Boete terecht of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mies TS
Nieuw lid
Roepnaam: Mies
Geslacht:

Re: Boete terecht of niet?

Ongelezen bericht door Mies »

Ik weet dat hij niet aan het rijden was, we waren aan het bellen en de scooter stond op de plek waar ik hem had achter gelaten.
Ik snap dat er niet zomaar boetes worden uitgeschreven en het is goed dat er word gecontroleerd, maar in dit geval heb ik zo mijn twijfels of dit mag dus vandaar.
Mies TS
Nieuw lid
Geslacht:

Daarnaast waren we net gaan samen wonen en wist hij dat ik absoluut niet wilde hebben dat hij zonder rijbewijs op de scooter ging. Dit had ik daarvoor ook al, maar toen mocht ik daar nog niks over zeggen. Hij deed het dus uit respect niet meer.
Bij zoiets, is het dan verstandig om een advocaat aan te nemen? En wat zijn de kosten daarvan of verschilt dat enorm?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Weet je, het enige wat we kunnen doen is afgaan op de feiten en we zijn niet vóór de agent, niet tegen je vriend.

We waren er niet bij, we zijn niet de agenten die je vriend hebben bekeurd dus dat antwoord kunnen we niet geven, we kunnen wel antwoord geven op vragen als: wat is een strafbeschikking, wanneer krijgt iemand een bon voor rijden zonder rijbewijs? (Als ie heeft gereden zonder rijbewijs) en als een compleet onbekende agent aan een compleet onbekende meneer, chillend op een scootertje in de zon, geheel willekeurig, ineens uit het niets een bekeuring geeft voor een feit wat ie niet doet... dan is er iets raar aan het verhaal. Daar kunnen we het met zijn allen wel over eens zijn toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Een advocaat nemen is duur, maar mede afhankelijk van het inkomen en als je vriend gelijk krijgt heeft hij recht op vergoeding van (een deel van) de kosten.

De agent hoeft iemand niet te zien rijden, er moet sprake zijn van feiten en omstandigheden waaruit hij rederlijkerwijs mag opmaken dat je vriend de bestuurder was dan wel wilde gaan rijden. Als de motor uit was is dat al wat moeilijker (Ik dacht eerst dat deze nog steeds aan was), maar als er niemand anders in de buurt was is de aanname al weer sneller gemaakt. Zeker als je vriend zijn helm nog steeds op had. Wat dan vaak voor een rechter van doorslag gevende betekenis kan zijn is het feit of iemand van meet af aan beweerd heeft niet de bestuurder te zijn. Van belang is dan ook waar jij op dat moment was, hoe ver weg was je? Je vriend moest je immers bellen.

Je vriend heeft nu in oktober eerst een zogenaamde OM zitting en dan krijgt hij dus een gesprek met de officier van justtitie die daarna gaat bepalen wat volgens hem de straf moet zijn indien hij denkt dat je vriend wel degelijk schuldig is. (De officer van justitie kan ook besluiten niet verder te vervolgen en te seponeren). De straf zal dan een geldboete en eventueel een werkstraf zijn, in ieder geval geen gevangenisstraf. Dat mag de officier van jusititie niet opleggen, alleen een rechter.
Is je vriend het niet eens met het voorstel van de officier van justitie dan kan hij verzet aantekenen bij de rechter en dan komt er alsnog een rechtzitting.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Mies TS
Nieuw lid
Geslacht:

De scooter stond inderdaad uit. Ook was het in de avond en was er toen nog geen helm plicht dus die had hij ook niet op. Ook waren wij zeg maar aan het bellen voordat de agent kwam. Toen vroeg mijn vriend of ik terug wilde komen. Ik vind het namelijk gevaarlijk om tijdens een ruzie te gaan rijden. Kortom we waren dus al aan het bellen en het is niet dat hij mij daarna belde. We waren in het dorp naast de stad waar we wonen dus kende daar de weg ook niet helemaal en ik had niet verwacht dat je voor het stil staan met een scooter al een boete kon krijgen. Tijdens het bellen vertelde mijn vriend al dat de motoragent naar hem toe kwam, maar dit was voor mij niet direct het signaal dat ik meteen gehaast naar hem toe moest. Ik wist namelijk dat hij stil stond en alleen maar bij de scooter stond om te wachten op mij. Ik dacht dat hier niks verkeerds aan was dus vandaar dat het nog langer duurde. Ik weet namelijk zeker dat als mijn vriend had gereden, hij dan achter mij aan was gereden en hier was geen sprake van.
Ik was erg benieuwd hoe dit dus in elkaar zat, omdat het nogal een specifieke casus is.
Erg fijn om dit te lezen van professionals en ben ook zeker van mening dat als er echt een strafbaar feit wordt begaan dat hier zeker een straf op hoort. Ik kan alleen niet zo tegen onrecht dus vandaar dat ik graag wil weten hoe en wat. Ook ben ik graag wel wat voorbereid als hij straks voor de afspraak moet komen en ik hier niet veel van af weet🙈
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Niet rijdend, geen helm op, stilstaande motor maakt het zeker waard om je verhaal te vertellen en als de officier van justitie een strafbeschikking oplegd daar niet mee akkoord te gaan en in beroep te gaan bij de rechter. Je kunt dan al snel stellen dat er onvoldoende aanleiding is om tot de conclussie te komen dat je vriend bestuurder was of van plan was te gaan rijden.
Daarbij is natuurlijk ook het verhaal van de verbalisant van belang en wat deze in zijn proces verbaal heeft opgeschreven. Wie had de sleutel van de scooter, of zat deze nog in de scooter.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Onwetend
Lid

Ongelezen bericht door Onwetend »

Mies schreef: 15 aug 2023, 06:14 Ik weet dat hij niet aan het rijden was, we waren aan het bellen en de scooter stond op de plek waar ik hem had achter gelaten.
Ik snap dat er niet zomaar boetes worden uitgeschreven en het is goed dat er word gecontroleerd, maar in dit geval heb ik zo mijn twijfels of dit mag dus vandaar.
Eerder zei je nog dat hij je belde nadat de agent hem aangesproken had?
Opmerkelijk verhaal.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Hoe het ook is, ons hoef je niet te overtuigen, het is de rechter die er een oordeel over moet vellen.
Ik denk dat er genoeg over gezegd is een om te voorkomen dat dit een herhaling van zetten gaat worden, gaat er een slotje op.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten