Airsoft replica's aan de muur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Airsoft replica's aan de muur

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik ben het eigenlijk wel eens met AirsoftAddict.
Hij vraagt of iets toegestaan is, en binnen dit forum is het een goed gebruik om daarop antwoord te geven met een onderbouwing met de wettelijke regels. Tot nu toe zie ik daar niets van terug.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Och arm die AirsoftAddict toch. Nou dan waag ik een poging ondanks dat hij waarschijnlijk al lang en breed antwoord had gehad als hij de vraag had gesteld aan de NABV waar hij ongetwijfeld lid van is.

In de regeling wapens en munitie staat uitgelegd aan welke regels hij moet voldoen. Airsoft apparaten vallen onder de WWM dat 1 sub 7. Dat wist hij al. Opslag dient ook te gebeuren alsof het een wapen is. De NABV stelt:
Leden van de vereniging dienen airsoftapparaten thuis op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk. Thuis onderhouden en testen mag (mits uit het zicht van omwonenden)
Dat zou dus inhouden dat de opslag, naast dat het deugdelijk opgeslagen dient te worden in een goed afsluitbare kast die vast zit aan de woning (en dus niet meegenomen kan worden) ook uit het zicht dient te zijn van omwonenden.

Want als je langs het raam loopt en ziet daar zo'n ding liggen achter kristal helder gepoetst glas kan iemand er ook van schrikken.

Zoals ik TS ook al in een voorbeeld aan gaf is een bewoner van het team waar ik werk zijn "apparaat" pas ook op die manier kwijt geraakt.

Leg hem dus gerust in een vitrine, staat nergens dat het uitdrukkelijk verboden is. Maar zoals de NABV zelf zijn leden op het hart drukt, gebruik je gezonde verstand. Hier heb je al feedback genoeg op gehad.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals gezegd, zoals ik het begrijp is een afgesloten kist voldoende. Maar iedere vereniging heeft zijn eigen regels en de vraag is met name of in een vitrine uit het zicht is, wat door in ieder geval 1 vereniging wordt vereist. Daarom zal Ts contact moeten opnemen met zijn vereniging of wat hun betreft de voorgestelde constructie volgens hun regels is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
AirsoftAddict TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door AirsoftAddict »

Proost schreef: 16 mar 2023, 16:27 Och arm die AirsoftAddict toch.
Op deze manier een onderbouwde mening geven geeft mij het gevoel dat ik met een agent te maken heb die weinig kan dulden wat niet conform zijn visie meeloopt. Ik waardeer uw medewerking, maar u mag uw gedrag enigszins wat bijschaven om geloofwaardig over te komen (bij mij).
Proost schreef: 16 mar 2023, 16:27 Dat zou dus inhouden dat de opslag, naast dat het deugdelijk opgeslagen dient te worden in een goed afsluitbare kast die vast zit aan de woning (en dus niet meegenomen kan worden) ook uit het zicht dient te zijn van omwonenden.

Want als je langs het raam loopt en ziet daar zo'n ding liggen achter kristal helder gepoetst glas kan iemand er ook van schrikken.
Ik zal mijn situatie even wat breder uitschetsen. Het betreft hier een mancave (een ruimte waarin testosteron zegeviert zeg maar). Deze mancave bevindt zich in een souterrain welke geen zicht heeft op de straatkant en de achterkant totaal niet inzichtelijk is voor derden. Er is gewoonweg geen mogelijkheid om uberhaupt naar binnen te kunnen kijken.

Deze ruimte van ongeveer 60 vierkante meter is verdeeld in twee ruimtes, waarvan ruimte 1 mijn kantoor is en ruimte 2 onze 'speelruimte'. In deze speelruimte gedragen we ons dus als kleine jochies (wie wilt dat nou niet op een wat oudere leeftijd?). In deze speelruimte wil ik dus een glazen vitrine ophangen aan de muur welke voorzien is van beveiligd glas en afgesloten is dmv een slot. In deze vitrine wil ik dus mijn replica's neerzetten dmv tripods incl. lege magazijnen.

Ik ontvang klanten in ruimte 1. Die hebben wel zicht op ruimte 2, maar ik wil de vitrine hangen aan de muur zodat je er vanuit ruimte 1 geen direct zicht op hebt. Maar natuurlijk zijn er klanten die geinteresseerd zijn in ruimte 2 vanwege het mancave gehalte. En dus kunnen zij een inkijk hebben op de vitrine als ze de ruimte in lopen. Dus het volgende:

Natuurlijk gebruik ik mijn gezond verstand en zal wat minder er voor open staan om men in ruimte 2 te laten neuzen. Maar ik zal er niet aan ontkomen dat er mensen zullen zijn die er toch in kijken en de vitrine gaan zien. In hoeverre ben ik dus 'een vervelend adres' als er mensen zijn die gaan bellen als ze vragen over deze vitrine hebben? Want natuurlijk heb ik geen zin in een ontzette deur door een paar bekrompen agenten die zelf de wet nog niet snappen (ja die zijn er). En wat kan ik doen om bijv. het korps in mijn stad hiervan op de hoogte te stellen?

Nogmaals, ik voldoe aan alle eisen. Ze zijn veilig opgeborgen en niet voor handen. Maar ze staan er puur voor decoratie en dat is eigenlijk het punt dat ik wil maken. Want ik gaf eerder aan dat je oud onklaar gemaakt oorlogstuig gewoon als decoratie op je dressoir mag zetten. En ja sorry, daar heb ik nou net weer mijn bedenkingen over.

Dus om vervelende situaties te voorkomen zou ik ze natuurlijk in mijn geweerkluis kunnen laten. Maar daar zijn ze 'te mooi' voor, vind ik. Ik wil ze dus decoreren, maar dan wel op zo'n manier dat ik het kenbaar heb gemaakt bij het korps voor eventuele belletjes. Is dit mogelijk? Wat kan ik doen om mijn situatie kenbaar te maken zonder dat er agenten zijn die hun eigen morele inzichten willen afvuren als zijnde dat dat de wet is? Want daar ben ik niet van gediend.

En bedankt @MotoRon voor uw open vizier.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

@AirsoftAddict
Ik reageer op Ron die het in een zekere zin voor je opnam, wat jij dan weer zo kon waarderen, en had het niet direct tegen jou. Mijn excuus als ik op lange tenen ging staan.

Maar zoals je in mijn reactie ook kan lezen is dat we er vanuit gaan dat jij zelf op de hoogte bent van de regels mbt de opslag. De NABV kan je hier alles over vertellen maar uit jouw reactie kan ik niet herleiden of je die überhaupt al gecontacteerd hebt.

Zoals je in mijn onderbouwde reactie kon lezen weerhoudt je niets van het zo inrichten zoals jij het wil. Maar als je dadelijk toch een klant hebt of wie dan ook, die dat ziet en aanstoot aan neemt, kan het wel zijn dat je een probleem hebt. Dat kan niemand je vooraf vertellen. Het advies is om het gewoon zo in te richten dat dat niet mogelijk is.

Dus laat vooral geen bekrompen mensen (jouw woorden) in jouw speelkamer voor volwassenen.
Anders heb je dadelijk iets minder bekrompen politiemensen aan je deur die simpelweg hun werk doen. Je kan dit alles voorkomen door ze gewoon op te slaan in een veilige afsluitbare kast/kluis/ruimte waar niemand bij kan of het ziet. Dan weet je zeker dat het geen probleem is. Als je dat niet wil, is dat de vrije ruimte die de wet biedt en dus ook het risico met zich meebrengt.

Wij kunnen jou hier niet de zekerheid geven waar je naar op zoek bent.

Je mag natuurlijk vinden van onklaar gemaakt oorlogstuig wat je wil. Maar een onklaar gemaakte Mauser Kar98k uit 1943 zorgt nu eenmaal voor minder stuipen op het lijf van de gemiddelde burger dan een semi automatisch aanvalsgeweer waar ieder jaar vele kinderen mee op Amerikaanse scholen overhoop geschoten worden. Met dit beeld wordt er ook naar jouw speelgoed gekeken.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

En om even terug te komen op het 'inlichten' van het korps, zodat collega's niet aan de deur komen. Dat inlichten heeft geen enkele nut. Dan zou een ieder die verkeerde bedoelingen heeft met wapens het korps kunnen inlichten dat het replica's zijn.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

De huidige wetgeving is op dit punt ook raar; neem een Glock 17. Als het een airsoft apparaat is (Umarex maakt deze tegenwoordig met alle correcte merkjes e.d.) moet je er een NABV pas voor hebben en hem opbergen zoals een vuurwapen. Als het een origineel maar EU onklaargemaakt exemplaar is mag je hem aan de muur hangen en als het een gele rubberen afdruk is is het volledig verboden in Nederland, als het het een speelgoedkeurmerk (CE) heeft is het ook als ‘balletjespistool’ legaal. Dit is recentelijk ook geëvalueerd in de commissie wet wapens en munitie en deze hebben ook als aanbeveling gesteld dat het voorhanden hebben van op vuurwapens gelijkende voorwerpen gelegaliseerd wordt (let op: niet het dragen ervan). Voor de liefhebber: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... en-munitie

Echter voordat het zover is: Je lidmaatschap van de NABV geeft je een uitzonderingspositie om de airsoftsport te beoefenen. Dat betekent dat je een aantal ‘vrijstellingen’ hebt ten behoeve van die sport. Het in een ‘mancave’ tentoonstellen van airsoftapparaten valt op geen enkele manier onder die sport. Ondanks dat je het niet stelt in je post moet je je zeker ervan bewust zijn dat het ter hand stellen van je airsoftapparaten aan derden in je mancave ook absoluut niet toegestaan is.

Zowel voor sportschutters als voor NABV leden is het belangrijk om goed na te denken: Is wat ik wil doen de bedoeling van mijn uitzonderingspositie. Het antwoord is dan al snel nee helaas.
D_M TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door D_M »

Zoals het mij jaren geleden door de NABV is uitgelegd (ik ben al NABV lid sinds de eerste dag dat het in 2013 legaal werd) mag je airsoft replica's thuis zelfs al opslaan in dezelfde wapenkoffer die je ook gebruikt voor het vervoer van je replica naar evenementen, zolang deze maar op slot kan en je er niet direct toegang tot hebt om er mee te dreigen. Een wapenkluis is zeker niet verplicht.

Opslaan in een ruimte aan de muur mag ook, maar dan moet die ruimte van buitenaf op slot kunnen en hij mag enkel gebruikt worden als opslagruimte. Het is dus niet de bedoeling dat je een slot op de deur van je gamehok zet en daar dagelijks gaat zitten terwijl er replica's aan de muur hangen.

Vitrine is een heel grijs gebied. Zolang niemand van buitenaf zicht heeft op die ruimte, en zolang de vitrines deugdelijk zijn en op slot kunnen, zou er niets aan de hand moeten zijn. Maar het is dan niet de bedoeling dat er mensen toegang krijgen tot die ruimte die niets van airsoft afweten, want dan kun je rekenen op een bezoek van oom agent.

Ik heb zelf zitten spelen met het idee om gereedschapsrekken aan de muur te hangen en daar een ombouw omheen te maken met stalen gaasdeuren en hangsloten, maar dat is ook weer zo'n grijs gebied waar de wetgever totaal niet over heeft nagedacht, en waar een agent dus op eigen inzicht op moet handelen. En als je pech hebt kost dat je dus wel je dure replica's. Heb er dus niks mee gedaan verder.

Overigens is het wel raar, want volgens de NABV mag je ook airsoft replica's verzamelen zonder er ooit mee op een skirm te komen. Je enige wettelijke verplichting is het aangeven van je activiteiten, maar enkel onderhoud plegen telt daarbij ook al als activiteit. Dan vraag ik mij af wat het nut is van het mogen verzamelen van replica's als je ze vervolgens enkel onzichtbaar achter slot en grendel mag bewaren. Dan heb je er totaal niets aan buiten dat je hem af en toe uit het koffertje haalt en er even naar kijkt.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

De wetgever heeft een vrijstelling verleend voor het overdragen, voorhanden hebben en vervoeren van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband. De vereniging moet dan wel erkend zijn en dat is momenteel alleen de NABV. Kort gezegd heb je dus een vrijstelling voor een bepaalde vorm van categorie 1 wapens (op vuurwapens gelijkende voorwerpen, zijnde airsoft apparaten).

De regels die vervolgens de NABV stelt zijn van de NABV zelf maar dien je je wel aan te houden (bijvoorbeeld voor vezamelaars). Doe je dat niet dan trekt de NABV je lidmaatschap in en dan heb je geen uitzonderingspositie meer. Daarnaast geldt, zoals ik het lees, nog steeds de 'vrees voor misbruik' eis van de politie en mogen anderen de wapens niet voorhanden hebben. Vooral dat laaste betekend dat jij de enige bent die de beschikkingsmacht mag hebben over de airsoftapparaten.

Aangezien het hier gaat om categorie 1 wapens (en de opslageisen conform art 43c RWM gaat over cat 2 en 3) heb je geen WETTELIJKE eisen aan de opslag zo te zien, maar je dient er wel zorg voor te dragen dat derden niet over je wapens kunnen beschikken (zij hebben immers geen vrijstelling).

Je kan hier natuurlijk een ruime discussie hebben over wat nou wel of niet beschikkingsmacht is. Is een vitrine nou wel of niet beschikkingsmacht? Kan je de vitrine zo inslaan? Maar wat in mijn ogen het belangrijkste is is de geest van de wet:

De wetgever heeft jou een uitzonderingspositie gegeven om de airsoftsport te beoefenen. Alles wat daar niet aan voldoet is niet de bedoeling van je vrijstelling. De wetgever heeft niet gezegd: Deze uitzonderingspositie hebben we gegeven voor het tentoonstellen van airsoftapparaten in een mancave. Dus vooral niet doen.

Dat het allemaal een beetje krom is met de huidige wetgeving ben ik het mee eens, want als je zegt: "ik wil EU onklaargemaakte wapens aan mijn muur hangen" dan houdt niemand je tegen. Dat gaat als het goed is in de komende wetgeving veranderen. Maar tot die tijd, handel in de geest van de aan jou gegeven vrijstelling.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

AirsoftAddict schreef: 17 mar 2023, 16:33
Proost schreef: 16 mar 2023, 16:27 Och arm die AirsoftAddict toch.
Op deze manier een onderbouwde mening geven geeft mij het gevoel dat ik met een agent te maken heb die weinig kan dulden wat niet conform zijn visie meeloopt. Ik waardeer uw medewerking, maar u mag uw gedrag enigszins wat bijschaven om geloofwaardig over te komen (bij mij).
Proost schreef: 16 mar 2023, 16:27 Dat zou dus inhouden dat de opslag, naast dat het deugdelijk opgeslagen dient te worden in een goed afsluitbare kast die vast zit aan de woning (en dus niet meegenomen kan worden) ook uit het zicht dient te zijn van omwonenden.

Ik zal mijn situatie even wat breder uitschetsen. Het betreft hier een mancave (een ruimte waarin testosteron zegeviert zeg maar). Deze mancave bevindt zich in een souterrain welke geen zicht heeft op de straatkant en de achterkant totaal niet inzichtelijk is voor derden. Er is gewoonweg geen mogelijkheid om uberhaupt naar binnen te kunnen kijken.

Deze ruimte van ongeveer 60 vierkante meter is verdeeld in twee ruimtes, waarvan ruimte 1 mijn kantoor is en ruimte 2 onze 'speelruimte'. In deze speelruimte gedragen we ons dus als kleine jochies (wie wilt dat nou niet op een wat oudere leeftijd?). In deze speelruimte wil ik dus een glazen vitrine ophangen aan de muur welke voorzien is van beveiligd glas en afgesloten is dmv een slot. In deze vitrine wil ik dus mijn replica's neerzetten dmv tripods incl. lege magazijnen.

Ik ontvang klanten in ruimte 1. Die hebben wel zicht op ruimte 2, maar ik wil de vitrine hangen aan de muur zodat je er vanuit ruimte 1 geen direct zicht op hebt. Maar natuurlijk zijn er klanten die geinteresseerd zijn in ruimte 2 vanwege het mancave gehalte. En dus kunnen zij een inkijk hebben op de vitrine als ze de ruimte in lopen. Dus het volgende:

Natuurlijk gebruik ik mijn gezond verstand en zal wat minder er voor open staan om men in ruimte 2 te laten neuzen. Maar ik zal er niet aan ontkomen dat er mensen zullen zijn die er toch in kijken en de vitrine gaan zien. In hoeverre ben ik dus 'een vervelend adres' als er mensen zijn die gaan bellen als ze vragen over deze vitrine hebben? Want natuurlijk heb ik geen zin in een ontzette deur door een paar bekrompen agenten die zelf de wet nog niet snappen (ja die zijn er). En wat kan ik doen om bijv. het korps in mijn stad hiervan op de hoogte te stellen?

Nogmaals, ik voldoe aan alle eisen. Ze zijn veilig opgeborgen en niet voor handen. Maar ze staan er puur voor decoratie en dat is eigenlijk het punt dat ik wil maken. Want ik gaf eerder aan dat je oud onklaar gemaakt oorlogstuig gewoon als decoratie op je dressoir mag zetten. En ja sorry, daar heb ik nou net weer mijn bedenkingen over.

Dus om vervelende situaties te voorkomen zou ik ze natuurlijk in mijn geweerkluis kunnen laten. Maar daar zijn ze 'te mooi' voor, vind ik. Ik wil ze dus decoreren, maar dan wel op zo'n manier dat ik het kenbaar heb gemaakt bij het korps voor eventuele belletjes. Is dit mogelijk? Wat kan ik doen om mijn situatie kenbaar te maken zonder dat er agenten zijn die hun eigen morele inzichten willen afvuren als zijnde dat dat de wet is? Want daar ben ik niet van gediend.

En bedankt @MotoRon voor uw open vizier.
Als ik partij moest kiezen ga ik toch voor @Proost .

Jij snapt niet dat de politie af zal gaan op een melding van een onwetende burger. Die gaat melden dat er een geweer/uzi/machinepistool in een glazen vitrine ligt die hij zelf heeft gezien.

Hij gaat niet zeggen:
Ik zag een airsoft replica in een goedgekeurde glazen vitrine met typegoedkeuring XYZ.

En en als jij als volwassen man met testosteron uitspatting en aandachtstekort graag naar je speeltje wil kijken neem dan een foto en zet die op je telefoon of maak er een poster van een hang die op in je mancave. Of zet de vitrine daar waar een zogenaamde toevallige klant niet toevallig zicht op de vitrine kan hebben.

Maar dat voldoet voor jou niet. Jij wilt die ander laten weten dat jij "the real thing" bezit door dat te etaleren. En niet door een foto of poster op te hangen.

Ik geef je 2 dingen op een briefje:
1. Als je de vitrine koopt en plaatst maakt iemand vroeger of later een melding.
2. Anno 2023 volgt daar waarschijnlijk een onaangekondigd bezoek op. Afhankelijk van de details van de melding volgt aanbellen of intrappen van je deur.

En daarna is het misschien hooguit voor de schadeafhandeling de aansprakelijkheid van belang en niet of jij aan de wet voldeed.

En ook niet voor de rechtmatigheid van het optreden van de betreffende agent. De aard van de melding bepaalt namelijk of de agent rechtmatig bezig zal zijn. Niet de feitelijkheden die achteraf bekend zijn.
sgtsjaak
Nieuw lid
Roepnaam: Sjaak
Geslacht:

Ongelezen bericht door sgtsjaak »

@AirsoftAddict

Volgens de wet mag je je airsoft replica zo goed als voor het raam zetten. Er is geen opslag eis voor categorie 1 wapens.

Volgens het NABV huisregelement dien je gebruik te maken van een deugdelijke stationaire opslag met sluitwerk. Een koffer is niet stationair, omdat deze zo mee genomen kan worden.

Een afgesloten vitrine of display kast aan de muur is prima.

Wat andere, en ik ook, adviseren is de vitrine of display niet in het zicht vanuit buiten te plaatsen vanwege mogelijke meldingen.

Tevens kan het vuur mechanisme verwijderd worden en dan is het kunst.

Landheren hangen al decennia jachtgeweren boven de schouw.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

@sgtsjaak hier moet wel enige nuance bij vermeld worden. Het klopt dat er geen opslag eis bestaat voor Cat 1 WWM wapens. De simpele reden hiervoor is omdat ze vrijwel altijd verboden zijn om te hebben, dus dan hoef je ook geen opslag eis te bedenken. Airsoft is het enige waar een vrijstelling op verleent kan worden. Maar zeg dat dan ipv Cat 1 wapens (geeft anders wellicht een verkeerd beeld). Zo goed als voor het raam zetten zonder vuurmechanisme gaat het dan ook niet worden, tenzij je er heel graag vanaf wil zoals eerder aangegeven.

Denk dat dit topic overigens inmiddels wel toe is aan een :slotje: aangezien we in herhaling vallen.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Om herhaling van vragen en antwoorden te voorkomen sluit ik het onderwerp.
Gesloten