Dit is ongeveer les 1 strafvordering van iedere agent. art. 94 Sv geeft aan welke beslag gronden er zijn waar wij dag dagelijks mee werken. Lid 2 geeft aan dat goederen vatbaar zijn waar of verbeurd verklaring of onttrekken aan het verkeer van bevolen kunnen worden. Dat is de grond. Dat de rechter dat later uitspreekt is logisch maar doet niets af aan de grond. Het OM gaat dan over tot het vervreemden van de fatbike en als alles goed en wel is spreekt de rechter de verbeurd verklaring uit.Dorpsjurist schreef: 31 mar 2024, 10:00 Een verbeurdverklaring kan alleen door een rechter opgelegd worden onder artikel 9sr. Dat is een vorm van "extra" straf. Een agent op straat kan dat niet.
Sterker nog, en dit maken we ook juist heel vaak mee met bijv. stepjes, kan ik als hulpofficier het in beslag genomen voertuig zelfs behandelen als ware het verbeurd verklaard als de verdachte schriftelijk afstand tekent. Zou zo ook voor een fatbike of eender welk ander goed kunnen.
Nu niet meer inderdaad. Die hadden ze dan meteen in beslag moeten nemen. Maar ik vind het juist goed dat ze dat niet gedaan hebben. Het OM gaat zelden voor vervreemden bij een IBN bij een eerste staandehouding. Dan heb je dus een hoop werk voor niets. Hopelijk heeft de collega gewaarschuwd voor beslag bij een volgende staandehouding als het niet opgelost is. Deze waarschuwing wordt meegestuurd met de documenten naar het OM en dan spreken ze vrij zeker wél de vervreemding uit (en de rechter uiteindelijk de verbeurd verklaring).Dorpsjurist schreef: 31 mar 2024, 10:00 Wel kan er beslag gelegd worden op de fatbike. Dat is dan voor onderzoek maar momenteel vindt er geen onderzoek meer plaats. Dit kan - of je moet me corrigeren - niet achteraf nog zonder dat de rechter of het OM daarin meegaat. Dat ding staat er nog en kan op die grond dan ook niet verbeurd verklaard worden.