwoord.
-
Marcy TS
- Infopolitie Gast
Ik denk tussen de 30 en 40 in een jaar tijd
-
ClueHunter
De vraag ging over verzachtende omstandigheden en of daar rekening mee gehouden kan worden.
Vanuit die vraagstelling, en dat is slechts mijn aanname, ontstaat bij mij het gevoel dat deze persoon al is aangesproken op zijn gedrag. En dan is er meestal sprake van meer dan 30 a 40 berichtjes die verstuurd zijn...
Vanuit die vraagstelling, en dat is slechts mijn aanname, ontstaat bij mij het gevoel dat deze persoon al is aangesproken op zijn gedrag. En dan is er meestal sprake van meer dan 30 a 40 berichtjes die verstuurd zijn...
De vraag ging over verzachtende omstandigheden en genoemd werd ondat de persoon in kwestie, ik neem aan VE, in een depressie zit. Vanuit die insteek was mijn antwoord dan ook dat dat slechts beantwoordt kan worden door een arts (psycholoog, bevoegd arts) bij de rechtbank, niet bij de politie. De politie houdt geen rekening met deze bijkomstigheden en is daar ook niet terzake kundig in.
Ik lees nergens dat er een stopgesprek is gevoerd en 40 à 50 appjes cq mailtjes per jaar stuur ik al naar bol(.)com om iets te bestellen. Dat zou dus ook stalking opleveren...
(En ja, ik ken het fenomeen klachtsdelict... ik doe dit al wat langer dan een week of 3)
Ik lees nergens dat er een stopgesprek is gevoerd en 40 à 50 appjes cq mailtjes per jaar stuur ik al naar bol(.)com om iets te bestellen. Dat zou dus ook stalking opleveren...
(En ja, ik ken het fenomeen klachtsdelict... ik doe dit al wat langer dan een week of 3)
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator MotoRon
Vraagsteller Marcy antwoordt gewoon op vragen aan haar, dus aannames zijn onnodig. Die leiden alleen maar tot een vertroebeling van het topic.Re: Verzachtende omstandigheden
Ik heb niet veel meer toe te voegen aan hetgeen er al gezegd is. Wel wil ik nog zeggen dat ik wel snap waar deze drang vandaan komt omdat ik een beetje weet hoe een depressie werkt en dat in combinatie met bijvoorbeeld verlatingsangst kan dit gedrag wel verklaren. Dat is echter nog geen vrijbrief om het gedrag dan maar voort te zetten maar ik snap wel dat je in zo’n situatie niet alles meer overziet en vanuit de depressie gaat handelen. Ik weet niet of er enige vorm van verlatingsangst is bij je? Of andere mentale issues? Hoef je niet hier met ons te delen hoor maar meer voor jezelf om te begrijpen waar dit gedrag vandaan komt en hoe je dit kunt stoppen. Ook wil ik nu niet te diep ingaan op allerlei psychologisch gepraat want ik ben geen psycholoog. Wel weet ik er het nodige vanaf.
Je stelt deze vraag hier niet voor niets, er is dus enige bewustwording en dat is goed. Het gedrag dat je laat zien is alleen niet oke en ik ben het ermee eens dat dit een patroon kan zijn wat wel op echt stalken kan gaan uitdraaien. De persoon heeft namelijk aangegeven het niet te willen en dan is elk appje of contact er 1 teveel. Ik spreek uit ervaring. Ik krijg eens in de zoveel tijd (weken, maanden soms na een jaar) weleens een bericht van iemand die ik al heel vaal duidelijk heb gemaakt dat niet op prijs te stellen. Uiteraard heb ik hem geblokkeerd maar dan zoekt hij wel een andere manier om toch weer contact te zoeken. Dus dan zijn 30 berichten echt wel veel vanuit dat perspectief. Ik vind er 1 per jaar al heel vervelend van hem.
Het beste advies dat ik kan geven is om er mee te stoppen en hulp te zoeken mocht je dat nog niet gedaan hebben. En benoem vooral ook dit gedrag. Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten omdat ik echt wel begrijp wat een depressie met iemand kan doen maar het is nu zaak om daar aan te gaan werken. Je moet als het ware ‘bewust bekwaam’ worden. Dit vergt niet alleen verandering in je gedrag maar ook een stuk mindset, zelfverzekerdheid etc. Een professional kan jou daarbij ondersteunen.
Soms zijn er dingen in het leven die je moet leren accepteren. Dat betekent helaas dat sommige dingen onbeantwoord blijven. Ook betekent het dat je verder moet. Alle energie die je nu in de berichten steekt gaat ten koste van je eigen ontwikkeling en groei. Bij een psycholoog kun je leren hoe je hiermee om kunt gaan.
Veel succes met alles.
Je stelt deze vraag hier niet voor niets, er is dus enige bewustwording en dat is goed. Het gedrag dat je laat zien is alleen niet oke en ik ben het ermee eens dat dit een patroon kan zijn wat wel op echt stalken kan gaan uitdraaien. De persoon heeft namelijk aangegeven het niet te willen en dan is elk appje of contact er 1 teveel. Ik spreek uit ervaring. Ik krijg eens in de zoveel tijd (weken, maanden soms na een jaar) weleens een bericht van iemand die ik al heel vaal duidelijk heb gemaakt dat niet op prijs te stellen. Uiteraard heb ik hem geblokkeerd maar dan zoekt hij wel een andere manier om toch weer contact te zoeken. Dus dan zijn 30 berichten echt wel veel vanuit dat perspectief. Ik vind er 1 per jaar al heel vervelend van hem.
Het beste advies dat ik kan geven is om er mee te stoppen en hulp te zoeken mocht je dat nog niet gedaan hebben. En benoem vooral ook dit gedrag. Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten omdat ik echt wel begrijp wat een depressie met iemand kan doen maar het is nu zaak om daar aan te gaan werken. Je moet als het ware ‘bewust bekwaam’ worden. Dit vergt niet alleen verandering in je gedrag maar ook een stuk mindset, zelfverzekerdheid etc. Een professional kan jou daarbij ondersteunen.
Soms zijn er dingen in het leven die je moet leren accepteren. Dat betekent helaas dat sommige dingen onbeantwoord blijven. Ook betekent het dat je verder moet. Alle energie die je nu in de berichten steekt gaat ten koste van je eigen ontwikkeling en groei. Bij een psycholoog kun je leren hoe je hiermee om kunt gaan.
Veel succes met alles.
-
Marcy TS
- Infopolitie Gast
Dankjewel voor je reactie. Het ligt iets anders in elkaar.
Prive heb ik een heel moeilijke situatie. Het is heel moeilijk om daaruit te komen. Het speelt nu al een aantal jaren. Dat geeft veel stress en depressieve gevoelens in ieder geval.
Er kwam iemand in mijn leven die een belangrijke rol ging spelen. En me o.a. zei er voor me te zullen zijn. Uiteindelijk heeft deze persoon mij laten vallen opeens. Waardoor ik me nog veel rotter ging voelen.
Daarnaast speelde er nog iets anders waardoor ik me ook nog verraden voel door deze persoon. Iets wat ik niet verwacht had en wat voor nog meer stress zorgde.
Deze persoon wil geen verantwoordelijkheid nemen voor hoe er met mij is omgegaan. Daarom vraag ik daar af en toe om. Dat is natuurlijk niet fijn en ongemakkelijk. Daarom wil deze persoon niks van me horen.
Maar de dingen die gebeurd zijn hebben veel gedaan bij mij en bv voor erg depressieve gevoelens gezorgd. Die had ik al maar nu nog veel meer.
Iemand stalken heb ik nog nooit gedaan. Berichten sturen kan ik ook zo mee stoppen. Dat is het probleem niet.
Ik vind dat eerlijk zijn veel beter is dan om dingen heen draaien en iemand voor de gek te houden. Het heeft mij veel verdriet gedaan en dat mag iemand dan wel weten ipv ergens voor weg te lopen.
Ik vroeg me af of dit stalking is en of je dan inderdaad aangifte kan doen.
Prive heb ik een heel moeilijke situatie. Het is heel moeilijk om daaruit te komen. Het speelt nu al een aantal jaren. Dat geeft veel stress en depressieve gevoelens in ieder geval.
Er kwam iemand in mijn leven die een belangrijke rol ging spelen. En me o.a. zei er voor me te zullen zijn. Uiteindelijk heeft deze persoon mij laten vallen opeens. Waardoor ik me nog veel rotter ging voelen.
Daarnaast speelde er nog iets anders waardoor ik me ook nog verraden voel door deze persoon. Iets wat ik niet verwacht had en wat voor nog meer stress zorgde.
Deze persoon wil geen verantwoordelijkheid nemen voor hoe er met mij is omgegaan. Daarom vraag ik daar af en toe om. Dat is natuurlijk niet fijn en ongemakkelijk. Daarom wil deze persoon niks van me horen.
Maar de dingen die gebeurd zijn hebben veel gedaan bij mij en bv voor erg depressieve gevoelens gezorgd. Die had ik al maar nu nog veel meer.
Iemand stalken heb ik nog nooit gedaan. Berichten sturen kan ik ook zo mee stoppen. Dat is het probleem niet.
Ik vind dat eerlijk zijn veel beter is dan om dingen heen draaien en iemand voor de gek te houden. Het heeft mij veel verdriet gedaan en dat mag iemand dan wel weten ipv ergens voor weg te lopen.
Ik vroeg me af of dit stalking is en of je dan inderdaad aangifte kan doen.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik heb alles gelezen maar Carolien vat 't prima samen en daarmee houdt 't ook echt op, of liever; zou beter zijn als het daarmee ophield..
Carolien schreef: 13 apr 2024, 00:51 Soms zijn er dingen in het leven die je moet leren accepteren. Dat betekent helaas dat sommige dingen onbeantwoord blijven. Ook betekent het dat je verder moet. Alle energie die je nu in de berichten steekt gaat ten koste van je eigen ontwikkeling en groei.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Marcy TS
- Infopolitie Gast
Iemand voor de gek houden en pijn doen terwijl je weet dat iemand het moeilijk heeft is ook echt niet ok. Dat mag iemand wel weten.
Wat Caroline zegt klopt zeker ook.
Wat Caroline zegt klopt zeker ook.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Klopt, maar na 1x vertellen is die boodschap overgebracht..Iemand voor de gek houden en pijn doen terwijl je weet dat iemand het moeilijk heeft is ook echt niet ok. Dat mag iemand wel weten.
Als ik word gebeld door een energieleverancier met een fantastisch aanbod en ik weiger, hoeft hij het mij geen 2x te vertellen, ook geen 3x en na de 4e keer weet ik 1 ding zeker; al is 'ie de laatste op aarde, nooit meer.. Sterker nog; dan krijgt 'ie er spijt van want dan ga ik 'm die les op een andere manier leren en ga ik het hem lastig maken..en dat is een (volkomen terechte) menselijke reactie..en zo is 't ook met dit topic; het is voor mij duidelijk, het is voor mij klaar..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'